ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ АРТРИНКУ В ЄВРОПІ: ФОРМУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ТА СТРУКТУР (XVII–XXI СТ.)

Автор(и)

  • Людмила Березницька Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури
  • Богдана Абраменко Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-7

Ключові слова:

артринок, артдилер, Нідерланди (Голландія) XVII ст., попит, пропозиція, купівля, продаж, жанр, живопис, посередництво

Анотація

Метою даної статті є дослідження й виокремлення процесів формування класичного масового артринку, що зародився в Голландії1 у XVII ст., які вплинули на розвиток світового артринку як явища. Методи дослідження. Основними методами нашого дослідження є історико-хронологічний та компаративний. Історико-хронологічний метод дав змогу викласти послідовний фактичний матеріал, виявити етапи й закономірності розвитку артринку Голландії. Компаративний метод використано для порівняння творчих підходів голландських художників, враховуючи їхню колаборацію та спільні теми в роботах. Результати. У дослідженні розглянуто появу у мистецькому світі нових процесів та явищ, таких як артдилери, аукціони та лотереї, які стали посередниками між художниками й покупцями в Голландії XVII століття. З’ясовано, що багато сучасних інструментів артринку виникли саме тут. Комерційні взаємини між творцями та замовниками розвивалися на основі нових інституцій, що згодом стали звичними елементами артструктур. Аналіз досліджень засвідчив, що більшість наукових праць, дотичних до нашої теми, – це західні джерела, робота з якими лягла в основу нашої статті. Скажімо, в іноземних працях, зокрема Е. Ларсена та С. Алперс – глибоко висвітлені економічні й культурні аспекти ринку Нідерландів та його вплив на сучасні структури. Висновки. У дослідженні проведено комплексний аналіз голландського артринку XVII ст., – увага зосереджена на історичних умовах його формування, статусі митця та зародженні комерційних складових художньої діяльності. З’ясовано, що розвиток ринку відбувався на тлі соціально-економічних змін, зокрема в умовах поширення ідей кальвінізму та розвитком капіталізму. Ринок поділявся на три основні періоди, кожен з яких мав свої особливості та вплив на художню творчість. Під час дослідження нами уточнено термінологію, зокрема поняття «художній ринок», який у XVII ст. ще не був комплексною системою, але містив елементи маркетингу та комерції. Йдеться про аукціони та артдилерів, які сприяли комерціалізації мистецтва. Успішність художників залежала від їхнього соціального статусу та вміння адаптуватися до ринкових умов, що інколи призводило до знецінення творчості. Дослідження показало, що засади художнього ринку Нідерландів стали основою для подальшого розвитку світового артринку.

Посилання

Larsen E., Davidson J. P. Calvinistic Economy and 17th Century Dutch Art. Lawrence : University of Kansas Publications, 1979.

Jager Angela. The Mass Market for History Paintings in Seventeenth-Century. Amsterdam : Production, Distribution, and Consumption. Amsterdam University Press, 2020.

Alpers Svetlana. Rembrandt’s Enterprise: The Studio and the Market. London : Thames and Hudson, 1988.

Sluijter Eric Jan. On Brabant Rubbish, Economic Competition, Artistic Rivalry, and the Growth of the Market for Paintings in the First Decades of the Seventeenth Century. Journal Of Historians Of Netherlandish Art. 2009. № 1(2). S. 1–16.

Kitisakon K. The Five Senses in Genre Paintings of the Dutch Golden Age. Journal Culture Research of Urban Chulalongkorn University. 2018. № 16. 124–139.

Fukaya M. Connection between Rough Brushstrokes and Vulgar Subjects in Seventeenth-Century Netherlandish Paintings. Kyoto Studies in Art History, 2017. Vol. 2. S. 55–68.

Mondas J. M. Estimâtes of the number of Dutch master-painters, their earnings and their output in 1650. Journal Leidschrift: De werkelijkheid achter vernis. Zeventiende-eeuwse schilderkunst. 1990. Vol. 6. S. 59–74.

Brenner C., Riddell J., Moore B. Painting in the Dutch Golden Age, A Profile of the Seventeenth Century. Washington : National Gallery of Art, 2007.

Neil De Marchi, Hans J. Van Miegroet. Art, Value, and Market Practices in the Netherlands in the Seventeenth Century. The Art Bulletin. 1994. № 76 (3). S. 451–464.

Powell A. K. Painting as Blur: Landscapes in Paintings of the Dutch Interior. Oxford Art Journal. 2010. Vol. 33, № 2 . S. 143–166.

Rocquet, C.-H. Bruegel, Or the Workshop of Dreams: A Novel. The University of Chicago Press, 1991.

Jager A. Everywhere illustrious histories that are a dime a dozen: The Mass Market for History Painting in Seventeenth-Century Amsterdam. Journal of Historians of Netherlandish Art. 2015. № 7(1).

Sandra van Ginhoven. The Role of the Antwerp Painter-Dealer Guilliam Forchondt in the Large-Scale Distribution of New Imagery in Europe and the Americas during the Seventeenth Century : Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. 2015. The Graduate School of Duke University. URL: https://dukespace.lib.duke.edu/items/f6d8735a-6808-472b-a4a6-7d249a7bfb4b

Weixuan L. Innovative Exuberance: Fluctuations in the Painting Production in the 17th-Century Netherlands / Huygens Institute of Netherlands History. Amsterdam : The Netherlands, 2019.

Montias J. M. Art at Auction in 17th Century Amsterdam. Amsterdam University Press, 2002.

Van Ginhoven, S. (2017). Connecting Art Markets. The Forchondt Business Model, Antwerp’s Painting Industry and Guilliam Forchondt. 73–74, Brill.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Березницька, Л., & Абраменко, Б. (2024). ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ АРТРИНКУ В ЄВРОПІ: ФОРМУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ТА СТРУКТУР (XVII–XXI СТ.). Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (2), 43–50. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-7