ІНДУСТРІАЛЬНИЙ ПЕЙЗАЖ У ТВОРЧОСТІ КИЇВСЬКИХ ХУДОЖНИЦЬ ОЛЕНИ ПРИДУВАЛОВОЇ ТА НАТИ ЛЕВІТАСОВОЇ

Автор(и)

  • Олесь Соловей Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури
  • Світлана Чайковська Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-15

Ключові слова:

індустріальний пейзаж, живопис, Київ, Олена Придувалова, Ната Левітасова

Анотація

Мета статті – дослідження жанру індустріального пейзажу та спроможності твору мистецтва відображати період його створення, а також розвиток індустріалізації і сприйняття її суспільством у різні часові проміжки. Оглядаючи картини цього жанру, починаючи з ХІХ століття, можна простежити еволюцію індустріалізації та ставлення суспільства до неї. Від захоплення та подиву перед інженерною креативністю людини – до стану, коли промислові об'єкти стають звичними й непомітними для міського мешканця. Також жанр індустріального пейзажу відображає розвиток живопису загалом, охоплюючи період понад сто років. Методи дослідження. У статті використано аналіз художніх творів індустріального жанру, вивчення історичних контекстів, в яких ці твори були створені, а також інтерпретація сучасних тенденцій у цьому жанрі. В Україні, у другій половині ХХ ст., поглиблений інтерес до індустріального пейзажу посилювався через зацікавленість радянської влади в оспівуванні досягнень комуністичної партії. Натомість у решті країн індустріальний пейзаж втрачає свою первісну романтику, і замість цього відображає реальність індустріалізованого світу. Митці починають зображувати не лише велич і масштабність промислових споруд, але й їхній вплив на навколишнє середовище, і на людей, які живуть та працюють у таких умовах. Результати. Дослідження показало, як індустріальний пейзаж змінювався від захоплення інженерною креативністю до критичного осмислення впливу індустріалізації на довкілля та суспільство. Також виявлено, що митці використовують цей жанр для соціальної критики та рефлексії. Таким чином, індустріальний пейзаж став не просто зображенням промислових об'єктів, але й важливим інструментом для висловлення власного ставлення до сьогодення. Цей шлях українські митці і все наше суспільство почали проходити вже наприкінці ХХ століття. Тепер індустріальний пейзаж, продовжуючи переосмислюватись, висвітлює актуальні проблеми, такі як глобалізація, технологічний прогрес та їхній вплив на людей і довкілля. Висновки. Індустріальний пейзаж є важливим жанром, який дає змогу відстежувати еволюцію ставлення суспільства до індустріалізації та її вплив на життя людей і стан довкілля. Цей жанр актуальний і в сучасному мистецтві, оскільки дає можливості для експериментів та нових інтерпретацій. Індустріальний пейзаж стає полем для експериментів з формою, колоритом, перспективою та матеріалом, виражаючи через це різні погляди на сучасний індустріалізований світ. Він може бути зображений як монолітна і холодна структура, що домінує над природою, або ж, навпаки, як частина гармонійного симбіозу з навколишнім середовищем. Київські мисткині Олена Придувалова і Ната Левітасова якнайкраще показують сучасне бачення і ставлення до індустріального пейзажу. Їхні роботи, об’єднані одним жанром, мають безліч відмінностей, але мають спільну мету – показати місто з різних ракурсів і зацікавити глядача пізнавати й переосмислювати місця, насичені інфраструктурою і промисловістю.

Посилання

Павлова Т. В. Художньо-стилістичні напрямки в українському пейзажі І третини ХХ ст. (харківське мистецьке коло). Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 7. С. 115–117.

Joseph Mallord William Turner. 155 artworks. Art Renewal Center. URL: https://www.artrenewal.org/artworks/joseph-mallord-william-turner/rain-steam-and-speed-the-great-western-railway/14508 (дата звернення: 15.05.2024).

Mary Alice Lee. An Australian student of Frank Brangwyn: Jessie C. A. Traill in London and Belgium, 1907–1908. NGV. 2014. 18 Jun. URL: https://www.ngv.vic.gov.au/essay/an-australian-student-of-frank-brangwyn-jessie-c-a-traillin-london-and-belgium-1907-1908/ (дата звернення: 20.05.2024).

Sir Frank Brangwyn. Etching, "Scaffolding, No. 1 (L`Échafaudage)" (item #1365380). Trocadero. URL: https://www.trocadero.com/stores/neart/items/1365380/Sir-Frank-Brangwyn-etching-Scaffolding-No-Lchafaudage (дата звернення: 21.05.2024).

Данило Безуглий. Київська ГЕС. 1967 р. [Живопис]. Галерея LArt. URL: https://lartgallery.ua/uk_collection/kartina-danilo-bezuglij-kiivska-ges-t00228 (дата звернення: 22.05.2024).

Іван Падалка. Будинок промисловості. 1927 р. Пап., дереворит. Колекція NAMU. URL: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10157181174823144&set=pcb.10157181175778144 Дата публікації: 26 травень 2020 р. (дата звернення: 22.05.2024).

Сівач Тетяна, Овсяннікова Ірина. Микола Родзін – майстер індустріального пейзажу та віртуоз офорту. ДніпроКультура. Портал культурного надбання Дніпропетровщини. URL: https://www.dnipro.libr.dp.ua/Mykola_Rodzin Дата публікації: 28.11.2017 (дата звернення: 25.05.2024).

І. В. Огієвська. Мацеєвська Ядвіга Олександрівна. Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-65816 Дата публікації: 01.01.2023 (дата звернення: 25.05.2024).

Каталог виставки живопису "По рідній країні". Спілка художників Української РСР. Київська організація. Київ, 1978 рік. С. 18, 27.

Козловська Л. Картина української мисткині, уродженки Петрограда зберігається в музеї Острога. Державний історико-культурний заповідник міста Острога. URL: https://ostrohcastle.com.ua/kartynaukrayinskoyi-mystkyni-urodzhenky-petrograda-zberigayetsya-v-muzeyi-ostroga/ Дата публікації: 17.04.2021 (дата звернення: 27.05.2024).

Олена Придувалова. Художник. Imagine point. URL: https://imaginepoint.gallery/ua/artists/210 (дата звернення: 05.06.2024).

Олена Придувалова. Художниця про себе та свої твори. Kyiv gallery. URL: https://kyiv.gallery/olenapryduvalova (дата звернення: 05.06.2024).

Вайсберг М. Смуга відчуження. КалитаАртКлуб. Проект «Мистецтво на папері». 2014. C. 159.

С. І. Очеретянко. Пінчевська Богдана Марівна. Енциклопедія Сучасної України. 2024. URL: https://esu.com.ua/pdf/file/881897.pdf Дата публікації: 2024. (дата звернення: 07.06.2024).

Олена Придувалова. Твори. Imagine point. URL: https://imaginepoint.gallery/ua/artists/210/artworks (дата звернення: 05.06.2024).

Ната Левітасова. Портфоліо. Україна в огні. URL: https://www.ukraineablaze.art/artists/nata-levitasova/(дата звернення: 05.06.2024).

Світлана Корнієнко. Війна у великому форматі: Картини Наталії Левітасової. Bird In Flight. URL: https://birdinflight.com/nathnennya-2/20220429-kartini-nataliyi-levitasovoyi.html Дата публікації: 29.04.2022. (дата звернення: 09.06.2024).

Ната Левітасова. Інтерв’ю. Nata Levitasova. URL: https://www.nata-levitasova.com/ (дата звернення: 09.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Соловей, О., & Чайковська, С. (2024). ІНДУСТРІАЛЬНИЙ ПЕЙЗАЖ У ТВОРЧОСТІ КИЇВСЬКИХ ХУДОЖНИЦЬ ОЛЕНИ ПРИДУВАЛОВОЇ ТА НАТИ ЛЕВІТАСОВОЇ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (2), 102–109. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-15