INDUSTRIAL LANDSCAPE IN THE WORKS OF KYIV ARTISTS OLENA PRYDUVALOVA AND NATA LEVITASOVA

Authors

  • Oles Solovei National Academy of Fine Arts and Architecture
  • Svitlana Chaikovska National Academy of Fine Arts and Architecture

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-15

Keywords:

industrial landscape, painting, Kyiv, Olena Pryduvalova, Nata Levitasova

Abstract

The purpose of this article is to examine the genre of industrial landscape and how it reflects the era in which it was created, as well as the development of industrialization and society's attitude to it in different periods of time. Looking at the paintings of this genre, starting from the XIX century, you can trace the evolution of industrialization and society's attitude towards it. Also, the genre of industrial landscape beautifully reflects the development of painting, covering a period of more than a hundred years. Research methods. The article uses the analysis of artistic works of the industrial genre, the study of the historical contexts in which these works were created, as well as the interpretation of modern trends in this genre. The results of the research. The study showed how the industrial landscape changed from a fascination with engineering creativity to a critical understanding of the impact of industrialization on the environment and society. It is also found that artists use this genre for social criticism and reflection. Thus, the industrial landscape became not just an image of industrial objects, but also an important tool for expressing one's own relationship to the present. Conclusions. Industrial landscape is an industrial genre that allows you to trace the evolution of society's attitude to industrialization and its impact on people's lives and the state of the environment. It continues to be relevant in contemporary art as well, providing opportunities for experimentation and new interpretations. Kyiv artists Olena Pryduvalova and Nat Levitasova best show the modern vision and attitude to the industrial landscape. Their works united by one genre have many differences. However, they serve the same purpose, show the city from different angles and interest the viewer in learning and reinterpreting places saturated with infrastructure and industry.

References

Павлова Т. В. Художньо-стилістичні напрямки в українському пейзажі І третини ХХ ст. (харківське мистецьке коло). Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 7. С. 115–117.

Joseph Mallord William Turner. 155 artworks. Art Renewal Center. URL: https://www.artrenewal.org/artworks/joseph-mallord-william-turner/rain-steam-and-speed-the-great-western-railway/14508 (дата звернення: 15.05.2024).

Mary Alice Lee. An Australian student of Frank Brangwyn: Jessie C. A. Traill in London and Belgium, 1907–1908. NGV. 2014. 18 Jun. URL: https://www.ngv.vic.gov.au/essay/an-australian-student-of-frank-brangwyn-jessie-c-a-traillin-london-and-belgium-1907-1908/ (дата звернення: 20.05.2024).

Sir Frank Brangwyn. Etching, "Scaffolding, No. 1 (L`Échafaudage)" (item #1365380). Trocadero. URL: https://www.trocadero.com/stores/neart/items/1365380/Sir-Frank-Brangwyn-etching-Scaffolding-No-Lchafaudage (дата звернення: 21.05.2024).

Данило Безуглий. Київська ГЕС. 1967 р. [Живопис]. Галерея LArt. URL: https://lartgallery.ua/uk_collection/kartina-danilo-bezuglij-kiivska-ges-t00228 (дата звернення: 22.05.2024).

Іван Падалка. Будинок промисловості. 1927 р. Пап., дереворит. Колекція NAMU. URL: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10157181174823144&set=pcb.10157181175778144 Дата публікації: 26 травень 2020 р. (дата звернення: 22.05.2024).

Сівач Тетяна, Овсяннікова Ірина. Микола Родзін – майстер індустріального пейзажу та віртуоз офорту. ДніпроКультура. Портал культурного надбання Дніпропетровщини. URL: https://www.dnipro.libr.dp.ua/Mykola_Rodzin Дата публікації: 28.11.2017 (дата звернення: 25.05.2024).

І. В. Огієвська. Мацеєвська Ядвіга Олександрівна. Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-65816 Дата публікації: 01.01.2023 (дата звернення: 25.05.2024).

Каталог виставки живопису "По рідній країні". Спілка художників Української РСР. Київська організація. Київ, 1978 рік. С. 18, 27.

Козловська Л. Картина української мисткині, уродженки Петрограда зберігається в музеї Острога. Державний історико-культурний заповідник міста Острога. URL: https://ostrohcastle.com.ua/kartynaukrayinskoyi-mystkyni-urodzhenky-petrograda-zberigayetsya-v-muzeyi-ostroga/ Дата публікації: 17.04.2021 (дата звернення: 27.05.2024).

Олена Придувалова. Художник. Imagine point. URL: https://imaginepoint.gallery/ua/artists/210 (дата звернення: 05.06.2024).

Олена Придувалова. Художниця про себе та свої твори. Kyiv gallery. URL: https://kyiv.gallery/olenapryduvalova (дата звернення: 05.06.2024).

Вайсберг М. Смуга відчуження. КалитаАртКлуб. Проект «Мистецтво на папері». 2014. C. 159.

С. І. Очеретянко. Пінчевська Богдана Марівна. Енциклопедія Сучасної України. 2024. URL: https://esu.com.ua/pdf/file/881897.pdf Дата публікації: 2024. (дата звернення: 07.06.2024).

Олена Придувалова. Твори. Imagine point. URL: https://imaginepoint.gallery/ua/artists/210/artworks (дата звернення: 05.06.2024).

Ната Левітасова. Портфоліо. Україна в огні. URL: https://www.ukraineablaze.art/artists/nata-levitasova/(дата звернення: 05.06.2024).

Світлана Корнієнко. Війна у великому форматі: Картини Наталії Левітасової. Bird In Flight. URL: https://birdinflight.com/nathnennya-2/20220429-kartini-nataliyi-levitasovoyi.html Дата публікації: 29.04.2022. (дата звернення: 09.06.2024).

Ната Левітасова. Інтерв’ю. Nata Levitasova. URL: https://www.nata-levitasova.com/ (дата звернення: 09.06.2024).

Published

2024-10-31

How to Cite

Solovei, O., & Chaikovska, S. (2024). INDUSTRIAL LANDSCAPE IN THE WORKS OF KYIV ARTISTS OLENA PRYDUVALOVA AND NATA LEVITASOVA. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (2), 102–109. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-15