КЛАСИФІКАЦІЯ ШКІЛЬНИХ КОМПЛЕКСІВ ІЗ ПАНСІОНАМИ: СТРУКТУРА ТА ОСОБЛИВОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-5Ключові слова:
шкільний комплекс, шкільний пансіон, архітектура, архітектурно-планувальна організація, функціональне планування, проживання школярів, тимчасове проживання, житло, гуртожиток, інфраструктура, класифікація, типологія, соціально-економічний аналіз.Анотація
Анотація. Мета статті – обґрунтування та розробка класифікації шкільних комплексів із пансіонами у контексті актуальних викликів освітньої системи України. Методи дослідження. У дослідженні використано комплексний підхід, що включає просторовий, соціально-економічний та типологічний аналізи. Просторовий аналіз враховує взаєморозташування шкільних комплексів та будівель пансіонів, їхню взаємодоступність. Соціально-економічний аналіз орієнтований на вивчення демографічних характеристик регіонів та специфіки цільової аудиторії. Типологічний аналіз забезпечує систематизацію архітектурно-планувальних, функціональних, об’ємно-просторових моделей шкільних комплексів та пансіонів. Результати. На основі аналізу чинного законодавства України, та міжнародного досвіду проєктування і будівництва визначено ключові особливості та чинники, що впливають на формування архітектурно-планувальної організації шкільних комплексів із пансіонами. Класифікація формується як система взаємопов’язаних чинників, що надають диференціацію архітектурно-просторовому рішенню, або типу комплексу: форма власності, тип та рівень навчання тощо. Для створення класифікації проаналізовано світовий досвід у проєктуванні комплексів шкіл з пансіоном та окремо будинки пансіонів, для подальшої розробки рекомендацій щодо проєктування шкільних пансіонів. Висновки. Визначення соціально-економічних та організаційних, архітектурно-планувальних і функціональних особливостей шкільних комплексів із пансіонами дало змогу на основі аналізу нормативної бази України та потреб освітньої системи, міжнародного та вітчизняного досвідів проєктування і будівництва, розробити нову класифікацію такого типу закладів. Отриманий результат сприяє подальшій розробці архітектурно-планувальної організації шкільних пансіонів, що є нагальною потребою розвитку сучасних інноваційних вимог системи освіти.
Посилання
ДБН В.2.2-3:2018. Будинки і споруди. Заклади освіти. Зі зміною №1. Будстандарт Online. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=77080 (дата звернення: 13.02.2025).
Куцевич В. В. Архітектурна типологія громадських будинків і споруд. Сучасні тенденції розвитку. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2014. Вип. 35. С. 376–384.
Король Ю. В. До питання архітектурно-просторових змін закладів вищої освіти. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2010. Вип. 23. С. 340–344.
Авдєєва М. С., Перфілова О. Визначення сучасного підходу до формування шкіл у житловій забудові. Матеріали ХI міжнародної науково-технічної конференції „АВІА-2013”. Т. 4. Київ : НАУ, 2013. URL: http://avia.nau.edu.ua/doc/avia-2013/AVIA_2013_v4.pdf (дата звернення: 13.02.2025).
Ковальський Л. М., Соколова Ю. В. Архітектурно-планувальні рішення навчальних корпусів закладів вищої освіти. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2014. Вип. 37. С. 364–370.
Функціонально-просторова організація інтер'єру сучасного центру мистецтв / Т. В. Булгакова, І. О. Островська, М. В. Чебикіна, К. В. Донець. Технології та дизайн. 2017. № 2 (23).
Кравченко І. Л. Навчально-лікувальні заклади блочного та павільйонного композиційних типів для дітей з вадами розвитку. Архітектурний вісник КНУБА. 2014. Вип. 3. С. 22–31.
Коваль-Цепова А. В. Принципи дизайну інтер’єрів закладів соціального захисту дітей : дис. … канд. архітектури : 18.00.01 / Національний університет "Львівська політехніка". Львів, 2021. 263 с.
Наконечна А. Формування архітектурно-планувальної організації шкільних пансіонів на основі аналізу світового досвіду. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2024. Вип. 35. С. 56–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-6
Про освіту : Закон України від 05.03.2025 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 13.02.2025).
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 11.11.2024 № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 13.02.2025).
Whittle School and Studios Suzhou / Perkins Eastman. ArchDaily. URL: https://www.archdaily.com/1011432/whittle-school-and-studios-suzhou-perkins-eastman (дата звернення: 14.03.2024).
Lycée de Bagatelle / Laurens & Loustau Architectes. ArchDaily. URL: https://www.archdaily.com/62037/lycee-de-bagatelle-laurens-loustau-architectes (дата звернення: 14.03.2024).
Phillips Exeter Academy. TRIPADVISOR. URL: https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g46084-d293604-Reviews-Phillips_Exeter_Academy-Exeter_New_Hampshire.html (дата звернення: 14.03.2024).
Sainte Victoire International School : сайт. URL: https://www.schoolsaintevictoire.com/?lang=en (дата звернення: 14.03.2024).
The Mountain School : сайт. URL: https://www.themountainschool.org/history (дата звернення: 14.03.2024).
Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017–2026 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 № 526-р. Міністерство соціальної політики України. URL: https://docs.google.com/viewer?embedded=true&url=http://www.msp.gov.ua/files/presentation/str2026.docx (дата звернення: 13.02.2025).