ПРО АТРАКТИВНІСТЬ В АРХІТЕКТУРІ ПОСТМОДЕРНІЗМУ

Автор(и)

  • Анатолій Давидов
  • Галина Лавриненко

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-2

Ключові слова:

атрактивність, постмодернізм, стиль, плюралізм, образ в архітектурі, рекреаційна архітектура, атрактивна архітектура

Анотація

Мета статті – визначити ознаки явища атрактивності в архітектурі постмодернізму; систематизувати й класифікувати архітектурні прийоми постмодернізму, що надають архітектурі ознак атрактивності; проаналізувати досвід і філософське підґрунтя постмодерністської архітектури; розглянути видатні об’єкти світової й вітчизняної архітектури (споруди у Києві та Дніпрі), створені для збагачення міського простору, їхні атрактивні особливості й типологічні ознаки. Методи дослідження передбачають збір та аналіз літературних, наукових та проєктних джерел, що дотичні до нашої теми, та спираються на розуміння атрактивності архітектурних споруд як об’єктів, що можуть впливати на покращення міського простору. Результати. У дослідженні визначена авторська інтерпретація терміна «атрактивність» в архітектурі, розкрито його значення і походження. Зазначено, що основною метою атрактивної архітектури є привертання уваги й зацікавленості споживачів (мешканців або гостей міста). Також доведено, що саме основні цінності архітектури постмодернізму породжують атрактивність архітектурних об’єктів. Зроблено спробу систематизувати і класифікувати архітектурні об’єкти за принципом використання різних архітектурних прийомів, які надають об’єктові рис атрактивності. Проаналізовано проєкти відомих світових архітекторів, а також вітчизняних будівничих. Висновки. Встановлено, що атрактивність архітектурного образу будівлі є фундаментальною характеристикою, ознакою застосування принципів постмодернізму, яку необхідно вивчати і враховувати під час проєктування експозиційних об’єктів і комплексів. Розкрито причини недоречності надання атрактивних рис деяким спорудам, що призводить до втрати цілісності та сенсу середовища.

Посилання

Постмодерна архітектура. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0_%D0%B0%D1%80%D1%85%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0 Дата публікації: 10.02.2024. (дата звернення: 25.01.2023).

Jencks C. A. The Iconic Building: The Power of Enigma. London : Frances Lincoln, 2005.

Jencks C. A. The New Paradigm in Architecture. The Language of Post-Modernism. New Haven and London : Yale University Press, 2002.

Venturi R. Complexity and Contradiction in Architecture. New York, 1966.

Frampton K. Modern Architecture: A Critical History. London : Thames & Hudson, 1992.

Рославец Е. Н. Разрушение образа. О некоторых тенденциях современного зарубежного искусства. Київ : Мистецтво, 1984.

Олійник О. П. Формоутворення міських громадських просторів в архітектурі постмодернізму. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2021. Вип. 59. С. 89–97. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2021.59.89-97.Черкес Б. С., Лінда С. М. Архітектура сучасності. Остання третина ХХ – початок ХХІ століть : навч. посіб. 2-ге вид. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2014.

Черкес Б. С., Лінда С. М. Архітектура сучасності. Остання третина ХХ – початок ХХІ століть : навч. посіб. 2-ге вид. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2014.

Гнілоскуренко М. В. Принципи формування інтерактивної рекреації в історичному середовищі міста : дис. ... докт. філ. в арх. / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. Київ, 2022. 499 арк. URL: https://drive.google.com/file/d/1E4_tXi3riiSR4DC09xoyz7S463Gb_Ksa/view

Криворучко О. Ю. Суть і місце деконструктивізму в архітектурі ХХ століття : дис. ... канд. арх. : 18.00.01 / Національний університет "Львівська політехніка". Львів, 2008. URL: https://ena.lpnu.ua/items/a418e7f7-6965-4219-bf40-35087959657f

Ariza H. Piazza d`Italia. Postmodern Party in New Orleans. Architectural Visits. URL: https://architecturalvisits.com/en/piazza-ditalia-charles-moore/ Дата публікації: 15.10.2020. (дата звернення: 13.02.2023).

Howarth D. Postmodern architecture: Walt Disney World Dolphin and Swan Hotels by Michael Graves. Dezeen. URL: https://www.dezeen.com/2017/04/28/michael-graves-walt-disney-world-dolphin-swan-hotels-architectureorlando-florida-postmodernism/ Дата публікації: 28.04.2017. (дата звернення: 06.02.2023).

Venice Chamber. Google Binocular Building. VENICE. URL: https://venicechamber.net/2019/09/02/googlebinocular-building/ Дата публікації: 02.09.2019. (дата звернення: 13.02.2023).

Wattewyl. File : Crystal Cathedral in Garden Grove with its spire. Wikipedia. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crystal_Cathedral_with_Spire.jpg Дата публікації: 12.04.2009. (дата звернення: 10.02.2023).

The Venetian Las Vegas. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Venetian_Las_Vegas Дата публікації: 13.03.2024. (дата звернення: 26.02.2023).

Velokharkov Andrew. Кривой домик в Сопоте, Польша. Харьков турист. URL: https://xt.ht/xtarticle/0--rivoi-dom-v--opote--olsha Дата публікації: 14.05.2016. (дата звернення: 11.02.2023).

Воздвиженка: чим відомий мікрорайон Києва. Нерухомі. URL: https://nerukhomi.ua/ukr/news/gorod/vozdvizhenka-chim-vidomij-mikrorajon-kieva.htm. Дата публікації: 17.09.2021. (дата звернення: 30.01.2023).

Милецкий А. М., Толочко П. П. Парк-музей «Древний Киев». Київ : Наукова думка, 1987.

Ісаченко І. Башни Днепра. MAYAK на самой длинной набережной Европы. Pragmatika Media. URL: https://pragmatika.media/bashni-dnepra-mayak-na-samoj-dlinnoj-naberezhnoj-evropy/ Дата публікації: 25.05.2021. (дата звернення: 16.02.2023).

Дольник А. Новые здания не должны давить, убивать или пародировать классическую архитектуру. U.V.W Architecture & Design. URL: https://uvw-architecture.blogspot.com/2013/11/blog-post_12.html Дата публікації: 12.11.2013. (дата звернення: 13.02.2023).

Вортман Д. Я. Майдан Незалежності. Енциклопедія історії України: Додатковий том. Кн. 1: А–Я. Київ : Наукова думка, 2021. С. 351–352.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17

Як цитувати

Давидов, А., & Лавриненко, Г. (2024). ПРО АТРАКТИВНІСТЬ В АРХІТЕКТУРІ ПОСТМОДЕРНІЗМУ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (1), 14–22. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-2