INNOVATIVE APPROACHES OF CONDUCTING ARCHITECTURAL PRACTICES. EXPERIENCE OF THE FACULTY OF ARCHITECTURE NAOMA
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-3Keywords:
student practice, summer student practice, innovative approaches, measurements, project, architectural monuments, protection of cultural heritageAbstract
The purpose of the article is to analyze and generalize the peculiarities of the methodology of professional training with an in-depth study of architectural heritage in the process of simultaneous measurement and design summer practice with students of various levels of professional training of the Department of Architectural Design of the National Academy of Sciences in the environment of a small historical city. Research methods. Application of: innovative method of collective work of students of different levels of professional training; a method of practical familiarization with local traditions, cultural heritage of the historical and ethnic region of Ukraine; the method of conceptual psychological methodology of feeling the “living spirit” of the ancient city. The result is the gained experience of conducting innovative measurement and design practice with architectural students of various levels of professional training in a historical urban environment with the aim of preserving its architectural heritage; introducing students to the practice of working in a team; with the practice of the humanitarian mission of the architect in the matter of saving the material heritage of Ukraine; students got acquainted with local traditions, cultural assets of the historical-ethnic region. Thanks to the media coverage of the public presentation of the results of the students’ work, it was possible to attract public interest to the urgent need to restore and preserve the monuments of the city of Kolomyia. Conclusions. Summer practice in real conditions is useful for students, as they acquire fundamental knowledge and skills in working with architectural and cultural monuments. The work of Architecture Department students is important for preserving the valuable heritage of cities and contributes to the development of the field of protection of architectural objects. Such projects confirm that interregional student mobility contributes to the preservation of cultural heritage and professional orientation of students.
References
Кочержук М. Чорне золото і коломийська локалька: як попід ратушею сновигали потяги. Коломия «Інформатор». URL: https://kl.informator.ua/2023/03/19/chorne-zoloto-i-kolomyjska-lokalka-yak-popid-ratusheyusnovygaly-potyagy/ Дата публікації: 19.03.2023 (дата звернення: 06.09.2023).
Гелетюк О. Простір, окутаний мистецтвом: як у Коломиї врятували «Сокіл» та розбудовують філармонію. Коломия «Глузд». URL: https://gluzd.org.ua/articles/prostir-okutanyi-mystetstvom-iak-u-kolomyi-vriatuvaly-sokilta-rozbudovuiut-filarmoniiu/ Дата публікації: 28.12.2022 (дата звернення: 04.09.2023).
Робоча програма проєктної практики для студентів факультету архітектури спеціальності 191 «Архітектура та містобудування» / уклад. М. Яковлєв, А. Давидов. Київ, 2022.
Бродський Ю. Робоча програма практики ОК 14 «Виробнича практика». Державний університет «Житомирська Політехніка» Житомир, 2023-2024. https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/297713/mod_resource/content/1/ОК%2014.%20Виробнича%20практика.pdf (дата звернення: 03.09.2023).
Мельник Л., Васильчук М., Савчук М. Архітектура Коломиї. Енциклопедія Коломийщини. Коломия : Вік, 1998. Зшиток 1: літера А. С. 96.
Закон України «Про охорону культурної спадщини»: редакція від 15.06.2023. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text (дата звернення: 03.09.2023).
У Коломиї презентували виставку архітектурних рішень : відео // YouTube. Приватне підприємство Телерадіокомпанія НТК. URL: https://www.youtube.com/watch?v=o59y5elRzKI Дата публікації: 1.04.2023 (дата звернення: 04.09.2023).
Олійник Г. І. Культурна спадщина Коломиї : звіт про літню проєктну практику студ. 3-го та 5-го курсів фак. архітектури НАОМА. Архів Олійник Г. І. Київ, 2023. 30 арк. Рукопис.