ЗАСАДИ МУЗЕЄФІКАЦІЇ БУДІВЕЛЬ І СПОРУД, ПОРУЙНОВАНИХ В УКРАЇНІ ЗЛОЧИННИМИ ДІЯМИ ВІЙСЬКОВИХ РФ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-4Ключові слова:
музеєфікація, зруйновані будівлі і споруди, музей середовищного типу, колекційний музей, меморіальні пам’ятки, об’єкти історичної пам’яті, культурна спадщина, музейна експозиція, музейна експозиція («in situ») на місці існування, консервація, реставрація, архітектурна форма, матеріальна структура пам’ятки, музейна інфраструктураАнотація
Мета даної статті полягає в обґрунтуванні зруйнованих агресивними діями військових РФ будівель і споруд як документальних свідчень варварства і тероризму Росії проти України й визначенні засад їхньої музеєфікації як об’єктів історичної пам’яті, меморіальних пам’яток. Методика дослідження базується на аналізі наукових праць з питань музеєфікації об’єктів архітектури, осмисленні вітчизняного й зарубіжного досвіду музеєфікації зруйнованих об’єктів архітектури минувшини. В результаті проведених досліджень визначено, що музеєфікація зруйнованих будівель і споруд означає збереження уцілілих матеріальних складових об’єктів архітектури, їхніх фрагментів і решток в автентичному стані на місцях створення («in situ»), з виконанням необхідних заходів щодо їхнього зміцнення й укріплення, а також організації прилеглої території у визначених межах, що гарантувало б безпечну доступність до об’єкта і його огляду. Висновки. Поруйновані агресивними діями військових РФ архітектурні об’єкти слід кваліфікувати як документальні свідчення злочинів РФ проти України, як об’єкти історичної пам’яті, меморіальні пам’ятки. Музеєфікація поруйнованих будівель і споруд, їхніх руїн проводиться виключно на місцях їхнього існування («in situ»), в умовах характерного середовища. Музеєфікація поруйнованих об’єктів архітектури має спрямовуватися на збереження руїн в автентичному стані, а доповнення, пов’язані з їхнім укріпленням, виділятися у загальній структурі. Для забезпечення тривалої схоронності матеріальних фрагментів і решток поруйнованих споруд, створення умов доступності до музеєфікованих об’єктів і їхнього огляду, мають бути проведені роботи з укріплення руїн їхнього захисту від руйнації та організації оглядових маршрутів з дотриманням вимог щодо доступності маломобільних осіб, а також створення на території меморіального комплексу інфраструктури побутового і транспортного обслуговування.
Посилання
Закон України «Про охорону культурної спадщини»: (Відомості Верховної Ради, 2000, № 39, ст. 333). Пам’яткознавство: правова охорона культурних надбань : зб. док. / упоряд.: Л. В. Прибєга (кер. проєкту), М. М. Яковина, С. В. Оляніна, О. М. Міщенко. Київ : Ін-т культурології Акад. мистецтв України, 2009. С. 40–71.
Закон України «Про музеї та музейну справу». Збірник нормативно-правових актів сфери охорони культурної спадщини / авт.-упоряд. О. М. Сердюк, Т. А. Бобровський, Л. М. Кириленко Чернігів : Деснянська правда, 2011. С. 247–265.
Археологічне музейництво : енциклопед. довід. / авт.-упоряд. Д. В. Кепін. Київ : Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК, 2009.
Брич М. Т. Архітектурно-просторова організація музеїв під відкритим небом в Україні : автореф. дис. … канд. архітектури : 18.00.01 / Нац. ун-т «Львівська політехніка». Львів, 2020. 24 с.
Жукова О. Використання замків України шляхом їх музеєфікації як ансамблевих музеїв. Замки України: дослідження, збереження, використання : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Галич, 2011. С. 82–92.
Кепін Д. Музеєфікація об’єктів археологічної спадщини в Європі: на прикладі пам’яток первісної культури. Київ : Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК, 2005. 176 с.
Ярош Д. Оперування поняттям «музеєфікація» в пам’яткоохоронній сфері. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 2013. Вип. 21. С. 157–166.
Прибєга Л. Музеєфікація об’єктів архітектурно-містобудівної спадщини. Методологічний аспект. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 2012. Вип. 19. С. 159–166.
Прибєга Л. В. Охорона та реставрація об’єктів архітектурно-містобудівної спадщини України: методологічний аспект : монографія. Київ : Мистецтво, 2009. 300 с.