КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ ДЕІСУСНИХ ІКОН XV СТОЛІТТЯ З БЕЛЗА ТА ДРОГОБИЧА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2022-32-20Ключові слова:
український іконопис, Деісусний чин, Белз, Дрогобич, XV століття, іконографія, прориси.Анотація
Анотація. Дослідження присвячене групі ікон чину Моління XV ст., належних до спадку галицьких міст Белз та Дрогобич (зараз Львівська область України). Це белзькі ікони Святого Іоанна Хрестителя (із церкви Преображення Господнього), апостолів Петра і Павла (із церкви Святої Параскеви), дрогобицькі образи Святителів Миколая, Іоанна Златоуста, апостолів Петра і Павла, Святого Іоанна Хрестителя, архангела Михаїла (ікони зберігалися в міській церкві Воздвиження Чесного Хреста). Обидва фрагменти Деісусного чину демонструють високу міру іконографічної і стилістичної подоби та віднесені до спадку однієї майстерні. Образи, котрі утворюють іконографічні пари, взяті до розгляду. Здійснено іконографічне та художньо-стилістичне зіставлення трьох пар деісусних ікон із Белза та Дрогобича (образи апостолів Петра, Павла та Святого Іоанна Предтечі). Проаналізовано іконографічні, художньо-стилістичні збіги та відмінності. Виявлено дві стилістичні лінії малярства досліджуваних ікон: «гармонійна» (ікони апостола Петра з Белза, апостола Павла, Святого Іоанна Предтечі з Дрогобича) та «експресивна» (ікони апостола Павла з Белза та апостола Петра з Дрогобича). Висловлено припущення, що майстер дрогобицької ікони апостола Петра міг бути менш вправним учнем автора белзького образу апостола Павла. Виконавець дрогобицьких ікон апостола Павла та Святого Іоанна Предтечі міг бути послідовником автора белзького образу апостола Петра. Порівняно малюнки белзьких та дрогобицьких образів. Відзначено наслідування спільного прототипу не лише в загальному іконографічному вирішенні, але й у пропорційному відношенні. Досліджено малюнки дрогобицьких ікон апостола Петра і Павла в інфрачервоному світлі (змін початкового малюнка не виявлено). Запропоновано гіпотезу щодо використання майстрами белзьких та дрогобицьких ікон спільних прорисів.
Посилання
Гелитович М. Ікони XV–XVI століть з Белза (у колекції Національного музею у Львові). Do piękna Nadprzyrodnego: w 2 t. Chełm, 2003. T 1: Sesja naukowa na temat rozwoju sztuki sakralnej od X do XX wieku na terenie dawnych diecezji chełmskich kościoła rzymskokatolickiego, prawosławnego, greckokatolickiego: referaty. S. 61–73.
Гелитович М. Й. Українські ікони XIII – початку XVI століть зі збірки Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького : альбом-каталог. Львів : НМЛ ім. Андрея Шептицького ; Київ : Майстер Книг, 2014. 348 с.
Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України XII – XV ст. Львів : Друкарські куншти, 2005. 508 с.
Друзюк Г., Скоп Л. Історія іконостасу церкви Воздвиження 15–17 ст. м. Дрогобича. Бойки. 1992. № 3. C. 3.
Міляєва Л. Українська ікона XI–XVIII століть : альбом / за участю М. Гелитович. Київ : б. в., 2007. 528 c.
Сайт Інтернет-галереї українського іконопису «ICON.ORG.UA». URL: http://icon.org.ua/gallery/pavlo/ (дата звернення: 28.11.2022).
Сайт Інтернет-галереї українського іконопису «ICON.ORG.UA». URL: http://icon.org.ua/gallery/petro/ (дата звернення: 28.11.2022).
Пуцко В. Іконопис. Історія українського мистецтва : у 5 т. Київ, 2010. Т. 2. С. 925–950.
Свєнціцька В. Крізь віки. Наука і культура. Україна: Щорічник. Київ : Знання, 1989. Вип. 23. C. 478–491.
Скоп Л. Історія іконостасу церкви Воздвиження 15–17 ст. м. Дрогобича. Бойки. 1992. № 4. C. 12–13.