СУЧАСНІ ПРИЙОМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІШОХІДНИХ ПУБЛІЧНИХ ПРОСТОРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-4

Ключові слова:

архітектурно-планувальна організація, сталий розвиток, людино-орієнтований дизайн, пішохідний простір, публічний простір, зелені міста, безбар’єрний простір

Анотація

Метою статті є визначення сучасних прийомів реновації транспортно-орієнтованого середовища задля формування якісних пішохідних публічних просторів. Особливу увагу приділено людському виміру міста, зокрема створенню безпечного, комфортного, інклюзивного та екологічного простору. Методи дослідження. У роботі використано порівняльний аналіз реалізованих урбаністичних проєктів і концепцій, що демонструють трансформацію автомобілецентричних територій на пішохідні. Досліджено зарубіжний і вітчизняний досвід, що дає змогу виявити актуальні підходи до реновації. Проаналізовано приклади змін вулиць, площ і прилеглих територій, згідно з принципами сталого розвитку, кліматичної адаптації та підвищення соціальної взаємодії. Результати. Було виокремлено основні прийоми організації людино-орієнтованих публічних просторів: регуляція та зменшення автомобільного трафіку; інтеграція громадського транспорту і публічних просторів; відновлення екосистеми – рішення, які сприяють створенню безпечного, доступного та екологічно збалансованого середовища. Висновки. Запропоновані підходи дають змогу переосмислити архітектурно-планувальну організацію міста, забезпечуючи сталий розвиток, комфорт і розвиток соціальної активності.

Посилання

Jacobs J. Downtown is for People. Fortune. 1958. April. P. 125–131.

Jacobs J. The Death and Life of Great American Cities. New York : Vintage Books, 1992. 474 p.

Landry Ch. The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. 2nd ed. London : Routledge, 2008. 352 p.

Gehl J. Life Between Buildings: Using Public Space. Washington : Island Press, 2011. 216 p.

Gehl J. New City Spaces. The Danish Architectural Press, 2014. 264 p.

Gehl J. Cities for People. Island Press, 2010. 288 p.

Speck J. Walkable City: How Downtown Can Save America, One Step at a Time. New York : North Point Press, 2012. 312 p.

Трошкіна О., Нестерчук Ю. Особливості планувальної організації пішохідних зон. Проблеми розвитку міського середовища. 2013. № 9. С. 203–208.

Preservation Institute. The Freeway that was Built in San Francisco: The Embarcadero Freeway. URL: http://www.preservenet.com/freeways/FreewaysEmbarcadero.html (дата звернення: 12.04.2025).

Hernández-Lamas P., Gavilán A. R., Bernabeu-Larena J. Parks and Roads Build the Cities: The M-30 and Madrid-Rio Project Building Landscape. Conference: Virtual City and Territor. 2016, July. P. 415–428. ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/362286051_Parks_and_roads_build_the_cities_the_M-30_and_Madrid-Rio_project_building_landscape (дата звернення: 12.04.2025).

Нові вали. Агенти змін. URL: https://www.a3.kyiv.ua/projects/novi-valy/ (дата звернення: 12.04.2025).

The High Line. Diller Scofidio+Renfro. URL: https://dsrny.com/project/the-high-line (дата звернення: 06.04.2025).

Choi J., Choi J. An Analysis on Seoullo 7017 in Terms of Spatial Configuration and Pedestrian Movement in Comparison with the High-line Project. Architectural Research. 2019. Vol. 21, № 2. 31–39.

Chehyun Ryu, Youngsang Kwon. How Do Mega Projects Alter the City to Be More Sustainable? Spatial Changes Following the Seoul Cheonggyecheon Restoration Project in South Korea. Sustainability. 2016. Vol. 8, № 11. ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/310471826_How_Do_Mega_Projects_Alter_the_City_to_Be_More_Sustainable_Spatial_Changes_Following_the_Seoul_Cheonggyecheon_Restoration_Project_in_South_Korea (дата звернення: 12.04.2025).

Відновлення річки Хрещатик. Behance. URL: https://www.behance.net/gallery/103008541/vdnovlennja-rchki-hreschatik (дата звернення: 12.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18