ІНТЕГРАЦІЯ ФОТОГРАММЕТРІЇ І ТЕХНОЛОГІЙ LIDAR У СИСТЕМУ АРХІТЕКТУРНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-8

Ключові слова:

фотограмметрiя, технологiї LiDAR, 3D-сканування, система архiтектурної освiти України, охорона культурної спадщини, реставрація

Анотація

Метою нашого дослідження є вивчення можливостей впровадження фотограмметрiї і технологiй LiDAR1 у систему архiтектурної освiти України. Основну увагу придiлено практичному досвiдові використання таких технологiй пiд час лiтнього тренiнгу 2024 року та визначенню перспектив їхньої iнтеграцiї у навчальний процес для розширення професiйних компетенцiй студентiв-архiтекторiв. Методи. Для досягнення поставленої мети було використано кiлька пiдходiв, зокрема практичний досвiд: лiтнiй тренiнг з фотограмметрiї та 3D-сканування, який дав змогу оцiнити ефективнiсть технологiй у реальних умовах; аналiз переваг: визначення ключових аспектiв використання фотограмметрiї та технологій LiDAR в архiтектурнiй дiяльностi; огляд освiтнього контексту: дослiдження поточних можливостей для впровадження цифрових iнновацiй у навчальнi програми архiтектурних факультетiв. Результати дослідження. Участь у тренiнгу виявила значний потенцiал фотограмметрiї і технологій LiDAR для архiтектурної освiти. Студенти продемонстрували високий рiвень зацiкавленостi та вiдзначили низку переваг: простоту iнтеграцiї з сучасними програмними продуктами; можливiсть отримання точних тривимiрних моделей архiтектурних об’єктiв; полегшення документування i реставрацiї iсторичних споруд. Особливо актуальним є застосування таких технологій у сфері збереження культурної спадщини, де точність, делікатність і зворотність втручання є критично важливими. Практичнi вправи показали, що оволодiння технологiями майже не потребує досвiду, а результативнiсть навчання суттєво зростає завдяки вiзуалiзацiї та практичним завданням. Висновки. Використання фотограмметрiї та LiDAR у навчальному процесi може стати ефективним iнструментом для розвитку професiйних навичок студентiв. Зважаючи на позитивний досвiд тренiнгу, рекомендовано: розробити спецiалiзованi курси або модулi, присвяченi цим технологiям; внести практичнi вправи з фотограмметрiї та 3D-сканування до навчальних програм; розширити технiчну базу факультетiв для забезпечення доступу до сучасного обладнання. Окрему увагу варто приділити застосуванню цих технологій у сфері реставрації: точні цифрові моделі сприяють детальному аналізу стану історичних об’єктів, дають змогу фіксувати втрати, планувати обґрунтовані втручання та зберігати цифрову документацію для майбутніх поколінь. Впровадження таких заходiв сприятиме пiдвищенню якостi архiтектурної освiти в Українi та її адаптацiї до сучасних вимо г галузi.

Посилання

Базелюк О. Особливості цифровізації вищої освіти в сучасних умовах. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2021. № 2(27). С. 37–43. URL: https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2021_2/5.pdf (дата звернення: 05.12.2024).

Parsinejad H., Choi I., Yari M. Production of Iranian Architectural Assets for Representation in Museums: Theme of Museum-Based Digital Twin. Body, Space & Technology. 2021. № 20. P. 61–74. DOI: https://doi.org/10.16995/bst.364 (дата звернення 05.11.2024)

A Survey of Augmented, Virtual, and Mixed Reality for Cultural Heritage / Bekele M., Pierdicca R., Frontoni E., Malinverni E.S. Journal on Computing and Cultural Heritage (JOCCH). 2018. № 11. P. 1–36. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/3145534 (дата звернення 07.12.2024)

ScanХ. Що таке лазерне сканування та його принципи!. URL: https://scanx.com.ua/article/10_2022/10.html (дата звернення: 05.12.2024).

ACC media agenci. Що таке 3D-сканер і як він працює? Агенство АСС. URL: https://acc.cv.ua/news/storystorynka/print-service/scho-take-3d-skaner-i-yak-vin-pracyue-64697. (дата звернення: 15.12.2024)

Через російську агресію в Україні постраждали 872 пам’ятки культурної спадщини. Міністерство культури та стратегічних комунікацій. URL: https://mcsc.gov.ua/news/cherez-rosijsku-agresiyuv-ukrayini-postrazhdaly-872-pamyatky-kulturnoyi-spadshhyny/ (дата звернення: 03.12.2024)

Безкоштовний навчальний курс для викладачів/-ок та аспірантів/-ок зі збереження спадщини. ХША. URL: https://kharkiv.school/courses/bezkoshtovnyj-navchalnyj-kurs-dlya-vykladachiv-ok-taaspirantiv-ok-zi-zberezhennya-spadshhyny/ (дата звернення 10.01.2025)

Українська урбаністична платформа та Управління охорони історичного середовища Львова за підтримки Львівського культурного хабу та UNESCO. Спадок: воркшоп із захисту культурної спадщини. 2025. URL: https://gastroli.ua/events/lviv-urban-forum (дата звернення 15.10.2024).

Реформа освіти та науки. Кабінет Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti (дата звернення 15.11.2024).

Рожко В. Василь Рожко: «Тустань – моя колиска цифровізації». Як фортеця стала порятунком для української спадщини під час війни : інтерв’ю / спілкувалися О. Бодняк, І. Середа. The Ukrainians. URL: https://theukrainians.org/vasyl-rozhko/ (дата звернення: 07.01.2025)

Ukrainian Cultural Foundation starts accepting applications for the «Cultural Heritage» grant program. Український культурний фонд. URL: https://ucf.in.ua/news/17012023 (дата звернення: 30.12.2024).

Гривняк А. Що таке фотограмметрія, як вона допомагає зберегти українську спадщину і чим корисна для геймдеву. GameDev DOU. URL: https://gamedev.dou.ua/blogs/skeiron-developerabout-photogrammetry/ (дата звернення: 14.01.2025)

Kallas J. Emergency Response. First-Aid to Cultural Heritage and Post-Disaster Heritage Sites Documentation. SESSION 01. Beirut Case Study : [presentation]. Kyiv. 2024. 63 s.

Cantor P. Visual inspection for damage buildings. Kyiv. 2024. 36 c.

Олійник Г. Інноваційні підходи проведення архітектурних практик. досвід факультету архітектури НАОМА. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2024. № 1. С. 23–28. URL: https://journals.naoma.kyiv.ua/index.php/bulletin/issue/view/20/20 (дата звернення: 19.01.2025).

Revenko S. UNESCO-ICCROM field exercise on the use of post-event on-site damage and risk assessment methodology and International Form for immovable cultural property in Ukraine 12–13 August : [presentation]. Kyiv, 2024.

Kallas J. UNESCO-ICCROM field exercise on the use of post-event on-site damage and risk assessment methodology and International Form for immovable cultural property in Ukraine 12–13 August 2024 : [presentation]. Kyiv, 2024.

Cantor P. Visual inspection for damage buildings : [presentation]. [Kyiv, 2024].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18