СИНТЕЗ МИСТЕЦТВ В АРХІТЕКТУРНІЙ ОСВІТІ: ДОСВІД НАОМА ТА ПЕРСПЕКТИВИ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО ПІДХОДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-11Ключові слова:
архітектурне середовище, архітектурна освіта, синтез мистецтв, міждисциплінарний підхід, НАОМА, керамічна майстерня, Центр монументально-декоративного мистецтва, КиївЗНДІЕП, кінематографічність, театралізація, візуальністьАнотація
Мета статті полягає у дослідженні феномену синтезу мистецтв у сучасній архітектурі та висвітлення значення ролі освіти в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури у формуванні комплексного підходу до архітектурної професії. Методи дослідження. У статті проаналізовано історію викладання дисципліни «Синтез мистецтв», досліджено зміни в архітектурній освіті, а також вивчено діяльність архітектурних майстерень Академії та їхній внесок у післявоєнну відбудову Києва. Методологія також включає аналіз взаємодії архітектури з іншими мистецькими дисциплінами, зокрема кінематографом, театром та новими медіа. Результати дослідження показали, що дисципліна «Синтез мистецтв» відіграла ключову роль у формуванні професійних компетенцій архітекторів у 1970–1980-х роках, але її скорочення в 2000-х роках призвело до втрати міждисциплінарного підходу в архітектурній освіті. Проте НАОМА зберегла традиції інтеграції мистецьких практик, що позитивно впливає на розвиток комплексного розуміння архітектури. Висновки. Зроблено висновок про необхідність впровадження нових навчальних дисциплін, що сприяють розвитку синтезу мистецтв в архітектурній освіті й подальшій практиці, наприклад: «Архітектура і театр: театралізація міського середовища», «Архітектура і фотографія: спосіб узагальнення і достовірності», «Архітектура і кінематограф – спосіб аналізу середовища», «Кіносценарні методи проєктування архітектурного середовища», «Методи візуального творення художньої форми» та ін. Оновлення освітніх програм, включаючи новітні методи проєктування та аналізу простору, й надалі сприятиме формуванню архітекторів із міждисциплінарними компетенціями.
Посилання
Бекетова І. Софійська гончарня. Образотворче мистецтво. 2007. № 3 (63). С. 109–111.
Голубец О. М. Декоративная керамика в современной архитектурно-пространственной среде (на материалах искусства декоративной керамики Украины 60-х – начала 80-х годов) : дис. … канд. искусствоведения. Львов, 1984. 153 c.
Голубець О. М. Львівська кераміка : монографія. Київ, 1991. 120 с.
Жоголь·Л.·Е. Декоративное искусство в современном интерьере : монография. Киев, 1985. 200 с.
Історія декоративного мистецтва України : У 5 т. Т. 5/ [голов. ред. Г. Скрипник] НАН України, ІМФЄ ім. М. Т. Рильського. – К., 2016. – 546 с.
Про кераміку в архітектурі // ЦДАМЛМ України (Центр. держ. архів-музей літ. і мистецтва України). Ф. 990. Оп. 1. Од. зб. 46. Арк. 1–5.
Чегусова З. А. Історія діяльності та внесок у розвиток комплексного архітектурно-художнього рішення інтер’єрів різних типів споруд України 1970-1990-х років Науково-дослідного центру монументально-декоративного мистецтва КиївЗНДІЕП. Перспективні напрямки проектування житл. та громад. будівель : зб. наук. пр. Київ, 2003. С. 208–216.
Чернявський В. Г. Архітектурно-художні основи формування внутрішнього середовища громадських будівель : дис. … д-ра архітектури : 18.00.02. Київ, 2017. 405 с.
Lohnert A. Keramika ako prostriedok monumentalnej avolnej tvorby. Yytvarny Sivot. 1978. No 4. P. 14 –18.
Marsikova J. Ceramic in architecture. Glass review. 1973. T. 9. P. 20–21.
Синтез мистецтв / Чернявський В., Кузнецова І. О., Кара-Васильєва Т. В., Чегусова З. А. Київ : НАУ, 2012. 320 с.
Трошкіна О. А. Театралізація та сценарність сприйняття середовища сучасних паркових просторів. Інтродукція рослин на Волино-Поділлі: наука, освіта, мистецтво формування ландшафту, виробництво : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., (Тернопіль, 17–18 травня, 2018р.) / [ред. кол.: В. Черняк (відп. ред.) та ін.] ; Тернопільський ОКІППО. Тернопіль : Крок, 2018. С. 237–244.
Трошкіна О. Роль архітектурного середовища у кінофільмах та відеоіграх / Трошкіна О., Наконєчна А. Проблеми розвитку міського середовища : наук.-техн. зб. Київ : НАУ, 2019. Вип. 2 (23). С. 201–219.
Трошкіна О. Формування потреби у видовищності міського середовища під впливом кінематографа і нових медіа.·Інновації в архітектурі та дизайні: Київ·: зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф·м. Київ, 25·трав. 2022 р. Київ, 2022. С. 190 –192.
Трошкіна О. А. Семіотичний аналіз архітектурного середовища на основі методу побудови кіносценарію. Українська академія мистецтва : зб. наук. пр. 2023. № 34. С. 53–61.
Трошкіна О. А. Театралізація архітектурного середовища як психологічна потреба людини. Теорія та практика дизайну. Мистецтвознавство: Зб. наук. пр. К., «Дія», 2015. Вип.7. С. 257–271.
Скоромна А. Історія створення та закриття київської експериментальної майстерні художньої кераміки (1944–1987 рр.). Народознавчі зошити. 2022. No 3·(165). С. 585–593.
Евреинов H. H. Театр для себя. Москва : Изд-во Н. Бутковской, 1917. 233 с.
Чернявський В. Г. Особливості розміщення творів мистецтва при комплексному формуванні інтер’єру громадських будівель /Чернявський В. Г. Сучасні проблеми архітектури та містобудування.: наук.-техн. зб. М-во освіти і науки України, Київ: нац. ун-т буд-ва і архітектури, 2010. Вип. 24. С. 437–441.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.