ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В СИСТЕМІ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: РОЛЬ МАЙСТЕРНІ ПЕЙЗАЖНОГО ЖИВОПИСУ НАОМА (1993–2019)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-16

Ключові слова:

пейзажна майстерня НАОМА, УАМ, колір, Василь Забашта, пейзаж

Анотація

Пейзажна майстерня Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (далі – НАОМА) є визначним явищем у контексті розвитку українського художнього простору, оскільки вона відігравала ключову роль у формуванні національної мистецької ідентичності. Метою дослідження є аналіз історичної ґенези та концептуальних засад функціонування пейзажної майстерні НАОМА упродовж 1993–2019 рр. – часу її відродження та активного розвитку. Особливу увагу приділено взаємозв’язку між діяльністю майстерні та процесами збереження і трансформації української національної живописної школи пейзажного жанру в умовах динамічних соціокультурних змін. Методологія дослідження базується на історичному та системному аналізах, компаративному методі, а також методах систематизації й узагальнення. Комплексний підхід дає змогу простежити механізми взаємодії традиційних методів художньої освіти з актуальними викликами мистецької сфери. Результати дослідження. У статті проаналізовані ключові чинники, які впливали на відродження, розвиток та поступове згасання діяльності майстерні. Визначено методичні й програмні засади її функціонування, розглянуто педагогічний досвід викладачів, проаналізовано їхню роль у підтримці національної мистецької традиції. Окреслено перспективи інтеграції здобутого досвіду в сучасну систему художньої освіти України, що є критично важливим для збереження національної культурної спадщини. Висновки. Становлення й діяльність пейзажної майстерні НАОМА упродовж 1993–2019 років є свідченням того, що вона сприяла утвердженню національної мистецької школи та її самобутності. Однією з основних причин припинення діяльності цього осередку стала відсутність нормативно-правової бази для регулювання статусу жанрових майстерень, що вказує на необхідність розробки відповідних правових механізмів для забезпечення їхнього стабільного функціонування. Збереження і розвиток національної мистецької традиції в Україні потребує системного підходу, який передбачає не лише освітні, але й державні ініціативи, спрямовані на підтримку художніх напрямів, котрі формують культурну і дентичність країни.

Посилання

Майданець-Баргилевич О. Виставкова діяльність НАОМА. Історичний аспект 1917–2017. Київ : Дніпро, 2017.

Протокол засідань кафедри живопису від 14 листопада 1994 року // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідань кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1993 р. – зак. 17.07.1995 р.». Оп. 2. Спр. 163. Арк. 6–10.

Забашта В.І. Пейзажна майстерня у структурі УАМ // Приватний архів І. Ю. Мельничука. 3 арк.

Протокол № 7 засідання кафедри живопису і композиції // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідання кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1992 р. – зак. 14.05.1993 р.». Оп. 2. Спр. 1632.

Протокол № 8 засідання кафедри живопису і композиції // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідання кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1992 р. – зак. 14.05.1993 р.». Оп. 2. Спр. 1632.

Протокол № 10 засідання кафедри живопису і композиції // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідання кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1992 р. – зак. 14.05.1993 р.». Оп. 2. Спр. 1632.

Протокол № 11 засідання кафедри живопису і композиції // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідання кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1992 р. – зак. 14.05.1993 р.». Оп. 2. Спр. 1632.

Протокол засідання кафедри кафедри живопису і композиції № 9 від від 8 червня 1993 // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідання кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1993 р. – зак. 17.07.1995 р.». Оп. 2. Спр. 1632.

Гончаренко Т. Є. : [бесіда від 18.04.2024] / спілкувався Ігор Юліанович Мельничук // Приватний архів І. Ю. Мельничука. 5 Арк.

Забашта В. І. Короткий звіт про роботу пейзажної майстерні. 25.05.2010 // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Особова справа: В. І. Забашта. Оп. 1. Спр. 46. 3 Арк.

Протокол засідань Вченої ради № 7 від 18 травня 1994 року // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідань Вченої ради № 1–8: поч. 25.10.1993 р. – зак. 08.07.1994 р.». Оп. 2. Спр. 1631. Арк. 36.

Протокол засідань кафедри живопису і композиції № 4 // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Р-622 «Протоколи засідань кафедри живопису і композиції: поч. 27.09.1993 р. – зак. 17.07.1995 р.». Оп. 2. Спр. 1735. Арк. 7.

Забашта В. Світ очима художника : уривок з книги. Студії мистецтвознавчі. 2016. № 4. С. 109–113. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2016_4_13

Забашта В. І. Заява від 25 травня 2010 р. // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Особова справа: В. І. Забашта. Оп. 1. Спр. 46. 1 Арк.

Забашта В. І. Відкритий лист завідуючому кафедри живопису В. Гуріну від 25 травня 2010 року // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Особова справа: В. І. Забашта. Оп. 1. Спр. 46. 1 Арк.

Забашта В.І. Лист до ректора від 23 липня 2010 року // Архівний фонд Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури м. Києва. Ф. Особова справа: В.І. Забашта. Оп. 1. Спр. 46. 1 Арк.

Протокол засідання кафедри живопису і композиції від 23 травня 2016 року // Архів кафедри живопису і композиції.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО