УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО В КОЛЕКЦІЇ МУЗЕЮ ЗІММЕРЛІ: СТИЛІСТИЧНІ ТА РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-18

Ключові слова:

колекція, нонконформізм, Музей Зіммерлі, українське мистецтво, проєкт, концептуалізм

Анотація

Метою даної статті є розгляд проблематики колекціонування творів українського мистецтва в контексті світових приватних та музейних збірок, зокрема української колекції Музею Зіммерлі. Окреслюється історія її формування, характер збірки, її напрямки, школи та художньо-стилістичні особливості полотен і серій творів окремих митців. Методи дослідження. В основу дослідження покладено методи біографічного, аналітичного, порівняльного, історико-культурного та мистецтвознавчого аналізів творів українського мистецтва з колекції Музею Зіммерлі. Результати. У дослідженні охарактеризовано формування збірки українського мистецтва в Музеї Зіммерлі, звернено увагу на історію її формування, напрямки та школи, а також проаналізовані окремі мистецькі явища. Висновки. Дослідження проблематики колекціонування українського мистецтва в глобальному контексті засвідчує, що твори українських художників тривалий час залишалися малопредставленими в основних світових інституціях, водночас часто включалися до колекцій під грифом «російського» або «радянського» мистецтва. У цьому контексті українська колекція Музею Зіммерлі в Ратгерському університеті (США) має виняткове значення як системно зібраний і концептуально представлений масив українського арту, який не лише ідентифікований як український, а й репрезентований у власній художній, історичній та культурній автономії. Таким чином, українська колекція Музею Зіммерлі є не лише зразком належної репрезентації, але й закликом до послідовного формування видимого та впізнаваного українського художнього канону на глобальному рівні.

Посилання

Кантор С. Одеські нонконформісти: одного разу в Америці. Дзеркало тижня. 2014. 30 травня. URL: https://zn.ua/ukr/ART/odeski-nonkonformisti-odnogo-razu-v-americi-_.html (дата звернення: 15 квітня 2025 року).

Яковленко К. У пошуках щасливого початку: виставка українського мистецтва 1980–1990-х у США. Lb.ua. URL: https://lb.ua/culture/2021/11/23/499266_poshukah_shchaslivogo_pochatku.html Дата публікації: 23.11.2012 (дата звернення: 22 квітня 2025 року).

Українське мистецтво в музеї Zimmerli. Антиквар. 2021. 01 листопада. URL: https://antikvar.ua/ukrayinske-mystetstvo-v-muzeyi-zimmerli/ (дата звернення: 15 квітня 2025 року).

Петрашик В. Інтерв’ю з мистецтвознавицею Оленою Мартинюк від 14 листопада 2024 року. Архів В. Петрашика. 2 арк.

Дорошенко П. Олександра Екстер: сцена – це світ : кат. вист. (27 верес. 2024 року – 19 січ. 2025 року). Київ : Родовід, 2024.

Цюпко В. Нотатки. Образотворче мистецтво. 2015. № 1. С. 61.

Скляренко Г. Харківський художник Вагріч Бахчанян – початок вітчизняного концептуалізму. Студії мистецтвознавчі. 2017. № 4. С. 76–88.

Смирна Л. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві. Київ : Фенікс, 2017.

Концептуальне мистецтво. Термінологія сучасного мистецтва: означення, неологізми, жаргонізми сучасного візуального мистецтва України : словник / Г. Вишеславський, О. Сидор-Гібелинда. Париж ; Київ : Terra Incognita, 2010. С. 165–168.

Zimmerli Art Museum : [сайт]. URL: https://zimmerli.rutgers.edu/ (дата звернення: 15 квітня 2025 року).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО