ЖИВОПИСНІ ТЕРАКОТОВІ МЕТОПИ З ХРАМУ АПОЛЛОНА (ХРАМ С) У ТЕРМОСІ (ІКОНОГРАФІЧНИЙ ТА ІКОНОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-21

Ключові слова:

монументальний живопис Давньої Еллади, міфологічні персонажі, унікальні метопи Термоса, архаїчний період

Анотація

Мета статті – проаналізувати основні інтерпретації зображень на живописних теракотових метопах, виявлених у храмі Аполлона (Храм С) у Термосі (Етолія). Методи дослідження. У процесі написання статті використано комплексний підхід, який охоплює як традиційні загальнонаукові методи (аналітичний, історіографічний, історико-культурологічний, системно- порівняльний), так і спеціальні (іконографічний, іконологічний, образно-стилістичний та композиційного аналізу). Комплексний дослідницький підхід дозволяє визначити головні іконографічні та іконологічні особливості теракотових живописних метоп останньої третини VII ст. до н. е., а також детальніше охарактеризувати загальний розвиток архаїчного живопису у Стародавній Елладі та живописне оздоблення перших храмів. Результати дослідження. Проведений аналіз свідчить, що метопи прикрашено різними міфологічними сценами, в яких головні персонажі не повторюються і, як правило, не пов’язані між собою за змістом. Це одно-, дво- та трифігурні композиції, інтерпретації яких є як безумовно автентичними – завдяки іконографічним ознакам і написам, що ідентифікують головних персонажів, – так і дискусійними. Окремі сцени, ймовірно, відображають міфи, пов’язані з Етолією. Також у сценах простежується зв’язок із ритуалами переходу до дорослого життя, нав’язування божественної справедливості людській гордині, відтворення руйнівної сили демонів, готовності до спокути тощо. Стилістично метопи засвідчують зв’язок з репертуаром, поширеним у мистецтві Коринфа, Аргоса, Східного Пелопоннесу. Висновки. На основі аналізу наукових досліджень західних учених доведено, що інтерпретація зображень на метопах тісно пов’язана з дискусією щодо атрибуції храму та його титулярного божества. Отримані результати можуть сприяти подальшому вивченню іконографії та іконології давньоелл інських міфологічних персонажів, зокрема аналізу джерел щодо їхнього виникнення.

Посилання

Kaverau G., Sotiriades G. Der Apollotempel zu Thermos. Antike Denkmàler. 1908. Bd. II: 1902–1908. S. 1–9. Taf. 49–53.

Álvarez Soria I. J. El santuario de Termo y el origen del estado etolio: Tesis Doctoral / Universidad de Zaragoza: Programa de Doctorado en Ciencias de la Antigüedad. Zaragoza, 2023. 477 p. URL: https://zaguan.unizar.es/record/126709 (Accessed 25 April 2025).

Antonetti C. Les Etoliens: Image et Religion, Centre de Recherches d’Histoire Ancienne, vol. 92. París: Les Belles Lettres, 1990a. 470 p.

Antonetti C. Il santuario apollineo di Termo in Etolia. In: Mactoux, M. M., & Geny, E. (Eds.). Mélanges Pierre Lévêque (4). París: Les Belles Lettres, 1990b. P. 1–27.

Colpo I. Divinità ed eroi nelle metope di Thermos: una proposta di lettura. Iconografia 2001. Antenor Quaderni. 2002. Vol. 1. P. 111–122.

Dörig J. Lysippe und Iphianassa. Mitteilungen des deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung. 1962. Bd. 77. S. 72–91.

Fiehn K. Thermos. In: Pauly’s Real-Encyclopädie der klassischen Altertumwissenschaft. 1934. Bd. V, A, 2. S. 2423–2444.

Marconi C. Temple Decoration and Cultural Identity in the Archaic Greek World: The Metopes of Selinous. Cambridge: Cambridge Univeristy Press, 2007. 370 p.

Papapostolou I. A. Colour in Archaic Painting. In: Tiverios M. A., Tsiafakis D. S. (Eds.). Color in Ancient Greece: The Role of Color in Ancient Greek Art and Architecture 700–31 B. C. Proceedings of the Conference held in Thessaloniki, 12th–16th April, 2000. Thessaloniki: Aristotle University of Thessaloniki, Hidryma Meleton Lampraki, 2002. P. 53–64.

Payne H. G. G. On the Thermon Metopes. Annual of the British School at Athens. 1925–1926. Vol. 27. P. 124–132.

Stucky R. A. Die Tonmetope mit drei sitzenden Frauen von Thermos: ein Dokument helletistischer Denkmalpflege. Antike Kunst. 1988. 31. S. 71–78.

Vlad Borelli L. Thermos. Enciclopedia dell'arte. antica, classica e orientale. 1966. Vol. 7. P. 825–827.

Papapostolou I. A. Το Ιερό του Θέρμου στην Αιτωλία. Ιστορία – Μνημεία – Περιήγηγη. Atenas: He En Athenais Archaiologike Hetaireia, 2014. 252 p.

Vikatou O. A Guide to the Archaeological Museum of Thermos. Aetolia-Acarnania: Chelmis and Co, 2019. 100 p.

Brecoulaki H. Precious colours’ in Ancient Greek polychromy and painting. Revue Archéologique. 2014. Vol. 1. P. 1–36.

D’Acunto M. Il mondo del vaso Chigi. Pittura, guerra e società a Corinto alla metà del VII secolo a.C. Berlin; Boston: Walter de Gruyter GmbH, 2013. 273 p., tav.

Koch N. J. De Picturae Initiis. Die Anfänge der griechischen Malerei im 7. Jahrhundert v. Chr. (Studien zur antiken Malerei und Farbgebung III). Munich: Biering & Brinkmann, 1996. 197 S.

Papapostolou I. A. Early Thermos. New excavations 1992–2003. Atenas: The Archaeological Society at Athens, 2012. 248 p., tabl.

Touloupa E. Prokne et Philomela. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Vol. VII.1–2: Oidipous – Theseus. Zürich, München: Artemis Verlag, 1994. P. 527–529. Tabl. 418–420.

Hadzisteliou Price Th. Double and multiple Representations in Greek Art and religious Thought. The Journal of Hellenic Studies. 1971. Vol. 91. P. 48–69. JSTOR, https://doi.org/10.2307/631369 (Accessed 17 February 2025).

Zancani Montuoro P. Un tipo di Eracle nell’arte arcaica. Rendiconti dell’Accademia nazionale dei Lincei. 1947. 8, II. P. 207–222.

Gabelmann H. Endymion. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Vol. III.1–2: Atherion – Eros. Zürich, München: Artemis Verlag, 1986. P. 726–742. Tabl. 551–561.

Lochin K. Orion. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Vol. III.1–2: Atherion – Eros. Zürich, München: Artemis Verlag, 1986. P. 78–80. Tabl. 56–57.

Rossi R.-F. Studi sull’Etolia (1). Trieste: Del Bianco, 1970. 106 p.

Schiffler B. Die Typologie des Kentauren in der antiken Kunst vom 10. bis zum Ende des 4. Jahrhunderts v. Chr. Frankfurt: Peter Lang International Academic Publishers, 1976. 341 S.

Bremmer J. La plasticité du mythe: Méleagre das la poésie homérique. En Calame, C. (Ed.). Métamorphoses du mythe en Gréce antique. Ginebra: Labor et Fides, 1988. P. 37–56.

Schnapp A. Images et programme: les figurations archaïques de la chasse aus sanglier. Revue archéologique. 1979. Vol. 2. P. 195–218.

Schnapp A. Le chasseur et la cité: chasse et érotique en Grèce ancienne. París: A. Michel, 1997. 601 p.

Woodford S. Meleagros. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Vol. VI.1–2: Kentauroi et Kentaurides – Oiax. Zürich, München: Artemis Verlag, 1992. P. 414–431. Tabl. 208–224.

Krauskopf I. Gorgo, Gorgones. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Vol. IV.1–2: Eros – Herakles. Zürich, München: Artemis Verlag, 1988. S. 285–330: Taf. 163–188.

Kahil L. Proitides. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC). Vol. VII.1–2: Oidipous – Theseus. Zürich, München: Artemis Verlag, 1994. P. 522–525. Tabl. 413.

Masseria C., Torelli M. Il mito all’alba di una colonia greca. Il programma figurativo delle metope dell’Heraion alla foce del Sele. In: Massa Pairault, F. H. (Ed.). Le mythe grec dans l’Italie antique. Fonction et image. Roma: Ecole française de Rome, 1999. Vol. 253. P. 205–262.

Fellmann B. Zur Deutung frühgriechische Körperornamente (Sur l’interprétation d’ornements corporels grecs archaïques). Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts Berlin. 1978. Vol. 93. S. 1–29.

Østby E. The relief metopes from Selinus: programs and messages. In: Schultz P., Hoff von den R. (Eds.). Structure, Image, Ornament: Architectural Sculpture in the Greek World. Proceedings of an international conference held at the American School of Classical Studies, 27–28 November 2004. Oxford: Oxbow Books, 2009. P. 154–173.

Vernant J.-P. La morte negli occhi. Figure dell’Altro nell’antica Grecia. Bolonia: Il Mulino, 1987. 120 p.

Vidal-Naquet P. Il cacciatore nero. Forme di pensiero e forme di articolazione sociale nel mondo greco antico. Roma: Editori Riuniti, 1988. 320 p.

Painted terracotta metopes from Thermos in the National Archaeological Museum of Athens. Wikimedia Commons. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Painted_terracotta_metopes_from_Thermos_in_the_National_Archaeological_Museum_of_Athens (Accessed 14 April 2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО