ІНТЕРПРЕТАЦІЯ КОСТЮМА ДОБИ МОДЕРНУ В УКРАЇНСЬКОМУ ЖИВОПИСІ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ XX СТОЛІТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-22

Ключові слова:

стиль модерн, fin de siècle, український живопис, образотворча інтерпретація, портрет, костюм, національна ідентичність

Анотація

Мета статті – визначення напрямків образотворчої інтерпретації костюма доби модерну в українському портретному і жанровому живописі кінця XIX – початку XX століть. У процесі роботи використано загальнонаукові (метод аналізу, синтезу, порівняння, систематизації) та мистецтвознавчі (метод мистецтвознавчого аналізу, зокрема іконографічного, композиційного та художньо-стилістичного) методи дослідження. Варіанти інтерпретації зображення костюма доби модерну розподілено відповідно до наслідуваних стилістичних течій, виявлених через мистецтвознавчий аналіз. Результати дослідження. Досліджено риси реалістичного представлення вбрання стилю модерн у творчості Петра Нілуса (1869–1943), Миколи Ткаченка (1850–1929), Петра Холодного Старшого (1876–1930). Виявлено специфіку імпресіоністичного підходу до зображення костюму в творах Івана Труша (1869–1941), Олени Кульчицької (1877–1967), Івана Похитонова (1850–1923), композиціях паризького періоду Олександра Мурашка (1875–1919). Модерне трактування костюма однойменної доби відзначене у портретах пензля О. Мурашка, Всеволода Максимовича (1894–1914). Простежено модерністські трансформації у візуалізації вбрання О лександрою Екстер (1882–1949) Олексою Новаківським (1872–1935), Сонею Делоне (1885–1979). Виявлено полістилізм низки творів українського живопису, в котрих було репрезентовано модне вбрання кінця XIX – початку XX ст.: синтез символізму та модерну в імперсональному портреті «Парижанка» Каєтана Стефановича (1886–1920); ремінісценції естетизму в поєднанні з імпресіоністичним живописом Івана Похитонова («Портрет Віри Фігнер»), естетизованим малярством Олекси Новаківського («Портрет Зулі Квілецької») та інших.

Посилання

Кротова Т. Ф. Повсякденна мода у живопису і графіці доби модерну. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. 2013. Вип. 30. С. 239–245.

Рубан В. В. Український портретний живопис другої половини ХІХ – початку XX століття. Київ : Наукова думка, 1986.

Історія українського мистецтва : у 5 т. Т. 5 : Мистецтво XX століття / наук. ред. Т. Кара-Васильєва. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2007.

Столярчук Н. Український авангард ХХ століття : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2015.

Бабунич Ю. І. Український живопис доби модернізму : світоглядні і художньо-стилістичні особливості : дис. … канд. мистецтвознавства / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2016.

Ямаш Ю. Студії Івана Труша в Мюнхенській школі Антона Ашбе. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 31. 2017. С. 236–247.

Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України ХХ – початку ХХІ століття. Київ : ArtHuss, 2019.

Сивков О. Принципи модерну у живописних творах В. Максимовича. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2001. Вип. 8. С. 236–243.

Членова Л. Г. Олександр Мурашко. Сторінки життя і творчості. Хмельницький ; Київ : Галерея ; Артанія Нова, 2005.

Волошин Л. Образ жінки у творчості Олекси Новаківського : монографія. Харків ; Львів : Вид. Олександр Савчук, 2018.

Сімферовська А. О. Львівський портрет першої половини XX століття: художня репрезентація особистості : дис. … канд. мистецтвознавства / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2018.

Чому в українському мистецтві є великі художниці / авт.-упоряд. К. Яковленко. Київ : Publish Pro, 2019.

Павельчук І. А. На перехресті модерну. Федір Кричевський на шляху до постімпресіонізму. Київ : Києво-Могилянська академія, 2019.

Павельчук І. А. Постімпресіонізм в українському живописі XX – початку XXI ст.: історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку : дис. … д-ра мистецтвознавства / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2020.

Charles Cramer, Kim Grant, Sonia Delaunay. Smarthistory, April 7, 2020. URL: https://smarthistory.org/simultanism-sonia-delaunay/ (дата звернення: 2.03.2025).

Дроботюк М. Внесення змін до атрибуції художніх творів з колекції НХМУ. Мистецтво. Музей. Діалоги : наук. щорічник / Національний художній музей України. 2021. Вип. 1. С. 114–115.

Добріян Д. «Гріхи молодості». Паризький період Олександра Мурашка. Київ : Родовід, 2025.

Каєтан Стефанович. Парижанка. 1912–1913. Полотно, олія. Львівська національна галерея мистецтв. URL: https://collection-lvivgallery.org.ua/uk/works/3780-paryzhanka (дата звернення: 22.02.2025).

Цифровий архів творів Григорія Івановича Цисса. Полтавський художній музей (галерея мистецтв) ім. М. Ярошенка. URL: https://www.gallery.pl.ua/category/cifrovij-arxiv-tvoriv-georgiyaivanovicha-cissa (дата звернення: 20.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО