УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО ХХ – ПОЧАТКУ XXI СТ.: СПРОБА ІДЕНТИФІКАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО КОНТЕКСТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-8

Ключові слова:

український модернізм, український авангард, мистецька академічна освіта, академізм, нонконформізм, «Живописний заповідник», «південно-українська хвиля», мистецтво України ХХ століття

Анотація

В статті здійснюється спроба визначення певних рис, притаманних сучасному українському мистецтву, що викликане необхідністю зрозуміти ті своєрідні ознаки, за якими його можна впізнати у світовому контексті. Актуальність дослідження. На тлі процесів інтеграції України до світового культурного і мистецького простору, у зв’язку із необхідністю виборювати своє право на національну ідентичність та демонструвати власні здобутки, постають закономірні питання: в чому полягає своєрідність сучасного українського мистецтва та яка його контекстуальна модель. Мета дослідження – дослідити історико-культурне підґрунтя формування сучасного українського мистецтва, окреслити вектори розвитку та віднайти ознаки, які вирізняють національне мистецтво у світовому контексті. Методи дослідження. Методологія дослідження базується на сукупності загальнонаукових, історичних, культурологічних і мистецтвознавчих методів. Результати дослідження. Увагу акцентовано на значних здобутках українських художників академічної та реалістичної шкіл від кінця XIX ст. і до сьогодні. Завдяки ґрунтовній мистецькій освіті в Україні історично сформувалися міцні засади для якісної академічної та класичної мистецької освіти. Відповідно, для українських художників досі значно ближчими є класичні реалістичні форми мистецтва, а Україна в міжнародному мистецькому контексті здебільшого продовжує асоціюватися з академічною та реалістичною школами. На тлі розвитку сучасних візуальних практик українському мистецтву також є близькими напрями мистецтва європейського модернізму початку ХХ століття. Зокрема, постімпресіонізм, абстракціонізм та інші модерністські течії досі є актуальними методами роботи. Новаторські можливості естетики модернізму в Україні глибоко переосмислювалися на національному підґрунті та застосовуються для оновлення національного світогляду. Попри те, що мистецтво модерністських спрямувань посідає вагоме місце в сучасному українському культурному контексті, загалом все ж більше спостерігається схильність до предметності. Українські художники більше концентруються на матеріальності й чуттєвості, аніж на безпредметності й безтілесності; їм властива мальовничість, мелодійність, особливе значення надається кольорові. Художники звертаються до пластичності як засобу художньої виразності, до роботи з фактурами. Також виокремлюється тенденція ідейності, розширення змісту додатковими сенсами, символічними образами чи структурно-пластичними вирішеннями, що відсилає до мистецтва нонконформізму, до «тихого» протесту й експериментів художників у часи тотального контролю за творчим висловлюванням. Сьогодні в Україні молоді митці транслюють у світ українську унікальність та піднімають важливі питання національної ідентифікації. Нині у творчості в різних формах простежуються наступні тенденції: вектор «великих ідей і змістів», пов’язаний з академічною школою; вектор особливої чуттєвості та самоаналізу, що тяжіє до образотворчої мови українських нонконформістів; вектор художніх форм і засобів абстракціонізму, домінування ритму та живописної пластики, який відносять до рефлексій авангарду; концептуальний, просторово-інсталяційний та перфомативний вектор (останній майже не властивий українському мистецтву). Висновки. Зроблено висновки про властивий українському мистецтву впізнаваний культурний слід. Унікальність українського мистецтва в його синтетичності, в органічному поєднанні міцних академічних традицій і новаторства. З одного боку, українське мистецтво міцно пов’язане із здобутками художників академічної школи. З другого – з розвитком мистецтва модернізму й українського авангарду у першій третині ХХ ст., досягнення яких є суголосними нашому буремному часу. Особливою рисою українського мистецтва є його ідейність, розширення змісту додатковими сенсами, що зашифровується в символічних образах чи структурно-колористичних вирішеннях. Наприкінці 1980-х років у середовищі молодих українських художників відбулося набуття досвіду пізнання і застосування напрямів постмодернізму, зокрема концептуалізму і трансавангарду. Синтез таких різноспрямованих явищ став платформою для формування самобутніх шляхів українського мистецтва у ХХ–XXI століттях.

Посилання

Pavlenko, V., Kelm, N., & Nabozhniak, O. (2023, Traven 05). Vkradeni Rosiieiu. Yak Ukraina povertaie imena svoikh khudozhnykiv u svitovykh muzeiakh [Stolen by Russia. How Ukraine returns the names of its artists in world museums]. Texty.org.ua. http://surl.li/tyhsn [in Ukrainian].

Babunych, Yu. (2015). Modernizm i poshuky novykh pryntsypiv formotvorennia v ukrainskomu zhyvopysi kintsia XIX – pershoi tretyny XX st. [Modernism and the search for new principles of form formation in Ukrainian painting of the end of the 19th – the first third of the 20th century]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv [Bulletin of the Lviv National Academy of Arts], 26, 128–141. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2015_26_16 [in Ukrainian].

Babunych, Yu. (2018). Ukrainskyi zhyvopys doby modernizmu: natsionalne ta internatsionalne v abstraktsionizmi ta konstruktyvizmi [Ukrainian painting of the age of modernism: national and international in abstractionism and constructivism]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv [Bulletin of the Lviv National Academy of Arts], 37, 21–33. http://surl.li/tyjqo [in Ukrainian].

Babunych, Yu. (2023). Teoretychnyi dyskurs modernizmu: Ukraina ta yevropeiskyi konteksti [Theoretical discourse of modernism: Ukraine and the European context]. Narodoznavchi zoshyty [Ethnological notes], 3 (171), 665–670. https://nz.lviv.ua/archiv/2023-3/15.pdf [in Ukrainian].

Dubrivna, A. P. (2016). Starodavnia obrazotvorcha kultura yak pershoosnova abstraktnoho mystetstva Ukrainy [Ancient visual culture as the primary basis of abstract art of Ukraine]. Mystetstvoznavchi zapysky [Art history notes], 29, 209–218. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2016_29_26 [in Ukrainian].

Instytut problem suchasnoho mystetstva AMU. (2013). Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini : zbirnyk naukovykh prats [Modern problems of art education in Ukraine : Collection. of science works], (9). Feniks [in Ukrainian].

Shmahalo, R. T. (2013). Mystetska osvita y mystetstvo v kulturotvorchomu protsesi Ukrainy 20–21 st. [Art education and art in the cultural process of Ukraine in the 20th-21st centuries]. LNAM; Mandrivets [in Ukrainian].

Nebesnyk I. (2000). Khudozhnia osvita na Zakarpatti u KhKh stolitti: istoryko-pedahohichnyi aspekt [Art education in Transcarpathia in the 20th century: historical and pedagogical aspect] [Monohrafiia]. Zakarpattia [in Ukrainian].

Kravchenko Ya. O. (2005). Shkola Mykhaila Boichuka. Okhrim Kravchenko. Khudozhnyk i chas [The Mykhailo Boychuk School. Okhrim Kravchenko. Artist and Time]. Oranta [in Ukrainian].

Kryvolapov, M. O. (2006). Pro mystetstvo ta khudozhniu krytyku Ukrainy KhKh stolittia : vybrani statti riznykh rokiv [About art and artistic criticism of Ukraine of the 20th century: Selected articles from different years]: Kn. 1. Formuvannia ta rozvytok natsionalnoi mystetskoi shkoly i mystetstvoznavchoi nauky v Ukraini 20 st. [Formation and development of the national art school and art science in Ukraine in the 20th century]. A+S [in Ukrainian].

Skliarenko, H. Ya. (2007). Na berehakh. Notatky do ukrainskoho mystetstva 20 st. : zbirnyk statei [On the shores. Notes on Ukrainian art of the 20th century coll. articles]. Sofiia-A [in Ukrainian].

Rohotchenko, O. O. (2007). Sotsialistychnyi realizm i totalitaryzm [Socialist Realism and Totalitarianism]. Feniks [in Ukrainian].

Smyrna, L. V. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art] [Monohrafiia]. Feniks [in Ukrainian].

Helman, M. (2021, Sichen 28). Khronolohiia stosunkiv z ukrainskym kontekstom [Chronology of relations with the Ukrainian context] [Interviu] / Interviuer: Lina Romanukha. YOUR ART. https://supportyourart.com/conversations/marat-gelman-hronologiya-stosunkiv-z-ukrayinskym-kontekstom/[in Ukrainian].

Kalyta, N. (2019, Lypen 02). Shcho potribno znaty pro vystavku Nikity Kadana u MUMOK? [What do you need to know about Nikita Kadan’s exhibition at MUMOK?]. YOUR ART. https://supportyourart.com/stories/kadanruin/ [in Ukrainian].

Kriukova, A. O., Kriuk, O. O., & Mostovshchykova, D. O. (2020). Vytoky formuvannia natsionalnoho styliu v ukrainskomu obrazotvorchomu mystetstvi 20 – pochatku 21 stolittia [The origins of the formation of the national style in Ukrainian fine art of the 20th – early 21st centuries]. ΛΌHOΣ. Onlain, (8), 1–7. http://surl.li/tykcd [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО