СИНТЕЗ РОБОТИ НА ПЛЕНЕРІ ТА ЗА ФОТОГРАФІЄЮ – ПОШУК БАЛАНСУ КОНКУРУЮЧИХ ПРИНЦИПІВ НА ВЛАСНОМУ ТВОРЧОМУ ДОСВІДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-16

Ключові слова:

пленер, фото, пейзаж, композиція, колір, натура, живопис, худож ник

Анотація

Мета статі – дослідження основних принципів роботи на пленері та за фотографією, визначення ролі й балансу між ними в художній навчальній і творчій діяльності. Методи дослідження. В основу дослідження покладено емпіричний метод опису, спостереження та теоретичний метод порівняльного аналізу, які дали змогу висвітлити основні принципи роботи на пленері та за фотографією, визначити баланс між незручною, але цікавою роботою на пленері і комфортними, але не мотивуючими до творчості умовами роботи за фотографією. Описано й проаналізовано роль пленеру в навчальній та творчій діяльності порівняно з роботою за фотографією. Результати. Дослідження засвідчило доцільність використання пленеру як для художників-початківців – з метою навчання, набуття досвіду, так і для досвідчених митців – для підвищення рівня майстерності й творчого розвитку; висвітлена важливість роботи за фотографією як інструмента та засобу для творчої діяльності професійних художників. У результаті дослідження визначено баланс використання двох різних принципів художньої творчості, завдяки яким розширюються творчі горизонти та уможливлюється створення унікальних мистецьких робіт, які поєднують найкращі аспекти розглянутих нами методів. Висновки. У статті вперше порушена проблема протиставлення двох принципово відмінних один від одного прийомів роботи над картиною. Ті, хто працює на пленері, вважають роботу за фотографією кон'юнктурою та ознакою непрофесіоналізму. Натомість робота за фотографією передбачає відмову від живої натури як пережитку минулого і старомодності, покладаючись виключно на сучасні технічні можливості. Новизна нашої публікації полягає в пошуку балансу між цими суперечливими методами. Досліджено основні етапи роботи двох різних за принципами видів художньої діяльності. З’ясована можливість використання цих методів для творчості. Баланс між пленером і роботою за фотографією дає змогу по-новому розглянути обидва методи для побудови творчого та навчального процесів, уможливлює створення вражаючих та інноваційних мистецьких проєктів, які надихатимуть і захоплюватимуть глядачів, даючи змогу бачити світ у новому ракурсі. У перспективі результати дослідження можуть бути теоретичним і практичним підґрунтям для розвитку художників-початківців та професіоналів.

Посилання

Мельничук І. Методика викладання живопису на пленері. Завдання «Пейзаж» для студентів майстерні пейзажного живопису НАОМА. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.- метод. пр. Київ, 2018. Вип. 27. С. 145–151.

Черватюк В. О. Методичні рекомендації з пленерного живопису для молодих художників. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 2013. Вип. 21. С. 44–51.

Черватюк В. О. Пленерний живопис – невід’ємна складова художньої освіти. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2010. Вип. 3. С. 403–409.

Черній Л. Я. Пленер як важлива складова роботи над пейзажем з натури на заняттях із образотворчого мистецтва. Педагогічний пошук. 2018. № 2. С. 57–60.

Пунгіна О., Гусєва Л. Пленерна практика як засіб формування образотворчої компетентності майбутніх педагогів-художників. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 36, Т. 3. С. 185–191.

Сова О. С. Методика виконання пейзажу на пленері. Наукові праці. Педагогіка. 2017. Вип. 291, Т. 303. С. 124–127.

Клейменова С. М., Яблокова О.І. Фотографія як об’єкт авторського права. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія Право. 2023. Вип. 78. С. 177–180.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО