КОНЦЕПЦІЯ КОЛЬОРУ У ТВОРЧІЙ ФІЛОСОФІЇ ХУДОЖНИКІВ-ПОСТІМПРЕСІОНІСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-18Ключові слова:
постімпресіонізм, неоімпресіонізм, хромолюмінаризм, синтетизм, набі, символізмАнотація
Мета статті – аналіз основних рис концепції кольору у творчій філософії представників постімпресіонізму: неоімпресіоністів (хромолюмінаристів), синтетистів і символістів. Проаналізовані два основні підходи до переосмислення колористики, які були популярними наприкінці XIX – початку ХХ ст.: науковий, поширений серед хромолюмінаристів, і філософський, до якого вдавалися синтетисти й символісти. Визначальним завданням дослідження є розкриття колористичного новаторства постімпресіоністів та його впливу на подальший розвиток модерного мистецтва. Методи дослідження. Наукові пошуки базуються на мистецтвознавчому й культурологічному аналізі творчого доробку Поля Гогена, Вінсента Ван Гога, Поля Сезанна, П’єра Боннара, Оділона Редона, Фелікса Валлоттона, Поля Ренсона та інших відомих постімпресіоністів. Результати. Визначено основні концептуальні положення колористичної філософії представників постімпресіонізму, проаналізоване втілення цієї філософії в окремих творах мистецтва, здійснено порівняння бачення символіки кольорів у різних митців-постімпресіоністів. Наукова новизна полягає в комплексному дослідженні розвитку концепції кольору у творчій філософії основних течій постімпресіонізму: хромолюмінаризму, синтетизму, включаючи групу «Набі», та символізму. Висновки. З результатів дослідження постають переконливі аргументи на користь того, що повнота самовираження митців у колористиці була вперше досягнута саме в постімпресіоністичний період. Кольорова філософія постімпресіоністів позбулася суворих канонів академічного живопису, вимог до реалістичності, підпорядкованості освітленню й ситуації, притаманних ранньому імпресіонізму. Тому вона змогла породити колористику багатьох модерністичних напрямів мистецтва, новаторську графіку, закласти основу сучасного піксельного дизайну.
Посилання
Павельчук І. Ідея синтезу мистецтв як історико-культурне підґрунтя концептуальних засад постімпресіонізму. Вісник ХДАДМ : зб. наук. праць. 2016. № 5. С. 37–43.
Павельчук І. На перехресті модерну : інспірації японізму у практиці українських колористів 1900–1930-х років : монографія. Київ : Києво-Могилянська академія, 2019. 224 с.
Павельчук І. Постімпресіонізм в українському живописі ХХ – початку ХХI століття : історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку : дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.05 /Львів. нац. акад. мистецтв. Львів, 2020. 878 с. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/specrada/Dusertacii/2020/november2020/IVA_Doctor.pdf (дата звернення: 02.09.2023).
Шама Т. Деякі аспекти становлення художньої системи постімпресіонізму. Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. 2018. № 43. С. 24–25.
Карпенко О. Ремінісценції імпресіонізму у творчості українських авангардистів. Культура і сучасність. 2021 № 1. С. 194–199.
Meier-Graefe J. Impressionisten : Guys – Manet – VanGogh – Pissarro – Cézanne. München ; Leipzig : R. Piper & Co., 1907. 212 р.
Karp-Lugo, L. Du Synthétisme à L’arrière-garde : le Parcours d’Émile Bernard. Émile Bernard. Au-delà de Pont-Aven / ed. Neil McWilliam. Paris : INHA, 2012. 118 p. URL: https://books.openedition.org/inha/4776 (дата звернення: 02.09.2023).
Cole М. Learn about the Colorful Art of French Post-Impressionist Émile Bernard. My Modern Met. 2022, January, 12. URL:. https://mymodernmet.com/emile-bernard-paintings/ (дата звернення: 05.09.2023).
Lovelace A. Beyond Montmartre and the Avant-Garde: Henri de Toulouse-Lautrec and the Democratization of Art. University of Houston, 2022. 86 p. URL: https://uh-ir.tdl.org/bitstream/handle/10657/10480/Lovelace_Arabella_BeyondMontmartre_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 02.09.2023).
Geng R. All about Cézanne — A Brief Introduction on Cézanne’s Painting Style and Representative Works. Art and Design Review. 2020. URL: https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=100869 (дата звернення: 02.09.2023).
Krall E. Van Gogh, Nature, and Spirituality. Rollings Scholarship Online. 2021. URL: https://scholarship.rollins.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=honors-in-the-major-art дата звернення: 02.09.2023).
Schiffer K. Vincent Van Gogh — Man of Art, Man of Faith. National Catholic Register. 2022, January 28. URL: https://www.ncregister.com/blog/vincent-van-gogh-art-faith (дата звернення: 02.09.2023).
Neo-Impressionism. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Impressionism (дата звернення: 02.09.2023).
Cramer, С., Grant, K. Neo-Impressionist Color Theory. Khan Academy. URL: https://www.khanacademy.org/humanities/becoming-modern/avant-garde-france/post-impressionism/a/neoimpressionist-color-theory (дата звернення: 02.09.2023).
Renauld, M.-M. Paul Signac: Color Science and Politics in Neo-Impressionism. The Collector. 2021, June 10. URL: https://www.thecollector.com/paul-signac/ (дата звернення: 02.09.2023).
Cloisonnism. History, Characteristics of Expressionist Painting at Pont-Aven School. Encyclopedia of Art History. URL: http://www.visual-arts-cork.com/history-of-art/cloisonnism.htm#pontaven (дата звернення: 07.09.2023).
Arles Y. Cloisonnism is a small episode with a great influence on the development of contemporary art. Vinnie Jinn, 2021, March 24: URL: https://www.vinniejinn.com/post/cloisonnism-is-a-small-episodewith-a-great-influence-on-the-development-of-contemporary-art (дата звернення: 05.09.2023).
Huang X. The influence of Japanese Ukiyo-e on Western painting art in the 19th Century. BCP Social Sciences & Humanities. 2022. № 20. Р. 304–310.
De Watrigant T. Focus on a Work: The Talisman by Paul Sérusier. Art Shortlist, 2021, January 8. URL: https://artshortlist.com/en/journal/article/the-talisman-paul-serusier (дата звернення: 07.09.2023).
Synthetism. Hisour. 2023. URL: https://www.hisour.com/synthetism-35112/ (дата звернення: 07.09.2023).
Spiritualite. La Couleur Est L'endroit où Notre Cerveau et L'univers se Rencontrent. La Croix. 2016. URL: https://www.la-croix.com/Archives/2016-01-13/SPIRITUALITE-La-couleur-est-l-endroitou-notre-cerveau-et-l-univers-se-rencontrent.-2016-01-13-1404174 (дата звернення 05.09.2023).
Schwabsky B. Pierre Bonnard. His Rhythm Was Colour. Tate. 2019. March 14. URL: https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-45-spring-2019/pierre-bonnard-his-rhythm-was-colour-barry-schwabsky дата звернення: 02.09.2023).
Nabis. Van Gogh Museum Amsterdam. 2023: URL: https://www.vangoghmuseum.nl/en/prints/subject/1129/nabis?v=1 (дата звернення: 06.09.2023).
Richman-Abdou K., Cole M. How Japanese Art Influenced and Inspired European Impressionist Artists. My Modern Met. 2022, June 24: URL: https://mymodernmet.com/japanese-art-impressionismjaponisme/(дата звернення: 05.09.2023).
Les Nabis. The Art Story. 2023. URL: https://www.theartstory.org/movement/les-nabis/ (дата звернення: 02.09.2023).
Patel, L. Art Notes: Exploring the Basics of Symbolism in Art. 1st Art Gallery. 2023, June 30. URL: https://www.1st-art-gallery.com/article/art-notes-exploring-the-basics-of-symbolism-in-art/(дата звернення: 24.07.2023).
Davis J. The Spirituality of Vincent Van Gogh. Jacob W. Davis. 2009, June 8. URL: https://jacobadavis.com/2009/06/08/the-spirituality-of-van-gogh/ (дата звернення: 07.09.2023).
The Green Christ, 1889 by Paul Gauguin. Paul Gauguin. 2023. URL: https://www.gauguin.org/thegreen-christ.jsp (дата звернення: 07.09.2023).