METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF ARCHITECTURAL DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-1Keywords:
the latest technologies in architecture, teaching methods, individual and collective work of an architect, architectural design, independent thinking, analysis of project solutionsAbstract
The purpose of this article is to consider in detail the aspects of the implementation of modern technologies and teaching methods in the course "New Technologies" at the Faculty of Architecture of NAOMA. Methods. The analysis, based on ten years of teaching experience of this course, proves the effectiveness and perspective of innovative approaches in higher education. The main purpose of the course is to create conditions for students to study real problems related to architecture in depth, while they have full freedom to choose topics and methods of solving problems. Results. Study of the concept of actualization of the topic, the duration and phasing of tasks, as well as the importance of individual and collective work of students. Special emphasis is placed on the development of critical thinking and increasing the competitiveness of students. The article contains an analysis of examples of student works that stand out for their quality and originality. Methods of performing tasks that contribute to the formation and development of students' practical skills in the field of architectural design are revealed. Conclusions. It is important for students to understand the current problems of the industry; longterm and phased work on tasks; in-depth systematization of initial data; individual and collective work develops creative approach and communication skills; critical thinking and competitiveness shape students as highly qualified specialists. The article also highlights the importance of independent and objective evaluation, which is a necessary criterion for determining course success. Examples of the practical application of the results of student works are given, which ensure a confirmed high level of training of graduates and their ability to successfully implement the acquired knowledge in professional activities.
References
Давидов А. М., Коломоєць А. В. Методичні новації на факультеті архітектури в НАОМА. «Еволюція уявлень в архітектурній і художній освіті: погляд в майбутнє» : Міжнар. науково-практ. інтернет-конф., м. Харків, 16 листоп. 2021 р. Харків, 2021. С. 175–177. URL: http://surl.li/kukan (дата звернення: 03.09.2023).
Катернога М. Т. Формування архітектурної школи в Україні. Українська академія мистецтв. 1994. Вип. 1. С. 73–86. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/716.
Кюнцлі Р. В., Степанюк А. В., Бесага І. В. Проблеми організації навчально-методичного процесу та практичної підготовки архітекторів у сучасних умовах. Архітектурний вісник КНУБА. 2022. Т. 24-25. С. 67–72. URL: http://surl.li/kukao (дата звернення: 03.09.2023).
Основи і методи архітектурного проектування, Курс лекцій з дисципліни «Теоретичні та методичні основи архітектурного проектування» : курс лекцій / С. О. Шубович та ін. Харків : ХНАМГ, 2009. 58 с. URL: http://surl.li/kukak (дата звернення: 03.09.2023).
Павловський В. Василь Григорович Кричевський: життя і творчість : монографія. США Нью-Йорк : Вільна акад. наук у США, 1974. 334 с. URL: http://surl.li/saxsw (дата звернення: 22.02.2024).
Мазніченко О. Наталія Борисівна Чмутіна: життєвий та творчий шлях архітектора : монографія. Київ : АДЕФ-Україна, 2012. 300 с.