EXHIBITION ACTIVITY OF THE NATIONAL ART MUSEUM OF UKRAINE IN 1998–2016: RETURNING THE NAMES OF ARTISTS FROM OBLIVION

Authors

  • Hanna Andres
  • Olga Galian

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-6

Keywords:

art history, collection, exhibition activity,

Abstract

The purpose of this article is to collect, analyze and summarize information from various sources about the exhibition activities of the National Art Museum of Ukraine (NAMU) in the period from 1998 to 2016 on the return of the names of artists from oblivion, to show the role of the museum in popularizing the "forbidden" art. Research methods. Complex and empirical methods of scientific research were used in the process of conducting scientific research. The method of analysis made it possible to comprehensively study each exhibition project and its components. The synthesis method contributed to the systematization of the received information and the formulation of conclusions. The statistical method made it possible to determine the scale of the researched exhibition projects. Summarizing the collected information made it possible to single out one of the directions of the exhibition strategy of the NAMU – conducting exhibition projects to return the names of artists and their creative heritage from oblivion. The results. Analysis of the source base – catalogs for the exhibition projects of the NAMU "Special fund" (1998), "Special fund. 1937–1939" (2015), "Culture Ligue. Artistic avant-garde of the 1910s – 1920s." (December 2007 – January 2008), "Mark Epstein. The return of the master" (December 2010 – February 2011) made it possible to establish the typology of the outlined exhibitions, the number of works presented at the exhibition, and, accordingly, the scale and popularity of the exhibition project. The functions of curators in the organization of exhibition projects are revealed. The role of the NAMU in the restoration of historical justice and the elimination of "white spots" in the history of the fine arts of Ukraine is defined. Conclusions. In the process of scientific research, the exhibition projects of the NAMU were studied in detail on the issues of the special fund and the «Culture Ligue». This made it possible to determine the typology of exhibition projects: these are fund and thematic exhibitions. In addition to museum curators, independent curators also joined the exhibition projects of the «Culture Ligue». Carrying out the outlined exhibition projects contributed to the rethinking of the history of the fine arts of Ukraine. Returning the names of artists from oblivion is one of the strategic directio ns of NAMU.

References

Велика Л. Музейне експозиційне мистецтво. Харків : ХДАК, 2000. 159 с. : іл.

Барановська Н. Експозиційна робота у діяльності музею. Historical and cultural studies. 2015. Вип. 1, № 2. С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/hcs_2015_2_1_6 (дата звернення: 06.02.2024 ).

Герман Є. Історія дослідження художніх виставок як особливої форми репрезентації мистецтва ХХ – початку ХХІ ст. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2013. № 21. С. 201–209 URL: https://naoma-science.kiev.ua/index.php/journal/issue/view/8/21-2013-pdf (дата звернення: 06.02.2024).

Кураторський посібник / за ред. О. Погребняк, Д. Чепурного, К. Яковленко. Київ : Ізоляція. Платформа культурних ініціатив, 2020. 160 с.

Спецфонд 1937–1939 років. З колекції НХМУ : каталог / авт.-упоряд. Ю. Литвинець. Київ : Фенікс, 2016. 408 с. : іл.

«Спецфонд» Національного художнього музею України : кат. вист. / авт.-упоряд. С. Рябічева. Київ : ІНСІТ, 1998. 62 с. : іл.

Олійник Є. «Спецфонд»: у Києві експонують заборонене мистецтво 30-х років. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/26809879.html Дата публікації: 23.01.2015 (дата звернення: 06.02.2024).

Нікітін Д. Спецфонд. Графіка НХМУ. Образотворче мистецтво. 2016. № 3. С. 68.

Катаєва М. Киянам показують графіку, що була схована 80 років. Вечірній Київ. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/7905/ Дата публікації: 26.08.2016 (дата звернення: 05.02.2024).

Кураторська екскурсія Юлії Литвинець виставкою «Спецфонд» в НХМУ. Музейний простір. URL: http://prostir.museum/ua/event/2858 Дата публікації: 15.02.2015 (дата звернення: 06.02.2024).

Художній музей запрошує на кураторські екскурсії виставкою «Спецфонд. Графіка». Музейний простір. URL: http://prostir.museum/ua/post/37810 Дата публікації: 23.08.2016 (дата звернення: 06.02.2024).

Розкриття «Спецфонду»: вихідні в НХМУ. ART UKRAINE. URL: https://artukraine.com.ua/n/rozkrittyaspecfondu--vikhidni-v-nkhmu/ Дата публікації: 11.02.2015 (дата звернення: 06.02.2024).

Музиченко Я. Серце Культур-Ліги. Україна молода. URL: https https://www.umoloda.kiev.ua/number/1082/164/38737/ Дата публікації: 15.01.2008 (дата звернення: 06.02.2024).

Культур-Ліґа: художній авангард 1910–1920-х років : альбом-каталог. Київ : Дух і Літера, 2007. 216 с. : іл. 15. Мелешкіна І. Марк Епштейн. Повернення майстра. Курбасівські читання. 2011. № 6. Ч. 1. С. 141–144. URL: https://kurbas.org.ua/projects/almanah6/15.pdf (дата звернення: 06.02.2024).

Захарчук Ю. О. Марк Епштейн. Повернення майстра. Ретроспективна виставка в Національному художньому музеї України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 9. С. 328–334. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2011_9_29 (дата звернення: 14.02.2024).

Марк Епштейн. Повернення майстра : альбом-каталог / уклад. Д. Нікітін. Київ : Дух і Літера, 2010. 72 с.

Горбачов Д. Деякі сторінки з історії формування арт-юдаїки в Національному художньому музеї України. Єврейська культурна спадщина України: матеріали міжнар. наук. конф. «Збереження та популяризація єврейської культурної спадщини України», м. Київ, 26–27 жовт. 2016 р. Київ: Дух і Літера, 2018. С. 17–26.

Амеліна Л. Марк Епштейн. Музейний провулок. 2010. № 3 (17). С. 60–67.

Published

2024-05-17

How to Cite

Andres, H., & Galian, O. (2024). EXHIBITION ACTIVITY OF THE NATIONAL ART MUSEUM OF UKRAINE IN 1998–2016: RETURNING THE NAMES OF ARTISTS FROM OBLIVION. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (1), 41–47. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-6