ВИСТАВКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ НАЦІОНАЛЬНОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ УКРАЇНИ У 1998–2016 РОКАХ: ПОВЕРНЕННЯ ІМЕН МИТЦІВ ІЗ ЗАБУТТЯ

Автор(и)

  • Ганна Андрес
  • Ольга Галян

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-6

Ключові слова:

виставкова діяльність, «заборонене» мистецтво, колекція, «Культур-Ліга», Марк Епштейн, мистецтвознавство, НХМУ, спецфонд, українське образотворче мистецтво, фонди

Анотація

Мета статті – збір, аналіз, узагальнення інформації з різних джерел про виставкову діяльність Національного художнього музею України (далі НХМУ) упродовж 1998–2016 років з повернення імен митців із забуття, показ ролі музею в популяризації «забороненого» мистецтва. Методи дослідження. У процесі проведення наукової розвідки були використані комплексні та емпіричні методи наукового дослідження. Метод аналізу дав змогу всебічно вивчити кожен виставковий проєкт та його складові. Метод синтезу сприяв систематизації отриманої інформації, формулюванню висновків. Статистичний метод уможливив визначення масштабів досліджуваних виставкових проєктів. Узагальнення зібраної інформації дало змогу виокремити один з напрямів виставкової стратегії НХМУ – проведення виставкових проєктів для повернення імен митців та їхнього творчого спадку із забуття. Результати. Аналіз джерельної бази – каталогів до виставкових проєктів НХМУ – «Спецфонд» (1998 р.), «Спецфонд. 1937–1939» (2015 р.), «Культур-Ліга. Художній авангард 1910-х – 1920-х рр.» (грудень 2007 – січень 2008 рр.), «Марк Епштейн. Повернення майстра» (грудень 2010 – лютий 2011 рр.) – дав змогу встановити типологію окреслених виставок, кількість представлених там творів, а також масштаб та популярність виставкового проєкту. Розкриті функції кураторів в організації виставкових проєктів. Визначена роль НХМУ у відновленні історичної справедливості та ліквідації «білих плям» в історії образотворчого мистецтва України. Висновки. У процесі наукового дослідження детально вивчені виставкові проєкти НХМУ з проблематики спецфонду та «Культур-Ліги». Це дало змогу визначити типологію виставкових проєктів – йдеться про фондові і тематичні виставки. До виставкових проєктів з проблематики «Культур-Ліги», окрім музейних кураторів, долучились й незалежні куратори. Проведення окреслених виставкових проєктів сприяло переосмисленню історії образотворчого мистецтва України. Повернення імен митців та їхнього творчого доробку із забуття – один зі стратегічних напрямів виставкової діяльності НХМУ.

Посилання

Велика Л. Музейне експозиційне мистецтво. Харків : ХДАК, 2000. 159 с. : іл.

Барановська Н. Експозиційна робота у діяльності музею. Historical and cultural studies. 2015. Вип. 1, № 2. С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/hcs_2015_2_1_6 (дата звернення: 06.02.2024 ).

Герман Є. Історія дослідження художніх виставок як особливої форми репрезентації мистецтва ХХ – початку ХХІ ст. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2013. № 21. С. 201–209 URL: https://naoma-science.kiev.ua/index.php/journal/issue/view/8/21-2013-pdf (дата звернення: 06.02.2024).

Кураторський посібник / за ред. О. Погребняк, Д. Чепурного, К. Яковленко. Київ : Ізоляція. Платформа культурних ініціатив, 2020. 160 с.

Спецфонд 1937–1939 років. З колекції НХМУ : каталог / авт.-упоряд. Ю. Литвинець. Київ : Фенікс, 2016. 408 с. : іл.

«Спецфонд» Національного художнього музею України : кат. вист. / авт.-упоряд. С. Рябічева. Київ : ІНСІТ, 1998. 62 с. : іл.

Олійник Є. «Спецфонд»: у Києві експонують заборонене мистецтво 30-х років. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/26809879.html Дата публікації: 23.01.2015 (дата звернення: 06.02.2024).

Нікітін Д. Спецфонд. Графіка НХМУ. Образотворче мистецтво. 2016. № 3. С. 68.

Катаєва М. Киянам показують графіку, що була схована 80 років. Вечірній Київ. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/7905/ Дата публікації: 26.08.2016 (дата звернення: 05.02.2024).

Кураторська екскурсія Юлії Литвинець виставкою «Спецфонд» в НХМУ. Музейний простір. URL: http://prostir.museum/ua/event/2858 Дата публікації: 15.02.2015 (дата звернення: 06.02.2024).

Художній музей запрошує на кураторські екскурсії виставкою «Спецфонд. Графіка». Музейний простір. URL: http://prostir.museum/ua/post/37810 Дата публікації: 23.08.2016 (дата звернення: 06.02.2024).

Розкриття «Спецфонду»: вихідні в НХМУ. ART UKRAINE. URL: https://artukraine.com.ua/n/rozkrittyaspecfondu--vikhidni-v-nkhmu/ Дата публікації: 11.02.2015 (дата звернення: 06.02.2024).

Музиченко Я. Серце Культур-Ліги. Україна молода. URL: https https://www.umoloda.kiev.ua/number/1082/164/38737/ Дата публікації: 15.01.2008 (дата звернення: 06.02.2024).

Культур-Ліґа: художній авангард 1910–1920-х років : альбом-каталог. Київ : Дух і Літера, 2007. 216 с. : іл. 15. Мелешкіна І. Марк Епштейн. Повернення майстра. Курбасівські читання. 2011. № 6. Ч. 1. С. 141–144. URL: https://kurbas.org.ua/projects/almanah6/15.pdf (дата звернення: 06.02.2024).

Захарчук Ю. О. Марк Епштейн. Повернення майстра. Ретроспективна виставка в Національному художньому музеї України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 9. С. 328–334. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2011_9_29 (дата звернення: 14.02.2024).

Марк Епштейн. Повернення майстра : альбом-каталог / уклад. Д. Нікітін. Київ : Дух і Літера, 2010. 72 с.

Горбачов Д. Деякі сторінки з історії формування арт-юдаїки в Національному художньому музеї України. Єврейська культурна спадщина України: матеріали міжнар. наук. конф. «Збереження та популяризація єврейської культурної спадщини України», м. Київ, 26–27 жовт. 2016 р. Київ: Дух і Літера, 2018. С. 17–26.

Амеліна Л. Марк Епштейн. Музейний провулок. 2010. № 3 (17). С. 60–67.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17

Як цитувати

Андрес, Г., & Галян, О. (2024). ВИСТАВКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ НАЦІОНАЛЬНОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ УКРАЇНИ У 1998–2016 РОКАХ: ПОВЕРНЕННЯ ІМЕН МИТЦІВ ІЗ ЗАБУТТЯ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (1), 41–47. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-6