ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У МИСТЕЦЬКІЙ ОСВІТІ: ПРОБЛЕМИ ТА МОЖЛИВОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-13Ключові слова:
штучний інтелект (ШІ), ChatGPT, новітні інструменти ШІ, освіта, мистецька освітаАнотація
Метою статті є з’ясування проблем та можливостей використання штучного інтелекту (далі ШІ) в мистецькій освіті. Методи дослідження. Основу методології нашого дослідження становлять: системний підхід, діалектичний, формально-логічний, структурно-функціональний, синтез та узагальнення, метод теоретичного й порівняльного аналізів, якими послуговуються у процесі теоретичного обґрунтування доцільності використання ШІ в мистецькій освіті. Результати та висновки. В результаті дослідження було з’ясовано основні проблеми застосування інструментів ШІ в освіті, зокрема мистецькій. Так, можемо виокремити неналежний рівень цифрової грамотності деяких викладачів, неефективне застосування цифрових технологій та методів навчання, повільне запровадження інноваційних методів і практик в освітній процес, порушення прав інтелектуальної власності та принципів академічної доброчесності тощо. Також нами визначено перспективи і можливості ШІ для підвищення якості освіти; скажімо, у мистецькій освіті технології ШІ будуть корисні для створення інтерактивних художніх інсталяцій, дослідження нових форм вираження і творчості, для допомоги в розпізнанні та класифікації елементів у зображеннях, для адаптації навчального контенту на основі індивідуального підходу до кожного студента, сприяння спільній роботі студентів над мистецькими проєктами, аналізу проєктів на наявність потенційних упереджень й етичних проблем, що спонукатиме митців передбачити суспільний вплив їхньої творчості.
Посилання
Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556 Редакція від 29.12.2021. Верховна рада України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text
Елькін О. Віртуальне вчительство: чи замінить штучний інтелект людей у школах? Нова українська школа. URL: https://nus.org.ua/view/virtualne-vchytelstvo-chy-zaminyt-shtuchnyj-intelekt-lyudej-u-shkolah Дата публікації: 15.02.2023 (дата звернення: 21.01.2024 р.).
Паньок Т. В. Мистецька освіта. Енциклопедія сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. Т. 20. URL: https://esu.com.ua/article-64674 (дата звернення: 25.01.2024 р).
Використання штучного інтелекту в освіті / Візнюк І. М., Буглай Н. М., Куцак Л. В. та ін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 15–22. DOI: 10.31652/2412-1142-2021-59-14-22 (дата звернення: 6.02.2024 р.).
Авер’янова Н. Сучасне студентство у контексті формування національної еліти України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Українознавство. 2010. № 14. С. 30–32. URL: http://ukrbulletin.univ.kiev.ua/Visnyk-14/Averjanova.pdf (дата звернення: 12.02.2024 р).
Горлач П. Всі стривожені: як використання ШІ впливає на мистецтво, кіно, музику та літературу. Суспільне. Культура. URL: https://suspilne.media/culture/645624-vsi-strivozeni-ak-vikoristanna-si-Елькінvplivaena-mistectvo-kino-muziku-ta-literaturu Дата публікації: 25.12.2023 (дата звернення: 14.02.2024 р ).
Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. Т. 38, № 1. С. 48–51 DOI 10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 (дата звернення:10.01.2024).
Використання штучного інтелекту у вищій освіті / Драч, І., Петроє, О., Бородієнко, О., Регейло, І. та ін. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2023. № 15, С. 66–82. https:// doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82 (дата звернення: 12.01.2024 р.).
Tsugorka O. Art academic education amidst martial law. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2022. № 32. С. 161–167 DOI: https://doi.org/10.32782/2411-3034-2022- (дата звернення: 14.01.2024).