АДА РИБАЧУК ТА ВОЛОДИМИР МЕЛЬНІЧЕНКО: ЦИКЛ «БРОНЗОВІ ОБРАЗИ В ПРОСТОРІ СВІТУ» ЯК СВІТОГЛЯДНО-ПРЕДМЕТНА СИСТЕМА

Автор(и)

  • Рада Михайлова Київський національний університет технологій та дизайну
  • Роман Петрук Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука

Ключові слова:

художня культура України, дрібна пластика, декоративно-прикладне мистецтво, керамічні витвори, Ада Рибачук, Володимир Мельніченко.

Анотація

Анотація. У статті розглядаються місце та значення образотворчого циклу «Бронзові образи в просторі Світу» в художньому доробку знаних українців, мистців-нонконформістів Ади Рибачук та Володимира Мельніченка, чия творча доля в радянські часи в силу потужної креативності була драматичною. Простежено етапи формування й становлення проблематики циклу, його історичні віхи та перетворення творчих вражень у низку художніх творів. Визначено ідейно-змістовні, образно-тематичні, техніко-технологічні властивості художнього світогляду майстрів. Проаналізовані художні твори, що характеризують різне призначення, місцерозташування, формально-технологічне виконання, образно-ідейне спрямування, засвідчують, що зазначений цикл за всієї його різноманітності являє цілісну світоглядно-предметну систему як взаємодію та множину різнорідних взаємопов’язаних елементів. Один бік взаємодії проходив екстравертивно – до зовнішнього середовища, інший – інтровертивно, до особистості мистця. Означену систему становлять живописні твори монументального характеру (керамічні настінні та підлогові композиції, декор колон), твори станкового мистецтва (керамічні панно, живописні полотна), твори дрібної пластики (тарелі та чаші) декоративного характеру й ужиткового призначення. Усі разом вони унаочнюють світобачення художників, у яких конкретні враження та уявлення переростають у різноманітні за змістом та характером мистецькі витвори. Утілені в художніх формах, темах та ідеях, «Бронзові образи в просторі Світу» засвідчують осягнення мистцями природного Космосу у калейдоскопічності подій та варіативності рішень. Підсумовано, що творчість Ади Рибачук та Володимира Мельніченка потребує подальшого наукового вивчення як зразок багатогранності, художнього розмаїття т а творчої волі.

Посилання

Горова Н. В. Ада Рибачук, Володимир Мельниченко (АРВМ) як приклад відданості обраному шляху. Становлення творчих особистостей (1950–1960-ті). Мистецтвознавство України. 2014. Вип. 14. С. 41–48.

Горова Н. В. Мистецькі інтенції спротиву офіційній культурно-ідеологічній доктрині наприкінці 1950-х у творчості Ади Рибачук і Володимира Мельниченка. Мистецтвознавство України. 2015. Вип. 15. С. 33–48.

Горова Н. В. Супротиви українських митців офіційній доктрині методу соціалістичного реалізму на прикладі творчості Ади Рибачук та Володимира Мельниченка: Межа 1960-х. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2015. Вип. 15. С. 38–49.

Горова Н. В. Художня кераміка у творчості Ади Рибачук і Володимира Мельниченка. Мистецтвознавство України. 2016. Вип. 16. С. 16–20.

Жулинський М. Люди, що вирвались із обмежень звичності: Українська інтелігенція періоду хрущовської «відлиги». Літературна Україна. 1996. 26 вересня.

Корчина Н. Меморативні твори в Бабиному Яру: 80 років конструювання колективної пам’яті про Катастрофу. Дев’яті Платонівські читання : тези доп. Міжнар. наук. конф. Київ : НАОМА, 2021. С. 83–84.

Корчина Н. Рельєфи «Зламані крила» Ади Рибачук та Володимира Мельниченка в Національному історико-меморіальному заповіднику «Биківнянські могили» – відлуння «Стіни Пам’яті». Сьомі Платонівські читання : тези доп. Міжнар. наук. конф. Київ : НАОМА, 2019. С. 99–100.

Мельниченко В. В. Крик птаха ІІІ. Ада. Неспинна та нескорена. Київ : АДЕФ-Україна, 2011. 356 с.

Мельніченко В. В. Інтерв’ю з художником / бесіду вів Р. Петрук. Київ, 2022. 6 лютого. 4 с.

Михайлова Р. «Пластика» та «пластичність» як мистецтвознавчі категорії. Мистецтвознавчі записки. 2015. Вип. 28. С. 143–152.

Петрова О. Мистецтвознавчі рефлексії: історія, теорія та критика образотворчого мистецтва 70-х рр. XX ст. – початку XXI ст. : збірник статей / НаУКМА. Київ : Академія, 2004. 392 с.

Петрук Р. І. Виставка творів Ади Рибачук і Володимира Мельниченка «Бронзові образи в просторі Світу» в Палаці дітей та юнацтва міста Києва в червні – вересні 2019 року. Сьомі Платонівські читання : тези доп. Міжнар. наук. конф. Київ : НАОМА, 2019. С. 133–134.

Рибачук А. Ф., Мельниченко В. В. Коли руйнується світ. Київ : Юрінформ, 1991. 80 с.

Рибачук А. Ф., Мельніченко В. В. Крик птаха V. Запахи землі. Київ : АДЕФ-Україна, 2013. 232 с.

Роготченко О. О. Мистецтвознавство: роздуми і життя. Київ : Фенікс, 2018. 788 с.

Роготченко О. Вітчизняний мистецький супротив 1950–1960-х. Мистецтвознавство України. 2015. Вип. 15. С. 103–110.

Смирна Л. В. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія / Ін-т проблем сучас. мистецтва НАМ України. Київ : Фенікс, 2017. 480 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО