ADA RYBACHUK AND VOLODYMYR MELNICHENKO: THE CYCLE “THE BRONZE IMAGES IN THE WORLD SPACE” AS A WORLDVIEW AND OBJECTIVE SYSTEM

Authors

  • Rada Mychailova Kyiv National University of Technology and Design
  • Roman Petruk Mykhailo Boychuk Kyiv State Academy of Decorative and Applied Arts and Design

Keywords:

artistic culture of the Ukraine, fine plastics, Arts and crafts, ceramic works, Ada Rybachuk, Volodymyr Melnichenko.

Abstract

Abstract. The article examines the place and the meaning of the sculptural cycle «The Bronze Images in the World Space» in the artistic works of the prominent Ukrainians, nonconformist artists Ada Rybachuk and Volodymyr Melnichenko. Their artistic destiny, during the Soviet period, was dramatic due to the powerful creativity. The article follows the stages of the formation and the establishment of the cycle, its problematic, its historic milestones and gradual transformation into a number of artistic works. The study defines their ideological, informative, imaginative, thematic, technique and technological properties. The analyzed works of art, which characterize different purpose, location, formal and technological execution, imaginative and ideological direction, testify that the indicated cycle with all its diversity represents a complete worldview and objective system as an interaction and a set of disparate interrelated elements. One side of the interactions was extroverted – towards the external environment, the other – introverted, towards the personality of the artist. The specified system consists of paintings of a monumental nature (ceramic wall and floor compositions, column decoration), works of easel art (ceramic panels, paintings), works of fine plastic (plates and bowls) of a decorative nature and utilitarian purpose. All together, they visualize the worldview of artists, in which specific impressions and ideas grow into works of art that are diverse in content and character. Embodied in artistic forms, themes and ideas, «Bronze Images in the World Space» testify to the artists’ understanding of the natural Cosmos in the kaleidoscopic nature of events and the variability of solutions. The article summarizes that the creative work of Ada Rybachuk and Volodymyr Melnichenko needs further scientific study as an example of versatility, artistic diversi ty and creative will.

References

Горова Н. В. Ада Рибачук, Володимир Мельниченко (АРВМ) як приклад відданості обраному шляху. Становлення творчих особистостей (1950–1960-ті). Мистецтвознавство України. 2014. Вип. 14. С. 41–48.

Горова Н. В. Мистецькі інтенції спротиву офіційній культурно-ідеологічній доктрині наприкінці 1950-х у творчості Ади Рибачук і Володимира Мельниченка. Мистецтвознавство України. 2015. Вип. 15. С. 33–48.

Горова Н. В. Супротиви українських митців офіційній доктрині методу соціалістичного реалізму на прикладі творчості Ади Рибачук та Володимира Мельниченка: Межа 1960-х. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2015. Вип. 15. С. 38–49.

Горова Н. В. Художня кераміка у творчості Ади Рибачук і Володимира Мельниченка. Мистецтвознавство України. 2016. Вип. 16. С. 16–20.

Жулинський М. Люди, що вирвались із обмежень звичності: Українська інтелігенція періоду хрущовської «відлиги». Літературна Україна. 1996. 26 вересня.

Корчина Н. Меморативні твори в Бабиному Яру: 80 років конструювання колективної пам’яті про Катастрофу. Дев’яті Платонівські читання : тези доп. Міжнар. наук. конф. Київ : НАОМА, 2021. С. 83–84.

Корчина Н. Рельєфи «Зламані крила» Ади Рибачук та Володимира Мельниченка в Національному історико-меморіальному заповіднику «Биківнянські могили» – відлуння «Стіни Пам’яті». Сьомі Платонівські читання : тези доп. Міжнар. наук. конф. Київ : НАОМА, 2019. С. 99–100.

Мельниченко В. В. Крик птаха ІІІ. Ада. Неспинна та нескорена. Київ : АДЕФ-Україна, 2011. 356 с.

Мельніченко В. В. Інтерв’ю з художником / бесіду вів Р. Петрук. Київ, 2022. 6 лютого. 4 с.

Михайлова Р. «Пластика» та «пластичність» як мистецтвознавчі категорії. Мистецтвознавчі записки. 2015. Вип. 28. С. 143–152.

Петрова О. Мистецтвознавчі рефлексії: історія, теорія та критика образотворчого мистецтва 70-х рр. XX ст. – початку XXI ст. : збірник статей / НаУКМА. Київ : Академія, 2004. 392 с.

Петрук Р. І. Виставка творів Ади Рибачук і Володимира Мельниченка «Бронзові образи в просторі Світу» в Палаці дітей та юнацтва міста Києва в червні – вересні 2019 року. Сьомі Платонівські читання : тези доп. Міжнар. наук. конф. Київ : НАОМА, 2019. С. 133–134.

Рибачук А. Ф., Мельниченко В. В. Коли руйнується світ. Київ : Юрінформ, 1991. 80 с.

Рибачук А. Ф., Мельніченко В. В. Крик птаха V. Запахи землі. Київ : АДЕФ-Україна, 2013. 232 с.

Роготченко О. О. Мистецтвознавство: роздуми і життя. Київ : Фенікс, 2018. 788 с.

Роготченко О. Вітчизняний мистецький супротив 1950–1960-х. Мистецтвознавство України. 2015. Вип. 15. С. 103–110.

Смирна Л. В. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія / Ін-т проблем сучас. мистецтва НАМ України. Київ : Фенікс, 2017. 480 с.

Published

2022-11-30