ЕВОЛЮЦІЯ ХУДОЖНІХ ПРАКТИК УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-12Ключові слова:
художні рефлексії, сучасне українське мистецтво, художні практики, еволюція художніх прийомів, колективна пам’ять, воєнний періодАнотація
Мета статті – визначити характерні особливості мистецьких рефлексій на військові дії, простежити еволюцію художніх практик сучасних українських митців у кризових умовах. У дослідженні розглянуто специфіку розвитку мистецьких процесів у контексті воєнного часу: зміни художніх засобів виразності, тематики творів, символіки та їхній вплив на формування унікальної художньої мови сучасного українського мистецтва, яка допомагає переосмислити реальність, сформувати й зберегти національну пам’ять. Також проаналізовано мистецькі рефлексії українських художників на події війни засобами живопису, графіки, відеоарту, інсталяції. Методи дослідження. В основу дослідження покладено композиційно-структурний і формальний методи, контекстуальний аналіз – для визначення характерних рис та метафорики сучасних художніх рішень; аналітичний метод – для вивчення поточного стану дослідження теми; компаративний – для порівняння інструментарію художніх практик митців; а також метод мистецтвознавчого аналізу – для характеристики окремих творчих проєктів. Результати. Виявлено зміни у творчості сучасних українських художників, спричинені повномасштабним вторгненням росії в Україну. Зафіксовано нові мистецькі підходи до реалізації художніх задумів, а також мотиви та символи, що переосмислюють травму війни. Результати дослідження засвідчують тенденцію до створення здебільшого метафоричних та алегоричних творів. Висновки. Окреслено засоби створення нової художньої мови, зроблено акцент на трансформації мови образотворення, формуванні нових образно-пластичних рішень та концептуальних підходів, що відображають колективний травматичний досвід війни.
Посилання
Прокопович Т. А., Галькун Т. Д. Живопис в умовах воєнного часу. Як змінилося мистецтво підчас війни – колористика, тенденції, сюжет. Матеріали VI Всеукраїнської наукової практичної конференції м. Луцьк, 31 серп. 2022 р. Луцьк, 2022. С. 99–102. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/20689 (дата звернення: 25.02.2025).
Kashshay O. The Ukrainian art of the 20th – early 21st centuries: an attempt to identify the national context. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2024. № 35. С. 76–84. DOI: https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-8 (дата звернення: 25.02.2025).
Паньок Т., Молчанова М. Образотворче мистецтво у контексті ескалації російської агресії проти України. Progressive research in the modern world: рroceedings of the 3rd International scientific and practical conference, м. Бостон, 1 груд. 2022 р. Boston, 2022. С. 495–501. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11308 (дата звернення: 25.02.2025).
Протас М. Мистецтво України в умовах визвольної війни: зміни арт-наративу. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA»: III International Scientific and Theoretical Conference «The current state of development of world science: characteristics and features», м. Лісабон, 5 серп. 2022 р. Lisbon, 2022. С. 194–196. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/379 (дата звернення: 25.02.2025).
Стоян С. Мистецтво та війна: специфіка художніх трансформацій. Філософська думка. 2022. № 3. С. 119–124.
Малих К. Мистецтво під час війни: виснаження. Dwutygodnik. URL: https://surl.li/jnhark. Дата публікації: 2022 (дата звернення: 25.02.2025).
Маков П. Якщо не стане України – навіщо мені це все : [інтерв’ю] / розмовляв Михайло Кригель. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2024/01/8/7436232. Дата публікації: 08.01.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Маков П. Європейці не розуміють, що вони разом із нами втрачають частку своєї культури : [інтерв’ю] / розмовляла Тетяна Леонова. Накипіло. URL: https://nakypilo.ua/teksty/pavlo-makovpro-mystetstvo-volonterstvo-i-viinu/ Дата публікації: 09.08.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Середа С. Для когось я – символ Харкова, для когось – мразота, що псує стіни – стріт-артист Гамлет Зіньківський. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2024/11/24/7486024/ (дата звернення: 25.02.2025).
Авдєєва М. Художник, який змінює Харків. Гамлет Зіньківський. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3768825-hudoznik-akij-zminue-harkiv-gamlet-zinkivskij.html. Дата публікації: 02.10.2023 (дата звернення: 25.02.2025).
Саломанка Д. У Харкові відкрилася «незавершена» виставка Гамлета Зіньківського. Слобідський край. URL: https://www.slk.kh.ua/news/kultura/u-harkovi-vidkrilasa-nezaversena-vistavka-gamletazinkivskogo.html Дата публікації: 29.01.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Seiffert J. Ausstellung «Protected» von Halyna Andrusenko in der Galerie Navas. Kurzreviews. URL: https://www.resonanzen.store/post/kurzreviews (дата звернення: 25.02.2025).
«Бахмут – обличчя геноциду 1942–2022»: важлива виставка про минуле і сьогодення / заповідник «Бабин Яр», 1–31 серпня 2023 р. Vogue. Ua. URL: https://vogue.ua/article/culture/art/bahmut-oblichchya-genocidu-1942-2022-vazhliva-vistavka-pro-minule-i-sogodennya-53054.html. Дата публікації: 03.08.2023 (дата звернення: 25.02.2025).
Сай О. Художник Олексій Сай створив з артефактів війни інсталяцію I’m fine і привіз її на фестиваль Burning Man. Як створювали, монтували і сприймали роботу в 10 тонн : [інтерв’ю] / спілкувалися Олександр М'ясищев, Гліб Гусєв. Бабель. URL: https://babel.ua/texts/110260-hudozhnik-oleksiy-say-stvoriv-z-artefaktiv-viyni-instalyaciyu-im-fine-i-priviz-jiji-na-festival-burning-man-yak-stvoryuvali-montuvali-i-spriymali-robotu-v-10-tonn-interv-yu. Дата публікації: 27.08.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Горлач П. I’M FINE: на фестивалі Burning Man представили скульптуру від Олексія Сая з пошкоджених росіянами вуличних знаків. СУСПІЛЬНЕ. КУЛЬТУРА. URL: https://suspilne.media/culture/821481-im-fine-na-festivali-burning-man-predstavili-skulpturu-vid-oleksia-saa-zposkodzenih-rosianami-vulicnih-znakiv/. Дата публікації: 26.08.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.