EVOLUTION OF ARTISTIC PRACTICES OF UKRAINIAN ARTISTS IN CONDITIONS OF WAR
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-12Keywords:
artistic reflections, contemporary Ukrainian art, artistic practices, evolution of artistic techniques, collective memory, war periodAbstract
The aim of the article is to determine the characteristic features of artistic reflections on war, to trace the evolution of artistic approaches in the creative practice of contemporary Ukrainian artists in crisis conditions. The specifics of the development of artistic processes in the context of wartime are studied: changes in artistic means of expression, themes of works, symbolism, their influence on the formation of a unique artistic language of contemporary Ukrainian art, which helps to rethink reality, form and preserve national memory. The reflections of Ukrainian artists on the events of the war through painting, graphics, video art, and installations are examined. Research methods. The research is based on compositionalstructural, formal-plastic research methods, contextual analysis – to determine the characteristic features and metaphors of contemporary artistic solutions; analytical method - to study the current state of research on the topic; comparative method – to compare the tools of artists' artistic practices; art historical analysis method – to characterize individual creative projects of artists. Results. Changes in the work of contemporary Ukrainian artists that occurred under the influence of the full-scale russian invasion of Ukraine were identified. New artistic approaches in the implementation of artistic ideas, motifs and symbols that rethink the trauma of war were identified. The results of the study demonstrate a tendency to create mostly metaphorical and allegorical works. Conclusions. The nature of artistic reflections in the creation of a new artistic language that contributes to the rethinking of socio-cultural reality is outlined. The emphasis is placed on the transformation of the language of imagery, the formation of new figurative and plastic solutions and conceptual approaches that reflect the collective traumatic experience of war.
References
Прокопович Т. А., Галькун Т. Д. Живопис в умовах воєнного часу. Як змінилося мистецтво підчас війни – колористика, тенденції, сюжет. Матеріали VI Всеукраїнської наукової практичної конференції м. Луцьк, 31 серп. 2022 р. Луцьк, 2022. С. 99–102. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/20689 (дата звернення: 25.02.2025).
Kashshay O. The Ukrainian art of the 20th – early 21st centuries: an attempt to identify the national context. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2024. № 35. С. 76–84. DOI: https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-8 (дата звернення: 25.02.2025).
Паньок Т., Молчанова М. Образотворче мистецтво у контексті ескалації російської агресії проти України. Progressive research in the modern world: рroceedings of the 3rd International scientific and practical conference, м. Бостон, 1 груд. 2022 р. Boston, 2022. С. 495–501. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11308 (дата звернення: 25.02.2025).
Протас М. Мистецтво України в умовах визвольної війни: зміни арт-наративу. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA»: III International Scientific and Theoretical Conference «The current state of development of world science: characteristics and features», м. Лісабон, 5 серп. 2022 р. Lisbon, 2022. С. 194–196. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/379 (дата звернення: 25.02.2025).
Стоян С. Мистецтво та війна: специфіка художніх трансформацій. Філософська думка. 2022. № 3. С. 119–124.
Малих К. Мистецтво під час війни: виснаження. Dwutygodnik. URL: https://surl.li/jnhark. Дата публікації: 2022 (дата звернення: 25.02.2025).
Маков П. Якщо не стане України – навіщо мені це все : [інтерв’ю] / розмовляв Михайло Кригель. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2024/01/8/7436232. Дата публікації: 08.01.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Маков П. Європейці не розуміють, що вони разом із нами втрачають частку своєї культури : [інтерв’ю] / розмовляла Тетяна Леонова. Накипіло. URL: https://nakypilo.ua/teksty/pavlo-makovpro-mystetstvo-volonterstvo-i-viinu/ Дата публікації: 09.08.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Середа С. Для когось я – символ Харкова, для когось – мразота, що псує стіни – стріт-артист Гамлет Зіньківський. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2024/11/24/7486024/ (дата звернення: 25.02.2025).
Авдєєва М. Художник, який змінює Харків. Гамлет Зіньківський. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3768825-hudoznik-akij-zminue-harkiv-gamlet-zinkivskij.html. Дата публікації: 02.10.2023 (дата звернення: 25.02.2025).
Саломанка Д. У Харкові відкрилася «незавершена» виставка Гамлета Зіньківського. Слобідський край. URL: https://www.slk.kh.ua/news/kultura/u-harkovi-vidkrilasa-nezaversena-vistavka-gamletazinkivskogo.html Дата публікації: 29.01.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Seiffert J. Ausstellung «Protected» von Halyna Andrusenko in der Galerie Navas. Kurzreviews. URL: https://www.resonanzen.store/post/kurzreviews (дата звернення: 25.02.2025).
«Бахмут – обличчя геноциду 1942–2022»: важлива виставка про минуле і сьогодення / заповідник «Бабин Яр», 1–31 серпня 2023 р. Vogue. Ua. URL: https://vogue.ua/article/culture/art/bahmut-oblichchya-genocidu-1942-2022-vazhliva-vistavka-pro-minule-i-sogodennya-53054.html. Дата публікації: 03.08.2023 (дата звернення: 25.02.2025).
Сай О. Художник Олексій Сай створив з артефактів війни інсталяцію I’m fine і привіз її на фестиваль Burning Man. Як створювали, монтували і сприймали роботу в 10 тонн : [інтерв’ю] / спілкувалися Олександр М'ясищев, Гліб Гусєв. Бабель. URL: https://babel.ua/texts/110260-hudozhnik-oleksiy-say-stvoriv-z-artefaktiv-viyni-instalyaciyu-im-fine-i-priviz-jiji-na-festival-burning-man-yak-stvoryuvali-montuvali-i-spriymali-robotu-v-10-tonn-interv-yu. Дата публікації: 27.08.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Горлач П. I’M FINE: на фестивалі Burning Man представили скульптуру від Олексія Сая з пошкоджених росіянами вуличних знаків. СУСПІЛЬНЕ. КУЛЬТУРА. URL: https://suspilne.media/culture/821481-im-fine-na-festivali-burning-man-predstavili-skulpturu-vid-oleksia-saa-zposkodzenih-rosianami-vulicnih-znakiv/. Дата публікації: 26.08.2024 (дата звернення: 25.02.2025).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.