ГРАФІЧНІ ТВОРИ ОЛЕКСАНДРА БОГОМАЗОВА ЯК ПРИКЛАД СИМВОЛІЗМУ В УКРАЇНСЬКОМУ ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ ПОЧАТКУ XX СТОРІЧЧЯ

Автор(и)

  • Анна Пузиркова

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-21

Ключові слова:

Олександр Богомазов, символізм 1900-х років, авангард 1910–193 0-х років.

Анотація

Анотація. Мета статті – дослідження творів Олександра Богомазова передавангардного періоду 1900-х років за матеріалами Центрального державного архіву-музею літератури і мистецтва України (ЦДАМЛМ України) як маловідомих зразків українського символізму в найкращих традиціях західноєвропейських зразків стилю. Методи дослідження. У дослідженні використано іконографічний метод та художньо-стилістичний аналіз, що дало змогу виявити і систематизувати характерні риси творів та їхню відповідність художньому стилю. Результати. У фондовій колекції ЦДАМЛМ України зберігається низка графічних робіт О. Богомазова 1900-х років, виконаних під відчутним впливом західноєвропейського символізму, що переважно залишаються поза увагою дослідників. Незважаючи на відносно незначну кількість таких творів, вони виразно репрезентують естетику та декілька провідних мотивів символізму в образотворчому мистецтві, зокрема: 1) мрію, казку, міф; 2) фантазійні пейзажі і композиції з фігурами, де містичний настрій створюють не атрибути, а атмосфера і колірна гама насичених синіх, фіолетових, зелених тонів; 3) тематику й антропоморфний образ смерті. Твори виконані у традиції реалізму. Використані матеріали – папір, туш, акварель, гуаш. Найчисельнішою є група робіт фантазійного пейзажу та фантазійних композицій з фігурами. Твори, де зображено антропоморфний образ смерті, є одними з найвиразніших серед цієї тематики в українському мистецтві. Висновки. Аналіз графічних творів О. Богомазова з фондів ЦДАМЛМ України дає змогу зробити висновок про період символізму у творчості художника, не лише як про перехідний етап до авангарду 1910–1930-х років, але й як про зрілий і сформований стиль, незважаючи на невелику кількість робіт. Публікація доповнює дослідження передавангардного періоду творчості О. Богомазова та символізму в українському образотворчому мистецтві.

Посилання

Кашуба-Вольвач О. Творча спадщина Олександра Богомазова: нові знахідки, дослідження, атрибуції. Сучасне мистецтво. 2018. Вип. 14. С. 169–213.

Кашуба-Вольвач О. Неочікуване мистецтво. Історія виставки «Ланка». Сучасне мистецтво : науковий збірник. 2009. Вип. 5. С. 266–285.

Кашуба-Вольвач О. Київська виставка «Кільце». Нові аспекти в історії експозиції. Мистецтвознавство України. Київ : Музична Україна, 2010. Вип. 11. С. 324–331.

Богомазов О. Живопис та елементи / передм. Д. Горбачов. Київ : Задумливий страус, 1996. 164 с.

Butterwick J. Alexander Bogomazov. 1880–1930. London : Tefaf, 2016. 126 p.

Олександр Богомазов (1880–1930) : каталог / авт. вступ. ст. Е.О. Димшиц ; упоряд. М.М. Колесніков. Київ : Гарант, 1991. [50] c. : іл.

Alexandre Bogomazov: Jampol, 1880 – Kiev, 1930 / pref. Alain Mousseigne ; Musée d’art moderne. Toulouse, 1991. 176 p.

Український авангард 1910–1930-х років: Альбом / Авт. ст. та упор. Д.О. Горбачов. Київ : Мистецтво, 1996. 400 с.

Горідько Ю. Український символізм (матеріали до хрестоматії). Київська старовина : науковий історико-філологічний журнал. Київ : АртЕк, 1882, 2004. № 1. С. 92–97.

Мушировська Н. Український символізм кінця ХІХ – початку ХХ ст.: онтологічне і естетичне підґрунтя. Науковий вісник Ужгородського університету. 2011. Вип. 26. С. 100–109.

Лагутенко О. Українська графіка першої третини ХХ століття. Київ : Грані-Т, 2006. С. 20–21.

Савицька Л. «Волохате серце Віктора Замирайла». Музейний провулок : журнал Національного художнього музею України. 2008. № 3 (11). С. 60–67.

Юхим Михайлів: його життя і творчість, 1885–1935. / За редакцією Ю. Чапленко. Нью-Йорк : Видавничий фонд Владики Мстислава, Митрополита Української Православної церкви в діаспорі. 1988. 233 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-06