GRAPHIC WORKS OF OLEKSANDR BOHOMAZOV AS AN EXAMPLE OF SYMBOLISM IN UKRAINIAN VISUAL ARTS AT THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY

Authors

  • Anna Puzyrkova

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-21

Keywords:

Alexander Bohomazov, Symbolism of the 1900s, avant-garde of 1910s–1930s.

Abstract

Abstract. The aim of this article is to explore the chamber works of Alexander Bohomazov before the avant-garde period of the 1900s, based on materials from the Central State Archive of Literature and Art of Ukraine, which are lesser-known examples of Ukrainian Symbolism and a vivid illustration of traditional Western European Symbolism in Ukrainian art. Research methods. The study employs iconographic methods and artistic-stylistic analysis, allowing for the identification and systematization of characteristic features of the artworks and their alignment with artistic styles. Results. Central State Archive of Literature and Art’s collection houses a series of chamber graphic works by Alexander Bohomazov from the 1900s, created under the distinct influence of Western European Symbolism, mostly overlooked by researchers. Despite their relatively small number, these works prominently represent the aesthetics and several leading motifs of Symbolism in visual arts, іn particular: 1) dreams, fairy tales, myths; 2) imaginative landscapes and compositions with figures, where the mystical mood is created not by attributes, but by the atmosphere and a palette of saturated blue, violet, and green tones; 3) the theme and anthropomorphic image of death. The works are executed in a corresponding colour palette of rich blues, purples, and greens, using traditional artistic techniques. The materials used include paper, ink, watercolour, and gouache. The group of works depicting imaginative landscapes and compositions with figures is the most numerous. The group portraying the image of death stands out as some of the most expressive works in this thematic genre in Ukrainian art. Conclusions. The analysis of Alexander Bohomazov’s chamber graphic works from the Central State Archive of Literature and Art archives allows us to conclude that the Symbolist period in the artist’s career should not be regarded solely as a transitional phase leading to the avant-garde of the 1910s–1930s but as a mature and well-formed style, despite the limited number of works. This publication contributes to the research on the pre-avant-garde period of Alexander Bohomazov’s creative output and Symbolism in Ukrainian visual art.

References

Кашуба-Вольвач О. Творча спадщина Олександра Богомазова: нові знахідки, дослідження, атрибуції. Сучасне мистецтво. 2018. Вип. 14. С. 169–213.

Кашуба-Вольвач О. Неочікуване мистецтво. Історія виставки «Ланка». Сучасне мистецтво : науковий збірник. 2009. Вип. 5. С. 266–285.

Кашуба-Вольвач О. Київська виставка «Кільце». Нові аспекти в історії експозиції. Мистецтвознавство України. Київ : Музична Україна, 2010. Вип. 11. С. 324–331.

Богомазов О. Живопис та елементи / передм. Д. Горбачов. Київ : Задумливий страус, 1996. 164 с.

Butterwick J. Alexander Bogomazov. 1880–1930. London : Tefaf, 2016. 126 p.

Олександр Богомазов (1880–1930) : каталог / авт. вступ. ст. Е.О. Димшиц ; упоряд. М.М. Колесніков. Київ : Гарант, 1991. [50] c. : іл.

Alexandre Bogomazov: Jampol, 1880 – Kiev, 1930 / pref. Alain Mousseigne ; Musée d’art moderne. Toulouse, 1991. 176 p.

Український авангард 1910–1930-х років: Альбом / Авт. ст. та упор. Д.О. Горбачов. Київ : Мистецтво, 1996. 400 с.

Горідько Ю. Український символізм (матеріали до хрестоматії). Київська старовина : науковий історико-філологічний журнал. Київ : АртЕк, 1882, 2004. № 1. С. 92–97.

Мушировська Н. Український символізм кінця ХІХ – початку ХХ ст.: онтологічне і естетичне підґрунтя. Науковий вісник Ужгородського університету. 2011. Вип. 26. С. 100–109.

Лагутенко О. Українська графіка першої третини ХХ століття. Київ : Грані-Т, 2006. С. 20–21.

Савицька Л. «Волохате серце Віктора Замирайла». Музейний провулок : журнал Національного художнього музею України. 2008. № 3 (11). С. 60–67.

Юхим Михайлів: його життя і творчість, 1885–1935. / За редакцією Ю. Чапленко. Нью-Йорк : Видавничий фонд Владики Мстислава, Митрополита Української Православної церкви в діаспорі. 1988. 233 с.

Published

2024-02-06