ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОЇ СКУЛЬПТУРИ
Ключові слова:
сучасна скульптура, нетрадиційні матеріали, художник, інсталяція, музей сучасного мистецтва.Анотація
Анотація. У статті простежуються характерні ознаки сучасної скульптури. Експерименти, що відбуваються в образотворчому мистецтві, не оминули і скульптуру. Трансформації в мистецтві пов’язані не стільки з економічними й технічними нововведеннями, скільки зі зміною пріоритетів, ідей, філософії. Часто реалізація певної ідеї вимагає від скульптора застосування нових матеріалів, технологій. Зазначається, що сучасна скульптура не обмежена в матеріалах. Ними можуть бути папір, сміття, рослини, латекс, тканина тощо. Метою публікації є аналіз особливостей сучасної скульптури, розкриття її феномену як явища культури. Методами дослідження є історичний, структурно-функціональний, феноменологічний. Звернено увагу на теоретичні праці Гегеля щодо трактування ним класичної скульптури. Наведено пояснення причин невдоволення містян сучасною скульптурою, тоді як традиційна скульптура, розташована на одному місці упродовж століть, не викликає бажання демонтувати її. У публікації проаналізовано проєкт Крістін Борланд (Christine Borland) «L'Homme Double» («Двомісний номер») (1997), який є наочною ілюстрацією актуальності і концептуальності сучасної скульптури. Також порушені питання комунікації, діалогу художника з публікою. Акцентовано увагу на творчість провідних митців сучасності: Джеффа Кунса (Jeff Koons), Армана (Arman), Артура Бордало (Artur Bordalo), Ай Вейвея (Ai Weiwei), Луїзи Буржуа (Louise Bourgeois). У висновках підкреслюється, що особливістю сучасної скульптури є комунікативність, гігантизм та масштабність, широке застосування нових нетрадиційних матері алів, тиражування, гумор.
Посилання
Hegel's Lectures on Aesthetics. Part 3 Sculpture. URL: https://www.marxists.org/reference/archive/hegel/works/ae/part3-section2.htm (дата звернення: 04.01.2023.).
Borland Christine. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Christine Borland (дата звернення: 20.01.2023).
Stanska Z. Jeff Koons and His Balloon Dogs. Daily Art magazine. 2023. 23 March. URL: https://www.dailyartmagazine.com/jeff-koons-balloon-dog/ (дата звернення: 09.01.2023).
Alt Gordon. The Resurgence of the Figure and Its Importance in 21st Century Sculpture. Sculpture Review. 2019. Vol. 68. № 2. P. 9–21. URL: The Resurgence of the Figure and Its Importance in 21st Century Sculpture (sagepub.com). https://doi.org/10.1177/0747528419874021 (дата звернення: 15.01.2023).
Shaila K. Dewan. No Walking, Just Watering for This Puppy. The New York Times. 2000. 6 Jun. URL: https://www.nytimes.com/2000/06/06/nyregion/no-walking-just-watering-for-this-puppy.html (дата звернення: 04.02.2023).
Alt Gordon. The Fourth Plinth: Dynamic Installations in Trafalgar Square. Sculpture Review. 2022. Vol. 71. № 2. P. 8–19. URL: The Fourth Plinth: Dynamic Installations in Trafalgar Square (sagepub. com). https://doi.org/10.1177/07475284221110305 (дата звернення: 16.02.2023).
Arman. URL: http://www.visual-arts-cork.com/sculpture/arman.htm. (дата звернення: 17.01.2023).
Arman Fernande. Boon gallery. URL: https://www.boongallery. com/artist/237395/fernandez-arman. (дата звернення: 03.02.2023).
Bordalo II – The man behind Trash Animals. The New York Times. 2000. 6 Jun. URL: https://www. nytimes. com/2000/06/06/nyregion/no-walking-just-watering-for-this-puppy.html (дата звернення: 07.02.2023).
Maman. Guggenheim Museum Bilbao. URL: https://www.guggenheim-bilbao.eus/en/the-collection/works/maman (дата звернення: 17.01.2023).
Одріховський В. Гігантський, монументальний, величний: термінологічний аспект сучасної скульптури. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2015. Вип. 27. С. 202–213.
Ai Weiwei. Law of the Journey. ARTPIL. URL: https://artpil.com/news/law-of-the-journey-aiweiwei/. (дата звернення: 06.02.2023).
Pacciardi Giulia. The Law of the Journey, the giant installation by Ai Weiwei in defense of refugees. Collater.al. URL: https://www.collater.al/en/the-law-of-the-journey-installation-ai-weiwei/ (дата звернення: 09.02.2023).