КИЇВ У ТВОРЧОСТІ ВАСИЛЯ ЧЕГОДАРА
Ключові слова:
художник Василь Чегодар, український живопис XX сторіччя, Київ, міський пейзаж.Анотація
Анотація. У статті досліджено творчість видатного українського живописця другої половини XX ст. Василя Чегодара, зокрема його київські пейзажі. Він працював і як графік, і як живописець, але саме живопис став основним напрямком творчості майстра. В. Чегодар прожив у Києві багато десятиліть, починаючи з середини 1940-х років і до кінця творчого шляху (1989 р.). Ще за життя майстра у мистецтвознавчих колах сформувалася думка, що саме київські пейзажі є якщо не головною темою його творчості, то однією з ключових. Саме тому ще у 1970-х рр. В. Чегодара почали називати «співцем Києва». На жаль, досі немає наукових розвідок, де б системно досліджувалися київські пейзажі митця. Це особливо прикро, адже художник отримав світове визнання, а його роботи виставлялися практично по всьому світу, від Європи до Америки. Існує ціла низка статей у періодичних виданнях, написаних переважно у радянський період. Більшість з них мають репортажно-оглядовий характер і не претендують на вичерпність. Мета статті полягає у тому, щоби на прикладі декількох типових живописних творів виявити характерні композиційні, тематичні та живописні особливості його робіт. Методи дослідження. В основу дослідження покладено образно-стилістичний аналіз для окреслення особливостей творів мистецтва; узагальнення – для визначення тв орчого методу В. Чегодара. В результаті проведеного аналізу було виявлено характерні для цієї групи творів пейзажні мотиви та підтеми. Зокрема, особливий інтерес у майстра викликали міські пейзажі з сакральною архітектурою, з відомими для міста будівлями, свого роду культурно-освітніми символами столиці, які часто набувають монументальності у полотнах. Інша група – це твори більш ліричного характеру: це картини з образами бузку, краєвидами на Дніпро тощо. Встановлено, що типовим композиційним принципом став панорамний показ краєвидів Києва, реалістичність та достовірність у передачі форм зображуваних об’єктів. Для живописної манери характерно використання яскравих, відкритих кольорів. Окрім того, було встановлено певні творчі зв'язки В. Чегодара з його другом і колегою, фотографом Миколою Козловським, який впливав на київські пейзажи В. Чегодара.
Посилання
Злобіна І. Рясноцвіт пензля Василя Чегодара. Україна. 1968. № 51. С. 13.
Покулитий К. Українські митці до 1500-річчя Києва. Образотворче мистецтво. 1982. № 2. С. 2–4.
Райський Є. Вільний подих часу. Україна. 1978. № 42. С. 17.
Іванченко Ю. Київські мотиви. Молода гвардія. 1981. № 213. С. 3.
Копиленко Л. Київські мотиви Василя Чегодара. Робітнича газета. 1981. № 267. С. 3.
Вєдін В. Твій співець, Києве! Робітнича газета. 1968. № 121. С. 4.
Цюпа Ю. Сонцеясність фабр. Вечірній Київ. 1981. № 254. С. 3.
Волошин А. Малював… на стрілі підйомного крана. Вечірній Київ. 2003. № 181. С. 13.
Федорук О. «Київські мотиви» Василя Чегодара. Образотворче мистецтво. 1982. № 1. С. 23–24.
Парійський Є. Живописна поема про Київ. Молодь України. 1981. № 157, С. 3
Василь Чегодар – пейзаж : бесіда з онуком художника Петром Волошиним / розмову вела К. Волошина. Київ, 2020. [5] c. Із приватного архіву К. Волошиної.
Козловський М. Київ та кияни : фотоальбом. Київ : Мистецтво, 1969. 168 с.
Василь Чегодар : [альбом] / упоряд. кат.: Ю. О. Іванченко. Київ : Мистецтво, 1983. 24 с. : іл.
Василь Чегодар. Живопис : кат. персон. вист. / склала Т.Б. Ржондківська; авт. передм. В. П. Цельтнер. Київ : Спілка художників Української РСР ; Київська організація спілки художників Української РСР, 1979. 24 с. : іл.
Василь Дмитрович Чегодар. Живопис : кат. персон. вист. / склала Л. І. Максименко ; авт. вступ. ст. О. Федорук. Київ : Спілка художників України, 1988. 36 с. : іл.
Вараков В. Завжди цвітуть каштани. Друг читача. 1983. № 23. С. 8.
Мельник С. Любовь моя Киев. Комсомольское знамя. 1981. № 238. С. 4.