ДОСВІД ІТАЛІЇ У ПЕРЕОСМИСЛЕННІ ФАШИСТСЬКОЇ МОНУМЕНТАЛЬНОЇ СПАДЩИНИ НА ПРИКЛАДІ БАРЕЛЬЄФУ МУССОЛІНІ В БОЦЕН/БОЛЬЦАНО

Автор(и)

  • Наталія Корчина

Ключові слова:

меморіальнo-меморативні твори, колективна пам’ять, важка спадщина, фашистські пам’ятки, реконтекстуалізація, Південний Тіроль, Італія.

Анотація

Анотація. Мета цієї статті – проаналізувати, як італійці переосмислили “важку спадщину” фашистського режиму через додавання сучасної інсталяції до барельєфу Муссоліні в м. Боцен/Больцано (Південний Тіроль). Методологія дослідження є міждисциплінарною. Методи дослідження поєднують історичний, політологічний, мистецтвознавчий, культурологічний та соціальний підходи до вивчення проблематики. Основні результати дослідження дозволяють стверджувати, що цитата філософині Ханни Арендт «Жодна людина не має права підкорятися», додана до фашистського барельєфу у Боцен/Больцано, опротестовує викарбуване на рельєфі гасло Муссоліні «Вір, підкоряйся, борися!». Вона привертає увагу громадськості до цінності критичного мислення, важливості індивідуального вибору людини щодо виконання законів моралі і до відповідальності, що виникає в результаті вжитих дій. Сучасна інсталяція нагадує людям, що сліпе слідування пропаганді націонал-фашизму призвело до етнічних конфліктів, расизму та геноциду, і що покора Муссоліні давала його поплічникам хибне переконання у знятті колективної та індивідуальної відповідальності за скоє ні злочини. Висновки дослідження. Креативне рішення щодо політики пам’яті в багатонаціональній та багатомовній громаді провінції Боцен/Больцано, що була у складі Австро-Угорщини, пережила італійську анексію, фашистський режим, правління демократичної республіки Італії з центром в Римі і нарешті домоглася власної автономії з відновленням прав німецькомовної громади, заслуговує на скрупульозне вивчення в Україні, бо є прикладом реконтекстуалізації існуючого пам’ятника тоталітарного режиму, що протягом 50 років провокував пасивні та активні протести мешканців. Влада Боцен/Больцано зробила непростий вибір – не знищити, а перетворити барельєф на місце пам'яті, унікальний простір, де глядач зазирає в безодню найстрашніших спогадів, щоб уникнути їх повторення в майбутньому. Переосмислення важкої спадщини в Боцен/Больцано може стати для України прикладом вирішення дискурсивних історичних питань й пошуку способів декомунізації та дерусифікації монументально-меморативних творів, що викликають незадоволення чи обурення серед українців.

Посилання

Arthurs, J. Bathing in Eternal Rome: The Mostra Augustea della Romanità. Brill's Companion to the Classics, Fascist Italy and Nazi Germany, eds. Helen Roche and Kyriakos Demetriou, 2017. P. 157–177.

Arthurs, J. Excavating Modernity: The Roman Past in Fascist Italy. Ithaca and London : Cornell University Press, 2012. 216 p.

Arthurs, J. Fascism as Heritage in Contemporary Italy, Italy Today: The Sick Man of Europe, eds. Andrea Mammone and Giuseppe Veltri. New York: Routledge, 2010. P. 114–127.

Bartolini, F. From Iconoclasm to Museum. Mussolini’s villa in Rome, as a Dictatorial Heritage Site. Martor The Museum of the Romanian Peasant Anthropology Journal / Revue d'Anthropologie du Musée du Paysan Roumain. 2018. No. 23. P. 163–73. DOI:www.doi.org/10.57225/martor.2018.23.09

Bartolini, F. Dealing With Contested Heritage: Contemporary Art and the Fascist Monument Debate in Göllnitz. M. und/e Millan, M. Geschichte und Region/Storia e regione. 2019. Vol. 28, no.1. P. 131–137.

Bartolini, F. Dealing with a Dictatorial Past: Fascist Monuments and Conflicting Memory in Contemporary Italy. Monument Culture, International Perspectives on the Future of Monuments in a Changing World, ed. L. Macaluso. London: Rowman & Littlefield, 2019. P. 233–53.

Reitz-Joosse, B., & Lamers, H. The Codex Fori Mussolini: A Latin Text of Italian Fascism. London and New York: Bloomsbury Academic, 2016. 152 p.

Kallis, A. Futures Made Present: Architecture, Monument, and the Battle for the 'Third Way' in Fascist Italy. Fascism. Journal of Comparative Fascist Studies. Brill publishers, 2018. No. 7 (1). P. 45–79. DOI:10.1163/22116257-00701004

Nelis, J. Constructing Fascist Identity: Benito Mussolini and the Myth of Romanità. Classical World. 2007. No. 100 (4). P. 391–415. DOI:10.1353/clw.2007.0069

Nelis, J. Back to the Future. Italian Fascist Representations of the Roman Past. Fascism. Journal of Comparative Fascist Studies. Brill publishers, 2014. No. 3 (1). P. 1–19. DOI: https://doi.org/10.1163/22116257-00301001

Malone, H. (2022). Feeling Political in Military Cemeteries: Commemoration Politics in Fascist Italy. Feeling Political. Emotions and Institutions since 1789. Palgrave Macmillan, 2022. P. 219–248. DOI: 10.1007/978-3-030-89858-8_8

Follo, V. The Power of Images in the Age of Mussolini : Publicly Accessible Penn Dissertation. 2013. 858 p. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2016&context=edissertations (дата звернення: 28.03.2023).

Campbell, A. The forgotten fascist legacy. Benito Mussolini’s role in preserving ancient Roman monuments. Josho Brouwers. 2021. URL: https://www.joshobrouwers.com/articles/forgotten-fascistlegacy/ (дата звернення: 28.03.2023).

Pupella-Noguès I. Fascist Monumentality in Bolzano and Trieste: Can Public History Help to Deal with it? Knowledgescape. Insights on Public Humanities, eds. Eugenio Burgio, Franz Fischer, Marco Sartor, 2021. P. 65–81. https://edizionicafoscari.unive.it/media/pdf/

books/978-88-6969-543-8/978-88-6969-543-8-ch-04_9UmATvM.pdf

Steinacher G. Fascist Legacies: The Controversy over Mussolini’s Monuments in South Tyrol. European Yearbook of Minority Issues Online. 2013. Vol. 10, no. 1. URL: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1144&context=historyfacpub (дата звернення: 28.03.2023).

The Contested Histories Initiative. Mussolini Bas-Relief in Italy, Contested Histories Case Study. 2022. No. 84. 14 p. URL: https://contestedhistories.org/wp-content/uploads/Italy_-Mussolini-Bas-Reliefin-Bolzano.pdf (дата звернення: 28.03.2023).

Carlà A., Mitterhofer J. Transforming A Controversial Heritage: The Case Of The Fascist Victory Monument In South Tyrol. Acta Universitatis Carolinae. Studia Territorialia, 2017. Vol. 17, no. 2. P. 11–34. DOI: 10.14712/23363231.2018.1

Ben-Ghiat, R. Why are Fascist Monuments still standing in Italy? The New Yorker. 2017. No. 5. URL: https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/why-are-so-many-fascist-monuments-stillstanding-in-italy (дата звернення: 28.03.2023).

Dama, F. Fascist Monuments: A Heavy Heritage. Italy Segreta, 2022. URL: https://italysegreta.com/a-heavy-heritage/ (дата звернення: 28.03.2023).

Vianello, G. Explained: What are Italy’s Laws Against Support for Fascism? The Local. 2022. URL: https://www.thelocal.it/20221028/explained-what-are-italys-laws-against-support-for (дата звернення: 28.03.2023).

Kington, T. Mussolini’s beautiful architecture outlives the ugly face of fascism. The Times. 2021. URL: https://www.thetimes.co.uk/article/mussolinis-beautiful-architecture-outlives-the-ugly-faceof-fascism-f8wzcxt0c (дата звернення: 28.03.2023).

Kington, T. Fendi transforms Mussolini’s fascist HQ into a temple to high fashion. The Times. 2015. URL: https://www.thetimes.co.uk/article/fendi-transforms-mussolinis-fascist-hq-into-a-temple-tohigh-fashion-dbgxhsbs95w (дата звернення: 28.03.2023).

Bell, B. South Tyrol's identity crisis: Italian, German, Austrian…? BBC News. 2012. URL: https://www.bbc.com/news/magazine-20633126 (дата звернення: 28.03.2023).

Invernizzi-Accetti, C. A Small Italian Town Can Teach the World How To Defuse Controversial Monument. The Guardian. 2017. URL: https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/dec/06/bolzano-italian-town-defuse-controversial-monuments (дата звернення: 28.03.2023).

Гриценко О. Декомунізація в Україні як державна політика і як соціокультурне явище. Видання друге, доповнене. / Упор. Н. Гончаренко. К.: Майстер Книг, 2022. 336 с.

Гриценко О. Президенти і пам’ять. Політика пам’яті президентів України (1994–2014): підґрунтя, послання, реалізація, результати. К.: К.І.С., 2017. 1136 с. ; іл.

Nikiforov Y., Baitsym P. Art for Architecture. Ukraine. Soviet Modernist Mosaics from 1960 to 1990. Berlin: DOM Publishers, 2020. 314 p.

Гончаренко Н. Різна пам’ять про спільне минуле. Критика. 2022. № 7/8. С. 30–34.

Гончаренко Н. Культурна спадщина радянського періоду в публічному просторі сучасної України: дискусії щодо історичної та мистецької цінності. Культурологічна думка. 2019. № 15. С. 161–168.

Шліпченко С. Дилеми й головоломки пам’яті. Критика. 2017. № 3/4. С. 24–28.

Шліпченко С. DeCom Job: Кілька загальних міркувань щодо специфіки процесів декомунізації у просторах міста. Місто: історія, культура, суспільство. Е-журнал урбаністичних студій. 2017. № 1(2). С. 152–165

Набок С. Пам’ятник як маркер: особливості функціонування в публічному просторі в контексті політики декомунізації в Україні. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2018. Вип. 3–4. С. 193–214.

Довгополова О. Червоні лінії минулого: «Велика перемога» чи «перемога над нацизмом»? LB.ua. 2022. URL: https://lb.ua/culture/2022/05/04/515608_chervoni_linii_minulogo_velika.html (дата звернення: 14.04.2023).

Балашова О. Як з Українського дому знімали шкіру. Невиліковна хвороба декомунізації. УП. Культура. 2016. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2016/08/19/216764/ (дата звернення: 14.04.2023).

Осьмак В. Казус Щорса: декомунізація – реванш чи покарання? УП. Культура. 2016. URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2016/07/6/214761/ (дата звернення: 14.04.2023).

Шурхало Д. Лагідна декомунізація: старі пам'ятники із новим змістом. Радіо Свобода. 2019. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30212379.html (дата звернення: 14.04.2023).

Касьянова Д. Щорсзна-що: Чи може декомунізація бути креативною. Birdinflight. 2020. URL: https://birdinflight.com/nathnennya-2/crytyka/20200908-molyar-decommunization-ukr.html (дата звернення: 14.04.2023).

Козлова К. Справа його живе: Чому італійці тримаються за фашистську архітектуру. Birdinflight. 2017. URL: https://birdinflight.com/architectura-uk/20221006-fascist-architecture.html (дата звернення: 27.03.2023).

Коваленко А. Муссоліні живий: Чому в Італії досі бережуть фашистські пам'ятники. Depo.ua. 2017. URL: https://www.depo.ua/ukr/svit/mussolini-zhiviy-chomu-v-italiyi-dosi-berezhut-fashistskipam-yatniki-20171006653351 (дата звернення: 27.03.2023).

Кудрик Н. Рим у мріях Муссоліні. Радіо Свобода. 2007. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/964827.html (дата звернення: 27.03.2023)

Macdonald, S. Difficult heritage: negotiating the Nazi past in Nuremberg and beyond. Taylor & Francise-Library, 2010. URL: https://www.york.ac.uk/media/sociology/difficult%20heritage_excerpts.pdf (дата звернення: 27.03.2023).

Рябенко C. Денацифікація Німеччини: уроки для України. Zbruc. 2017. URL: https://zbruc.eu/node/67750 (дата звернення: 27.03.2023).

Heywood, P. (2019). Fascism, uncensored. Terrain anthropologie & sciences humaines [Online]. 2019. No. 72. DOI: https://doi.org/10.4000/terrain.18955.

Emanuele Fiano on Activism against Oblivion : Interview with Barbara Faedda; Holocaust Remembrance Day 2022. The Italian Academy for Advanced Studies in America. Columbia. University in the City of New York, January 27, 2022. URL: https://italianacademy.columbia.edu/events/emanuele-fianoactivism-against-oblivion-interview-barbara-faedda-holocaust-remembrance-day (дата звернення: 27.03.2023).

Ray, M. Giorgia Meloni. Prime minister of Italy. Encyclopaedia Britannica. 2023. URL: https://www. britannica.com/biography/Giorgia-Meloni (дата звернення: 27.03.2023).

The Monumental Bas-Relief in Bozen-Bolzano: From Hans Piffrader To Hannah Arendt Bz Light On Dictatorship. https://www.basrelief-bolzano.com/en/content/the-bas-relief.html (дата звернення: 27.03.2023).

Motta, G. The Italian military governorship in South-Tyrol and the rise of Fascism. Edizioni NuovaCultura : Roma, 2012. 223 p. DOI: 10.4458/9261 URL : https://www.academia.edu/8669804/the_Italian_military_governorship_in_south_Tyrol_and_the_Rise_of_Fascism (дата звернення: 27.03.2023).

Валлє В. Ханна Арендт: Бездумство породжує зло. ГО Український інтерес. 2022. URL: https://uain.press/blogs/1498762-1498762 (дата звернення: 27.03.2023).

Карпюк О. Розповідь про банальність зла. Історична правда. 2021. URL: https://www.istpravda.com.ua/reviews/2021/09/29/160239/ (дата звернення: 27.03.2023).

Bartleby08. [Fassade finanzamt bozen 2018.jpg], 2018. Wikimedia Commons. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fassade_finanzamt_bozen_2018.jpg (дата звернення: 29.03.2023).

Wolfgang M. [Piffrader Hans Relief Der Triumph des Faschismus Finanzamt Bozen.jpg], 2017. Wikipedia. URL: https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Piffrader_Hans_Relief_Der_Triumph_des_Faschismus_Finanzamt_Bozen.jpg (дата звернення: 29.03.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-09