МАЛЮНКИ ГАННИ СОБАЧКО-ШОСТАК. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА АТРИБУЦІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-9

Ключові слова:

малюнки Ганни Собачко-Шостак, художньо-стилістичний аналіз, технологічні дослідження, підготовчі рисунки, РФА, ІЧ-спектроскопія, атрибуція

Анотація

Метою нашої статті є атрибуція двох малюнків Ганни Собачко-Шостак з приватного зібрання на основі художньо-стилістичного аналізу, вивчення техніки побудови зображень, уточнення пігментної палітри мисткині та введення до наукового обігу отриманих результатів досліджень. Методи дослідження. В основу дослідження покладено загальнонауковий комплексний підхід, що об’єднав теоретичні та емпіричні методи, зокрема аналізу, синтезу, узагальнення, індукції та дедукції. Технологічні дослідження включали комплекс недеструктивних оптичних та фізико-хімічних методів, під час атрибуції малюнків були використані компаративний та художньо-стилістичний мистецтвознавчий аналізи. Результати. Проведене дослідження дало змогу виявити характерні особливості композиційної побудови та колірної гами двох малюнків Г. Собачко-Шостак – «Квіти у вінку» та «Декоративне панно з квітами». Виявлено, що у процесі створення малюнків авторка використала детальний підготовчий рисунок, який згодом уточнила й допрацювала фарбами. Методами РФА та ІЧ-спектроскопії у складі живописного шару виявлено цинкове білило, синтетичний жовтий моноазобарвник (PY1), сурик свинцевий, кіновар, еозин, суміш масикоту з берлінською лазур’ю, ультрамарин синій синтетичний, марганцева фіолетова і фарби на основі металічних пігментів – латуні і нейзильберу. Встановлено, що малюнок «Квіти у вінку» був створений у 1917–1920-х роках, а «Декоративне панно з квітами» – у 1917 – на початку 1920-х років. Висновки. Під час проведення експертизи малюнків Г. Собачко-Шостак вперше був застосований комплексний підхід, який дав змогу підтвердити авторство художниці, визначити стилістичні й технологічні особливості, притаманні ранньому періоду творчості мисткині, визначити пігменти фарбового шару та час створення малюнків. Результати дослідження можуть бути корисними мистецтвознавцям, реставраторам та зберігачам музейних колекцій у науковій та експертній діяльності для уточнення атрибуції малюнків мисткині.

Посилання

Шестакова О. Твори Собачко-Шостак – золота сторінка в історії українського мистецтва. До 125-річчя від дня народження. Відлуння віків. 2010. № 1 (12). С. 75–78.

Жам О., Степанова О. До історії створення музею декоративно-ужиткового мистецтва Київщини: огляд джерел. Наукові записки НІЕЗ «Переяслав». 2020. Випуск 16 (18). С. 168–181.

Шевченко Є.І., Шестакова О.І. Ганна Собачко-Шостак: Мистецький альбом / авт.-упор. Шевченко Є.І., Шестакова О.І. Київ : Народні джерела, 2008. 168 с.

Mohireva, Yu. Miłość do sztuki od dzieciństwa. Biograficzne badania wybitnych postaci w dziedzinie ukraińskiej sztuki ludowej. Dziecko wybitnie uzdolnione w domu i szkole. Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2018. S. 263–286.

Дробот А.О. Взаємозв'язки творчих принципів народних майстринь Ганни Собачко та Марії Приймаченко і Григорія Синиці у процесі творення національного мистецтва ХХ століття. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2009. № 4. С. 44–52. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2009_4_7.

Шестакова О. Авангард і модерн в українському народному мистецтві 1910-1930 років : альбом / Нац. музей укр. народного декоратив. мистецтва (Київ ) ; авт.- упоряд. Олена Шестакова ; наук. ред. Людмила Білоус. Київ : Саміт-Книга, 2019. 151 с.

Ганна Собачко : [альбом] / авт. тексту та упоряд. Г. А. Мєстєчкін. Київ : Мистецтво, 1965. 47 c.

Андріанова О.Б., Біскулова С.О., Шуляк Є.О. «Квіти у вінку» та «Декоративне панно з квітами». Технологічні дослідження двох малюнків Ганни Собачко-Шостак. Художник і час. Декоративне мистецтво України на межі століть : наук. зб. за матеріалами Всеукр. наук.- практ. конф. (Київ, 7–8 жовтня 2021) / упоряд. О. Фрасинюк, С. Яценко. Вінниця : ТВОРИ, 2023. С. 162–171.

Андріанова О. Технологічні дослідження в структурі мистецтвознавчої експертизи. Український мистецтвознавчий дискурс : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова ; НАКККІМ . Рига : Izdevnieciba “BaltijaPublishing”, 2020. С. 20–70.

Fiocco, G., Rovetta, T., Gulmini, M., Piccirillo, A., et al. Approaches for detecting madder lake in multi-layered coating systems of historical bowed string instruments / Fiocco, G., Rovetta, T., Gulmini, M., Piccirillo, A., et al. Coatings. 2018. Vol. 8 (5). P. 171–186. doi: 10.3390/coatings8050171.

Lizun, D., Kurkiewicz, T., Szczupak, B. Exploring Liu Kang’s Paris practice (1929–1932): Insight into painting materials and technique. Heritage. 2021. Vol. 4 (2). P. 828–863. doi: 10.3390/heritage4020046.

Berrie, B. H. Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics. Washington : National Gallery of Art, Archetype Publications, London, 2007. Vol. 4. 233 p.

Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics / Ed. Robert L. Feller. Washington : National Gallery of Art, Oxford University Press, New York, Oxford, 1986. Vol. 1. 300 p.

The Russian Avant‐Garde Painting Palette Documentary and Physicochemical Study of Inorganic / Kampasakali, E., Papliaka, Z. E., Christofilos, D., Varella, E.A. Colorants. Annali di Chimica: Journal of Analytical, Environmental and Cultural Heritage Chemistry. 2007. Vol. 97(7). P. 447–472. doi: 10.1002/adic.200790030.

Ruiz-Moreno S., López-Gil A. Contributions Towards the Palette of Liubov Popova. In CoRM Journal, International Chamber of Russian Modernism. 2010. Vol. 1, N. 2–3. Р. 32–41.

Андріанова О.Б., Біскулова С.О., Шибанова I.М. Кіновар і кадмій червоний: датування творів олійного живопису ХХ століття. Наукова реставрація. Історія, сучасність, шляхи модернізації : матеріали ХІ Міжнародної наук.-практ. конф. (Київ, 11–14 вер. 2018). Київ : ННДРЦУ. 2018. Ч. 1. С. 11–14.

Higgitt, C., Macaro, G., Spring, M. Methods, materials and condition of the London Sunflowers. Van Gogh's Sunflowers Illuminated: Art Meets Science. Amsterdam : Amsterdam University Press, 2019. P.49–83. doi: 10.1017/9789048550531.004

Identification of red colorants in van Gogh paintings and ancient Andean textiles by microspectrofluorimetry / Claro, A., Melo, M.J., de Melo, J.S.S., van den Berg, K.J., et al. Journal of Cultural Heritage. 2010. Vol. 11, № 1. Р. 27–34. doi: 10.1016/j.culher.2009.03.006.

Molecular and structural characterization of some violet phosphate pigments for their non-invasive identification in modern paintings / Anselmi, Ch., et al. Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy. 2017. Vol. 173. P. 439–444. doi: 10.1016/j.saa.2016.09.017

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО