HANNA SOBYCHKO-SHOSTAK’S DRAWINGS. RESEARCH AND ATTRIBUTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-9Keywords:
Hanna Sobachko-Shostak’s drawings, stylistic analysis, technological research, XRF, FTIR, attributionAbstract
The purpose of this article is to attribute two Hanna Sobachko-Shostak’s drawings and to introduce the results of the research into scientific circulation. Methods. The research is based on a general scientific integrated approach that combines theoretical and empirical methods, including analysis, synthesis, generalization, induction, and deduction. Technological research included a combination of non-destructive optical and physical-chemical methods. Comparative and stylistic analyses were used for the attribution of drawings. Results. The study revealed the characteristic features of the compositional structure and colour palette of the drawings Flowers in a Wreath and Decorative Panel with Flowers by Hanna Sobachko- Shostak. The fiber pulp and elemental composition of the paper support were determined by physical and chemical methods. It was established by ATR-FTIR analysis that the paper of both drawings was sized with animal glue. The mixture of gypsum and kaolin was identified as paper filler of Flowers in a Wreath drawing. Chalk with small amounts of gypsum and kaolin were found as fillers in Decorative Panel’s paper. The degree of paper aging was determined by the comparative analysis of FTIR-spectra with reference-dated paper samples from the ART-LAB database. Zinc white, synthetic yellow mono-azo dye (PY1), red lead, vermillion, eosin, a mixture of massicot and Prussian blue, synthetic ultramarine, and manganese violet were identified in paint layers of drawings by XRF and ATR-FTIR analysis. Brass and nickel silver were used as metallic pigments. It has been established that the Flowers in a Wreath drawing was created in 1917–1920s, and the Decorative Panel with Flowers in 1917 – early 1920s. Conclusions. A comprehensive approach to the research of Hanna Sobachko-Shostak’s drawings was applied for the first time. It allowed to confirm the authorship of the artist, to identify stylistic and technological features inherent in the early period of the artist's work. The composition of the paper support and the pigments of the paint layer were determined as well as the time of the drawings’ creation. The results of the research can be applied by art historians, restorers, and curators of museum collections in their scientific and expert activities to clarify the attribution of Hanna Sobachko-Shostak’s drawings.
References
Шестакова О. Твори Собачко-Шостак – золота сторінка в історії українського мистецтва. До 125-річчя від дня народження. Відлуння віків. 2010. № 1 (12). С. 75–78.
Жам О., Степанова О. До історії створення музею декоративно-ужиткового мистецтва Київщини: огляд джерел. Наукові записки НІЕЗ «Переяслав». 2020. Випуск 16 (18). С. 168–181.
Шевченко Є.І., Шестакова О.І. Ганна Собачко-Шостак: Мистецький альбом / авт.-упор. Шевченко Є.І., Шестакова О.І. Київ : Народні джерела, 2008. 168 с.
Mohireva, Yu. Miłość do sztuki od dzieciństwa. Biograficzne badania wybitnych postaci w dziedzinie ukraińskiej sztuki ludowej. Dziecko wybitnie uzdolnione w domu i szkole. Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2018. S. 263–286.
Дробот А.О. Взаємозв'язки творчих принципів народних майстринь Ганни Собачко та Марії Приймаченко і Григорія Синиці у процесі творення національного мистецтва ХХ століття. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2009. № 4. С. 44–52. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2009_4_7.
Шестакова О. Авангард і модерн в українському народному мистецтві 1910-1930 років : альбом / Нац. музей укр. народного декоратив. мистецтва (Київ ) ; авт.- упоряд. Олена Шестакова ; наук. ред. Людмила Білоус. Київ : Саміт-Книга, 2019. 151 с.
Ганна Собачко : [альбом] / авт. тексту та упоряд. Г. А. Мєстєчкін. Київ : Мистецтво, 1965. 47 c.
Андріанова О.Б., Біскулова С.О., Шуляк Є.О. «Квіти у вінку» та «Декоративне панно з квітами». Технологічні дослідження двох малюнків Ганни Собачко-Шостак. Художник і час. Декоративне мистецтво України на межі століть : наук. зб. за матеріалами Всеукр. наук.- практ. конф. (Київ, 7–8 жовтня 2021) / упоряд. О. Фрасинюк, С. Яценко. Вінниця : ТВОРИ, 2023. С. 162–171.
Андріанова О. Технологічні дослідження в структурі мистецтвознавчої експертизи. Український мистецтвознавчий дискурс : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова ; НАКККІМ . Рига : Izdevnieciba “BaltijaPublishing”, 2020. С. 20–70.
Fiocco, G., Rovetta, T., Gulmini, M., Piccirillo, A., et al. Approaches for detecting madder lake in multi-layered coating systems of historical bowed string instruments / Fiocco, G., Rovetta, T., Gulmini, M., Piccirillo, A., et al. Coatings. 2018. Vol. 8 (5). P. 171–186. doi: 10.3390/coatings8050171.
Lizun, D., Kurkiewicz, T., Szczupak, B. Exploring Liu Kang’s Paris practice (1929–1932): Insight into painting materials and technique. Heritage. 2021. Vol. 4 (2). P. 828–863. doi: 10.3390/heritage4020046.
Berrie, B. H. Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics. Washington : National Gallery of Art, Archetype Publications, London, 2007. Vol. 4. 233 p.
Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics / Ed. Robert L. Feller. Washington : National Gallery of Art, Oxford University Press, New York, Oxford, 1986. Vol. 1. 300 p.
The Russian Avant‐Garde Painting Palette Documentary and Physicochemical Study of Inorganic / Kampasakali, E., Papliaka, Z. E., Christofilos, D., Varella, E.A. Colorants. Annali di Chimica: Journal of Analytical, Environmental and Cultural Heritage Chemistry. 2007. Vol. 97(7). P. 447–472. doi: 10.1002/adic.200790030.
Ruiz-Moreno S., López-Gil A. Contributions Towards the Palette of Liubov Popova. In CoRM Journal, International Chamber of Russian Modernism. 2010. Vol. 1, N. 2–3. Р. 32–41.
Андріанова О.Б., Біскулова С.О., Шибанова I.М. Кіновар і кадмій червоний: датування творів олійного живопису ХХ століття. Наукова реставрація. Історія, сучасність, шляхи модернізації : матеріали ХІ Міжнародної наук.-практ. конф. (Київ, 11–14 вер. 2018). Київ : ННДРЦУ. 2018. Ч. 1. С. 11–14.
Higgitt, C., Macaro, G., Spring, M. Methods, materials and condition of the London Sunflowers. Van Gogh's Sunflowers Illuminated: Art Meets Science. Amsterdam : Amsterdam University Press, 2019. P.49–83. doi: 10.1017/9789048550531.004
Identification of red colorants in van Gogh paintings and ancient Andean textiles by microspectrofluorimetry / Claro, A., Melo, M.J., de Melo, J.S.S., van den Berg, K.J., et al. Journal of Cultural Heritage. 2010. Vol. 11, № 1. Р. 27–34. doi: 10.1016/j.culher.2009.03.006.
Molecular and structural characterization of some violet phosphate pigments for their non-invasive identification in modern paintings / Anselmi, Ch., et al. Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy. 2017. Vol. 173. P. 439–444. doi: 10.1016/j.saa.2016.09.017