ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНІ АСПЕКТИ АГІТАЦІЙНОГО ПЛАКАТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-27

Ключові слова:

соціальний плакат, антивоєнна пропаганда, медіа, візуалізація, образність

Анотація

Мета статті – проаналізувати плакат як інструмент пропаганди та форму візуальних комунікацій. Методологія. Для розкриття заявленої теми обрано герменевтичний підхід, який можна застосувати у сфері культури не лише для текстової, але й візуальної інформації. Аксіологічний, соціокультурний, семіотичний та компаративний методи застосовано для розв’язання проблемного питання про сутність агітаційного плаката. Результати. Автори зазначають, що плакат активно формує масову свідомість, включається в соціальну знакову систему, має потужний вплив на громадську думку, спонукає до дії, репрезентує минулий і сучасний творчий досвід. Доведено, що семантичний простір плаката є візуалізацією значущої ідеї, узагальненим відтворенням об’єкта або явища у формі та кольорі. Сучасний плакат як продукт культури повинен мати підкреслену естетичність, образність, нестандартність, графічну варіативність, зберігати символічні значення, бути актуальним для аудиторії. Тезово розглянуто комунікативність і стилістику плаката, представленого на виставках і вебресурсах. Окреслено плакатні акції світу на підтримку України в умовах російської агресії 2022–2024 років. Висновки. Візуальна мова кольору в плакаті має психоемоційні, асоціативні та семантичні засади, поєднуючись із вербальними чинниками, аргументуючи практичне використання колористичних можливостей у цьому дієвому засобі сучасної пропаганди української національної ідентичності. З метою активізації творчого мислення та власної громадської позиції запропоновано провести Міжнародний віртуальний конкурс антивоєнного соціального плаката серед студентів європейських закладів вищої освіти.

Посилання

Федорук О. Агітплакат. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. URL: https://esu.com.ua/article-42539. (дата звернення: 13.04.2024).

Гладун О. До проблеми візуальної мови графічного дизайну України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, 2009. № 5. С. 42–46.

Прищенко С. Плакат як інструмент пропаганди. Національна модель українського дизайну: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. Київ: КНУКіМ, 2023. С. 208–213.

Прищенко С. Візуальна семантика і художня образність плаката. Культура і сучасність: наук. альманах. Київ : ІДЕЯ ПРИНТ, 2020. № 1. С. 97–103.

Український радянський плакат: альбом. Київ: Мистецтво, 1971. 214 с.

Lull J. Media, Communication, Culture: A Global Approach. Columbia University Press, 2000. 308 p.

Pryshchenko S. Poster and New Media. А Visual language of Аdvertising graphics : Monograph. Kyiv : Сondor, 2023. 240 р.

Castells M. Communication power. Oxford : Oxford University Press, 2009.

Новий проєкт покаже Революцію Гідності очима студентів НАОМА. Art Ukraine. URL: https://artukraine.com.ua/n/noviy-proekt-pokazhe-revolyuciyu-gidnosti-ochima-studentivnaoma. Дата публікації: 5.02.2018. (дата звернення: 15.02.2024).

Прищенко С. Дизайн і реклама: іл. глосарій. Київ : Кондор, 2020. 208 с.

Pryshchenko S. Poster and New Media. А Visual language of Аdvertising graphics : monograph. Kyiv : Сondor, 2023. 240 р.

Прищенко С. Колір як ресурс української нації. Діалог мов – діалог культур. Україна і світ: зб. ст. XІІІ Міжнар. наук. конф. / Мюнхенський ун-т Людвіга-Максиміліана. Munich : OpenPublishing LMU, 2022. С. 275–287.

Прищенко С. Антивоєнні соціальні плакати студентів зі сторінки «ECO-culture club», 2022. Facebook. ECO-culture club. URL: https://www.facebook.com/ECO-culture-club-109900551139700. 14.11.2022 (дата звернення: 21.04.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО