THE INFLUENCE OF AUGMENTED REALITY TECHNOLOGIES ON THE ORGANIZATION OF THE EXHIBITION SPACE OF WORKS OF SCULPTURE

Authors

  • Serhiy Shcherbakov
  • Natalia Revenok

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-26

Keywords:

sculpture, augmented reality, exhibition, exhibition space.

Abstract

Abstract. The article examines the advantages of using modern technologies in the organization of the exhibition space of creative sculptures and the problems of art aesthetics, immersive, interactivity, theatricality, digitalization of exhibition spaces. With the help of Augmented Reality (AR) technologies, the sculpture becomes more informative and accessible to everyone. The purpose of the publication is to help readers better understand the impact of AR on the art of sculpture and to show the perspectives and possibilities they can open for this art field. The article reveals the current problem of attracting viewers and admirers of the art of sculpture highlights possible means of organizing exhibition spaces with the involvement of modern technologies for a more effective demonstration of sculptural projects. Research methods are historical, structural-functional and phenomenological. Exploring the impact of augmented reality (AR) technologies on the way we perceive sculpture and organize exhibition experiences, the new perspective looks at the contemporary art landscape where AR is becoming an integral part of artists and visitors alike. Thanks to AR technology, the sculpture turns into an interactive and emotionally rich artistic experience that combines traditional art with innovation and technological advances. The use of these technologies in sculpture opens up new opportunities for the expression of artists, and also gives great prospects for the development of art in the world. Conclusions. As a result of the study, questions and ideas about how AR technology affects the organization of exhibition spaces for works of sculpture and the benefits and challenges it brings to the art world are highlighted and characterized.

References

Linlin Shi. Application Research of 3D Digital Technology in Sculpture Creation. Jingdezhen Ceramic Institute. E3S Web of Conferences. 2021. Vol. 236. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123605101 (дата звернення: 21.08.2023).

Миронова Т.В. Віртуальна і доповнена реальності в творчості українських мистців. Art and Design. Київ. 2021. № 2 (14). С. 141–151. DOI: 10.30857/2617-0272.2021.2.13 (дата звернення: 21.08.2023).

Бондаренко В.І. Віртуальні виставки як дистантна бібліотечна послуга. Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського. Київ. 2015. Вип. 41. C. 467–478. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0000001683 (дата звернення: 25.08.2023).

Шиман К.А. Терміносистема дослідження новітніх прийомів утворення художньої форми у віртуальній реальності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: культурологія). Київ. 2021. № 38. С. 95–100 URL: https://zbirnyky.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/article/view/474/492 (дата звернення: 25.08.2023).

Новіков М.Ю. Сфери практичного використання технології AR в образотворчому мистецтві. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Дрогобич : Гельветика, 2021. Вип. 38. Т. 3. С. 28–33. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/38-3-5 (дата звернення: 25.08.2023).

Єфімов Д.В. Використання доповненої реальності (ar) в освіті. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. № 1. Бахмут, 2021. DOI: https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-34 (дата звернення: 20.08.2023).

Цугорка О.П., Варивончик А.В., Мазур Б.М. Сучасна скульптура та її вплив на організацію суспільного простору. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». Київ. 2021. Вип. 44. С. 221–226.

Ільїна Т.О. Особливості театралізації арт-простору в сучасній культурі : кваліфікаційна робота (проєкт) на здобуття ступеня вищої освіти «бакалавр» / наук. кер. С.А. Думасенко. Міністерство освіти і науки України, Херсонський держ. ун-т, ф-т культури і мистецтв. Херсон : ХДУ, 2022. 25 с. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/16512/%D0% 86%D0%BB%D1%8C%D1%97%D0%BD%D0%B0%20%D0%A2..pdf?sequence =1&isAllowed=y (дата звернення: 22.08.2023).

Шлепакова Т.Л. Інноваційні проєкти на межі мистецтва й технологій. На прикладі музеїв та художніх галерей (оглядова довідка за матеріалами преси та Інтернету за 2020–2021 рр.). Нац. б-ка України ім. Ярослава Мудрого. Інформац. Центр з питань культури та мистецтва. Вип. 12/4. 18 с. URL: https://nlu.org.ua/storage/files/ Infocentr/Tematich_ogliadi/2021/Cif.pdf (дата звернення: 21.08.2023).

Українська Бієнале Цифрового та Медіа Мистецтва. ARTAREA – Класичні та цифрові галереї. URL: https://artarea.ua/ukrainska-biienale-tsyfrovoho-ta-media-mystetstva. Дата публікації: 13.10.2021 (дата звернення: 10.02.2023).

Владарчик Ю. AR-галерея ReBlink – арт-магія доповненої реальності. VIDO. URL: https://vido.com.ua/article/18601/ar-ghalierieia-reblink-art-maghiiadopovni enoy-riealnosti-vidieo/. Дата публікації: 12.07.2017 (дата звернення: 27.07.2023).

Kузілова T.M. Імерсивні технології в роботі бібліотек для дітей : метод. лист. Київ, 2021. 20 с. Національна бібліотека України для дітей. URL: https://cutt.ly/7EZHtDZ (дата звернення: 27.07.2023).

Moreno M.-J. Art Museums and the Internet: The Emergence of the Virtual Museum. Crossings: Electronic Journal of Art and Technology. 2007. Vol. 5(1). URL: http://crossings.tcd.ie/issues/5.1/Moreno/ (дата звернення: 28.10.2023).

Real vs Virtual Museums. Shapes of Things. URL: http://psyche.terrapolis.org/essays/real-vs-virtualmuseums-119. Дата публікації: 2004.02.09. (дата звернення: 29.10.2023).

The Metropolitan Museum of Art. Special Exhibitions: Past Exhibitions. URL: http://www.metmuseum.org/special/se_pastexhib.asp (дата звернення: 29.10.2023).

Baroque Gallery – галерея із доповненою реальністю (ar) – відкрила виставку Артема Гумілевського. Your Art. URL: https://supportyourart.com/ stories/baroque-gallery/. Дата публікації: 15 груд. 2022 (дата звернення: 29.10.2023).

Published

2024-02-07