EDUCATIONAL CENTERS AND THEIR INFLUENCE ON THE ARCHITECTURAL AND PLANNING ORGANIZATION OF UNIVERSITY CAMPUSES

Authors

  • Anastasiia Levyk

Keywords:

architecture, university, public buildings, architectural environment design, functional-spatial organization, educational center, university campus, student ca mpus, architectural environment.

Abstract

Abstract. The article provides examples of educational centers organized in Ukraine on the basis of already existing university campuses, and features of their location are indicated. The following educational centers were considered: Scientific and educational center for design and research of buildings close to zero energy consumption of the Kyiv National University of Construction and Architecture (NZEB-Center KNUCA), Information and resource center named after Metropolitan Andrey Sheptytskyi of the Ukrainian Catholic University, NAU HAB of the National Aviation Universit, Hub of the National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute named after Igor Sikorsky”. The purpose of the research is to identify the role of the educational center for students and its location in the structure of the university campus. Research methods: induction and synthesis. Main results and conclusions. The educational center can become a new component of the university campus at the design stage. In the absence of an opportunity to build an educational center on the territory of the university, it is possible to change the functional purpose of one or more premises that are owned by the university. The centers should be based on the basis of previously formed higher education institutions or become permanent elements in newly created campuses. Educational centers of universities can be both formal and informal spaces for students. Educational centers should become structural components of every university campus.

References

Google maps. URL: https://www.google.com/maps/search/КНУБА/@50.4262533,30.4694042,822m/data=!3m1!1e3?entry=ttu.

Тормосов Р.Ю., Скочко В. І. Науково-освітній центр проєктування та досліджень будівель близьких до нульового енергоспоживання КНУБА: етапи заснування та тренінгові програми. С. 392–402. URL: https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/21/2016_8/65.pdf.

Google maps. URL: https://www.google.com/maps/search/Храм+Святої+Софії-Премудрості+Божої+УГКЦ/@49.8176321,24.0236192,208m/data=!3m1!1e3?entry=ttu.

Artspace.ua. URL: https://artspace.ua/portfolio/behnisch-architekten-chaplinskyyassociates-avrdevelopment/.

Карта НАУ. Національний авіаційний університет. URL: https://nau.edu.ua/ua/info/karta-nau.html (дата звернення: 26.05.2023).

NAU HUB – це простір неформальної освіти в НАУ. URL: http://aviator.nau.edu.ua/nauhub/52-nau-hub-tse-prostir-neformalnoi-osvity-v-nau (дата звернення: 01.03.2023).

KPI.ua. URL: https://kpi.ua/terminal.

У КПІ створюють ІТ-простір ХАБ ФІОТ, – Сергій Теленик – Softline Defence. ІТ для сектору оборони – Softline Defence. URL: https://softline.org.ua/news/u-kpi-stvoriuiut-it-prostir-khabfiot-serhii-telenyk.html (дата звернення: 26.05.2023).

Дмитраш О.Ю., Проскуряков В.І. Неформальний навчальний простір як чинник формування архітектури університетських культурних центрів. Архітектурний вісник КНУБА. 2015. № 6. С. 123–128. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/bitstream/handle/987654321/5956/201506-123-128.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 01.03.2023).

Штикель А.Д., Левченко Д.Р., Древаль І.В. Проблемы формирования инфраструктуры современных образовательно-досуговых центров. Сучасні тенденції розвитку архітектури і містобудування : тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Харків. 2017. С. 111–112.

Published

2024-02-09