PROBLEMS OF RESEARCHING THE HISTORY OF UKRAINIAN ART IN 1917–1934 FROM THE UKRAINIAN PEOPLE’S REPUBLIC TO THE UKRAINIAN SSR
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-21Keywords:
history of Ukrainian art, art history, nation-building, Marxist art history, vulgar sociology, All-Ukrainian Academy of Sciences (VUAN), research department of art history, department of history of Ukrainian artAbstract
The objective of this study is to ascertain the trajectory of the history of Ukrainian art between 1917 and 1934. In addition, autor seeks to examine the impact of socio-economic theories on the art history of this period. Research Methods. Based on the analysis of sources, the author applies the historicalcritical method, analyses the historical context in which Ukrainian art history developed and the influence of external factors on this process, and applies the comparative method to studies of the history of art in Ukraine and other Central European countries. Results. This study examines the institutional changes that occurred in Ukrainian art history between 1917 and 1934. It compares the topics of research on national art in Ukraine with those of other countries in Central Europe. It also reveals the ways in which socioeconomic theories have been promoted in Ukrainian art history. Conclusions. A tendency to search for a national style and a national school, common to Central Europe, dominated Ukrainian art history in the early twentieth century. However, during the 1920s and 1930s, there were dramatic changes in the priorities and methods of researching art history. The state put forward its own concept of art development and sought to introduce it into research by force. The institutional changes that occurred withing science and humanitarian research of the Ukrainian SSR also played an important role in this process. By reforming, merging, and downsizing art historical institutions, in particular, the authorities achieved the loss of subjectivity and marginalisation of Ukrainian art history. Leading art historians were removed from their position or even repressed. All this allowed for a rapid and forceful change in the scientific discourse and the setting of new goals and objectives. An understanding of the processes that occurred during the first decades of Soviet rule will allow us to evaluate the scientific heritage, and sometimes the lack of it. Additionally, it will enable us to comprehend the reasons behind the withdrawal of numerous works from scientific circulation and the distortions in the perception of the history of Ukrainian art history that this has caused.
References
Бабунич Ю. Українське мистецтвознавство ХХ століття: шляхи розвитку й основна проблематика досліджень. Вісник Львівської національної академії мистецтв 2023. Вип. № 51. С. 4-14. DOI: 10.37131/2524-0943-2023-51-1 (дата звернення: 16.02.2024).
Rampley M. The Construction of National Art Histories and the ‘New’ Europe. Art History and Visual Studies in Europe. Leiden, The Netherlands : BRILL, 2012. P. 231–246. URL: https://doi.org/10.1163/9789004231702_017 (дата звернення: 24.02.2024).
Антонович Є., Удріс І. Українське мистецтвознавство кінця ХІХ – початку ХХ століття: дослідження національних форм вітчизняного образотворчого мистецтва : монографія. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2015. 300 с.
Filipova M. The construction of national identity in the historiography of Czech art. Glasgow : University of Glasgow, 2009.
Labuda A.S. “A History of Polish Art” by Michał Walicki and Juliusz Starzyński in Poland between the World Wars. The West, Poland, the East. Artium Quaestiones. 2019. № 30. P. 65–91.
З промови міністра народної освіти і мистецтва Української Держави М. П. Василенка на засіданні, присвяченому початку діяльності комісії для вироблення законопроекту про заснування Української Академії наук у Києві. Історія Академії наук України, 1918–1923 : документи і матеріали / АН України, Інститут української археографії, Центральна наукова бібліотека ім. В. І. Вернадського ; упоряд.: В. Г. Шмельов [та ін.] ; редкол.: П. С. Сохань (відп. ред.) [та ін.] . Київ : Наукова думка, 1993. С. 71-72.
Із пояснювальної записки Д. І. Багалія, А. Ю. Кримського, Г. Г. Павлуцького, Є. К. Тимченка до комісії для вироблення законопроекту про організацію Історично-філологічного відділу УАН. Історія Академії наук України, 1918–1923 : документи і матеріали / АН України, Інститут української археографії, Центральна наукова бібліотека ім. В. І. Вернадського ; упоряд.: В. Г. Шмельов [та ін.] ; редкол.: П. С. Сохань (відп. ред.) [та ін.] . Київ : Наукова думка, 1993. С. 116-126.
Звідомлення про діяльність Всеукраїнської Академії наук за 1921 р. Історія Академії наук України, 1918–1923 : документи і матеріали / АН України, Інститут української археографії, Центральна наукова бібліотека ім. В. І. Вернадського ; упоряд.: В. Г. Шмельов [та ін.] ; редкол.: П. С. Сохань (відп. ред.) [та ін.] . Київ : Наукова думка, 1993. С. 195-313.
Протокол № 144 Спільного зібрання [Ради] ВУАН від 26 червня 1922 р. Історія Академії наук України, 1918–1923 : документи і матеріали / АН України, Інститут української археографії, Центральна наукова бібліотека ім. В. І. Вернадського ; упоряд.: В. Г. Шмельов [та ін.] ; редкол.: П. С. Сохань (відп. ред.) [та ін.] . Київ : Наукова думка, 1993. С. 487.
Ходак І. Науково-дослідна кафедра мистецтвознавства: початковий етап діяльності (1922–1924). Студії мистецтвознавчі. 2014. № 2. С. 109–125.
Звіти про роботу, доповіді, повідомлення та плани загальних робіт Київської науково-дослідної кафедри мистецтвознавства // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф.166. Оп. 2. № 1184. 49 Арк.
Луначарский А. В. Неизданные материалы. Москва : Наука, 1970. 672 с.
Левинський В.П. Мистецтво і соціялізм. Київ ; Відень : Бібліотека “Нової Доби”, 1920.
Історія Національної Академії наук України. 1929–1933 : документи і матеріали / упоряд. Т. В. Вересовська [та ін.] ; відп. ред. П. С. Сохань [та ін.] ; НАН України ; Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ : [б.в.], 1998. 542 с.
Історія Національної Академії наук України, 1924–1928 : документи і матеріали / упоряд. В. А. Кучмаренко [та ін.] ; відп. ред. О. С. Онищенко [та ін.] ; НАН України, Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського, Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського, Київ : [б.в.], 1998. 762 с.
Ходак І. Науково-дослідна кафедра мистецтвознавства: початковий етап діяльності (1922–1924). Студії мистецтвознавчі. 2014. № 2. С. 109–125.
Михайлов А. Марксистское искусствознание за годы революции (1917–1927). Под знаменем марксизма. 1927. № 01/12. С. 182–194.
Фриче В. Проблема диалектического развития искусства. Вестник Коммунистической академии. 1927. № 21. С. 10–23.
Там само. С. 14.
Михайлов А. Марксистское искусствознание за годы революции (1917–1927). Под знаменем марксизма. 1927. № 01/12. С. 182–194.
Новицький О. П. Здобутки українського мистецтвознавства та археології за десятиріччя після Жовтневої Революції. Пролетарська правда. 1927. № 255 (листопад).
Ернст Ф. Українське малярство XVII–XX сторіччя. Київ : Всеукраїнський історичний музей ім. Т. Шевченка, 1929.
Там само. С. 39.
Матеріали про стан учбово-виховної роботи Київського інституту пластичного мистецтва в 1922/23 навч. році, виписи з протоколів, доповіді доповідні записки, учбові плани, програми, листування // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф.166. Оп. 2. № 1553. 96 Арк.
Ходак І. Науково-дослідна кафедра мистецтвознавства: початковий етап діяльності (1922–1924). Студії мистецтвознавчі. 2014. № 2. С. 109–125.
До перебудови образотворчого фронту / ред.: Холостенко Є, Шапошніков М. Київ, 1934. 27. Холостенко Є. «Музейные» искусствоведы Украины. Печать и революция. 1930. № 4. С. 80–86. 28. Там само. С. 86.
Історія Національної Академії наук України. 1929–1933 : документи і матеріали / упоряд. Т. В. Вересовська [та ін.] ; відп. ред. П. С. Сохань [та ін.] ; НАН України ; Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ : [б.в.], 1998. 542 с.
Передмова. Історія Національної Академії наук України. 1929–1933 : документи і матеріали / упоряд. Т. В. Вересовська [та ін.] ; відп. ред. П. С. Сохань [та ін.] ; НАН України ; Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ : [б.в.], 1998. С. 5–14.
Структура відділів ВУАН. Історія Національної Академії наук України. 1929–1933 : документи і матеріали / упоряд. Т. В. Вересовська [та ін.] ; відп. ред. П. С. Сохань [та ін.] ; НАН України; Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ : [б.в.], 1998. С. 66–70.
План Народного Комісаріату освіти УСРР щодо реорганізації мережі науково-дослідних установ. Історія Національної Академії наук України. 1929–1933 : документи і матеріали / упоряд. Т. В. Вересовська [та ін.] ; відп. ред. П. С. Сохань [та ін.] ; НАН України ; Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ : [б.в.], 1998. С. 47–57.
Ходак І. Наталя Коцюбинська і Кабінет українського мистецтва Всеукраїнської академії наук: з історії вітчизняного мистецтвознавства 1920-х – початку 1930-х років. Київ : Вид. Савчук О. О., 2017.
Історія Національної Академії наук України. 1929–1933 : документи і матеріали / упоряд. Т. В. Вересовська [та ін.] ; відп. ред. П. С. Сохань [та ін.] ; НАН України ; Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ : [б.в.], 1998. 542 с.
Історія Академії наук Української РСР : у 2 кн. / ред. Б. Є. Патон. Київ: Гол. ред. УРЕ, 1967. Кн. 1. 835 с.