КУРСОВИЙ ПРОЄКТ КНИГА ХУДОЖНИКА В НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА І АРХІТЕКТУРИ: ОСОБЛИВОСТІ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ РІШЕНЬ І ТЕХНІЧНОГО ВТІЛЕННЯ У 2018–2022 РР.

Автор(и)

  • Галина Галинська
  • Олег Грищенко
  • Олена Тихонюк

Ключові слова:

книга художника, книга, Livre d’artiste, художня освіта, книга-об’єкт, виставка, візуальна мова, книжкова конструкція, курсовий проєкт.

Анотація

Анотація. Метою даної статті є продовження мистецтвознавчого аналізу курсового завдання книга художника в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури. У третій частині дослідження представлено сучасний часовий зріз і простежено еволюцію формальних та концептуальних засад студентських проєктів. Методи дослідження. Дослідження ґрунтується на методах художньо-стилістичного і порівняльного аналізів студентських робіт з більш ранніми книжковими проєктами, що виконувались як завдання в майстерні книжкової графіки, а також доповнено у контексті запровадження дисципліни артбук для спеціалізації «графічний дизайн». Визначено мистецтвознавчий контекст курсових проєктів книга художника. Результати. Книга художника як самобутнє явище у книжковому мистецтві продовжує розвиватися в Україні та бере участь у формуванні сучасного образотворчого мистецтва. Така системна присутність книги художника в інституційних мистецьких процесах (особливо після 2010 року), впливає на розуміння сучасної книжкової культури та її відображення в навчальному процесі майстерні ілюстрації та оформлення книги НАОМА, а також в окремих проєктах спеціалізації графічний дизайн. За цей час відбулось чимало групових і персональних виставок, книжкових фестивалів, мистецьких резиденцій, де книга художника відігравала провідну роль. Аналогічною була мотивація введення книги художника до вибіркових дисциплін старших курсів спеціалізації графічний дизайн нашого закладу. Аналіз окремих проєктів, створених на кафедрі дизайну, свідчить про те, що вихід поза межі класичного підходу до дизайну книги є винятковим та унікальним проєктом і концентрує в собі ідеологічні й образні ресурси. Розглянувши досвід роботи студентів за 2018–2022 роки під час роботи над книгою художника, можемо відзначити з одного боку – чимало глибоких концептуальних рішень у поєднанні українських візуальних традицій з новітніми технологіями чи трактуванням книжкових форм, з іншого – складність роботи з новими композиційними методами для студентів, котрі раніше працювали тільки з класичним книжковим блоком. З огляду на сучасний розвиток книжкового мистецтва таке «нестандартне» навчальне завдання, що спонукає до розвитку концептуального мислення в роботі із складними проєктами, допоможе надалі професійному становленню студентів. Завдання таких проєктів – набуття досвіду у процесі роботи з книгою художника як виставковим об’єктом і водночас можливість використання віднайдених художніх рішень у роботі з поліграфічним тиражованим книжковим виданням. Висновки. Трендом останніх років у студентських роботах було впровадження сучасних технік і матеріалів для втілення книжкового проєкту: плотерна порізка оракалу для витинанки, друк на плівці, фотоколаж тощо. Використання цифрових друкарських технологій уможливлювало переосмислення подачі української народної творчості та українськог о мистецтва попередніх років.

Посилання

Грищенко О. В. Книга художника як творчий метод у навчальному процесі (на прикладі майстерні книжкової графіки НАОМА). Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2015. № 24. С. 90–98.

Грищенко О. В. Курсовий проект «Книга художника» в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури, його інтеграція в сучасний мистецький простір. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2018. № 4. С. 22–29.

Лагутенко О. А. Українська графіка ХХ століття. Київ : Грані-Т, 2011. 184 с.

Овчинников В. Історія книги: еволюція книжкової структури. Львів : Світ, 2005. 420 с.

12х12. Майбутнє паперу. Київ. : Музей книги і друкарства України, 2012. 64 с.

Бруєвич К. Книга художника. Образотворче мистецтво. 2012. № 1. С. 34–35.

Коваль О. Собакіада, або нова абетка «книги художника» Ірини Озариської. Образотворче мистецтво. 2013. № 4. С. 134–135.

Озаринська І. Artist book. Образотворче мистецтво. 2012. № 3. С. 109.

Pfeiffer W. Book-Object & Artist books : [exhibition, October 20, 2010, The Division of Rare and Manuscript Collections]. Cornell University Library. URL:https://rmc.library.cornell.edu/wernerpfeiffer/exhibition/bookobjects/index.html (дата звернення: 18.01.2023).

Jury D. Book Art Object. Berkeley : CODEX Foundation, 2008. 448 с.

Reed M. Artists and Their Books / Books and Their Artists / M. Reed, G. Phillips. Los Angeles : The Getty Research Institute, 2018. 212 с.

Studying Art and Design! At Basel Academy of Art and Design FHNW. URL: https://www.fhnw.ch/en/degree-programmes/art-and-design (дата звернення: 20.01.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-09