ЗАСОБИ ВІДТВОРЕННЯ ЧОТИРИВИМІРНОГО ПРОСТОРУ-ЧАСУ У ПЕЙЗАЖАХ ВІКТОРА БІЛИКА
Ключові слова:
Віктор Білик, українське мистецтво, пейзаж, живопис, чотиривимірний простір- час, просторово-часовий континуум, категорія часу, часовий вимір, композиція, ілюзія часу та руху.Анотація
Анотація. Метою дослідження статті є виявлення засобів, якими послуговувався український художник-живописець Віктор Кирилович Білик (1937–1992) для створення ілюзії чотиривимірності на двомірному матеріалі. Методи дослідження. Авторкою використані такі загальнонаукові методи дослідження, як дедукції (використання теоретичних розробок для визначення практичних засобів) та індукції (для узагальнення окремих результатів), а також формальний мистецтвознавчий метод для аналізу творів. Результати. Ілюзія руху та часу є однією з рис, що характеризують творчу манеру В. Білика; художник надавав цьому великого значення. Проте жоден з дослідників його творчості не акцентував уваги на такому аспекті. Нами розглянуто різноманітні засоби творення такої ілюзії в пейзажах, завдяки чому митець мав змогу передати чотиривимірність простору, відтворюючи світ природи як цілісний, живий і рухливий. У дослідженні автором розглянуті два рівні створення чотиривимірного простору у пейзажах В. Білика: формальний і сюжетний. Висновки. На формальному рівні, з одного боку, застосовуються оптичні ілюзії, для чого використані властивості золотої пропорції, діагоналі, ритму, кольору, світлотіні, характеру і напряму мазка. З іншого – ілюзія тривалості, яка базується на траєкторії руху очей глядача під час споглядання твору, що створює внутрішній рух у глибину картини. Для цього використано перспективу і побудову за золотою спіраллю. На сюжетному рівні використовуються об’єкти, що перебувають, або можуть перебувати в різних точках простору або історичного часу. Використання такого методу можливе, якщо глядач знає ці предмети, їхні властивості та часові координати. Результати досліджень можуть бути використані як важливе доповнення до історії українського мистецтва ХХ століття, а також як ілюстративний матеріал під час вивчення формального аналізу живописних творів.
Посилання
Wölfflin H. Principles of Art History. The Problem of the Development of Style in Later Art / transl. by Hottinger M. New York : Dover Publications, 1932. 350 p.
Богомазов О. Живопис та елементи. Київ : Задумливий страус, 1996. 180 с.
Maystrenko-Vakulenko Yu. Ukrainian Theatrical Drawings and Sketches of the Avant-Garde Era: Representation of a Four-Dimensional Space-Time Continuum. Arts & Humanitas. 2021. № 15. P. 197–211.
Boroditsky L. Do English and Mandarin speakers think about time differently? / L. Boroditsky, O. Fuhrman, K. McCormick. Cognition. 2010. № 118. P. 123–129.
Писанко М. Рух, простір і час в образотворчому мистецтві. Київ : Вища шк., 1995. 99 с.
Кузьянц О. Художник Віктор Білик. Образотворче мистецтво. 1987. № 4. С. 30.
Петров І. Світ мелодій і барв. Молода гвардія. 1981. 11 квіт. C. 4.
Зінкевич О. Співдружність. Наука і культура. Київ : Знання, 1995. Вип. 19. С. 542–546.
Іттен Й. Мистецтво кольору. Київ : ArtHuss, 2022. 96 с.
Майстренко-Вакуленко Ю. Математичні знання доби Відродження й утвердження рисунка як самостійного виду мистецтва. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2019. Вип. 28. С. 109–115.
The Art Market Prices and Images. URL: https://www.artprice.com/artist/68654/victor-kirillovitchbelik (дата звернення: 02.02.2023).
Gregory R. Eye and Brain: The Psychology of Seeing. Princeton : Princeton University Press, 1997. 280 p.
Фаворский В. О рисунке, о композиции. Фрунзе : Кыргызстан, 1966. 77 с.
Ковалев Ф. Золотое сечение в живописи : учеб. пособие. Київ : Вища шк., 1989. 141 с.
Kandinsky W. Concerning the Spiritual in Art and Painting in Particular. Eastford : Martino Publishing, 2014. 96 p.