СКУЛЬПТУРНІ СЕРІЇ НАТАЛІЇ МУДРУК 2010-Х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-20Ключові слова:
Наталія Мудрук, бронзова скульптура, натюрморт, анімалістика, fêtes galantes, академічна освіта, магічний реалізм, сценографічність, Великі с кульптурні салониАнотація
Мета статті – дослідити та охарактеризувати зрілий період творчості української скульпторки Наталії Мудрук як на прикладі робіт із незакінченої серії, так і відносно нових позасерійних творів. Методи дослідження. У статті використано мистецтвознавчі та загальнонаукові методи: історичний і біографічний – для окреслення хронологічних меж; формально-стилістичний, аналітично-описовий, метод інтерпретації – для визначення основних параметрів творів і їх мистецтвознавчого аналізу; метод класифікації та узагальнення – для їх упорядкування. Результати. Актуальність полягає у збагаченні українського скульптурознавства гідними сучасними представниками. Творчість Н. Мудрук є прикладом оригінальної авторської манери, яку не можна підпорядкувати конкретному стилю і в якій прослідковується прагнення до виходу за межі традиційної скульптури через використання прийомів і технік з інших видів мистецтва, зокрема з живопису й сценографії. Ці тенденції продемонстровані ще в першій серії «Галантне століття» і далі розвиваються у подальших творах скульпторки. Друга серія робіт ще не закінчена й не має назви, тому тут ми умовно називаємо її «Люди-Комахи», адже задум полягає в стилізації персонажів під комах. Порівняно з раннім періодом творчості збільшується розмір робіт, і завдяки цьому пластична мова стає детальнішою та розкутішою, з’являється натяк на еротичність, посилюється гротескність образів («Happy end», «Музична мандрівка»). Вагомим напрацюванням зрілого періоду творчості є блок великих за розміром, частково незавершених, тематично подібних скульптур, який наразі ще не сформований в окрему серію. В цих творах переважають химерні образи, в яких застосовано кінетичні деталі й елементи, що доповнюють композицію, і це надає скульптурам певної театралізації та залучає глядача до цієї гри. Серед композицій можна виокремити алегорії («Алегорія дощу»), пари закоханих («На небі»), історичних постатей («Сон Шекспіра»). Висновки. Результати дослідженого матеріалу виразно демонструють еволюцію у творчості мисткині: від камерних композицій у стилі «магічного реалізму» до більших за розмірами, фантастичних і розкутих пластично творів із нетиповими просторовими рішеннями, насичених сценографічними прийомами та бізарними образами. Варто відзначити продуманість і своєрідність трактування композиції, увагу до тонкощів технічного виконання, витонченість моделювання персонажів, упізнавану гротескну стилізацію, звернення до різних мистецьких епох, трансцендентність образотворення, синкретизм жанрів і видів мистецтва.
Посилання
Овчаренко О., Шпанко О. Скульптурна серія «Галантне століття» Наталії Мудрук. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». Київ, 2023. Вип. 34. С. 135–143. https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-18
Люди хочуть позитивне, але професійне мистецтво – відкрився Малий скульптурний салон. Gazeta.ua. URL: https://gazeta.ua/articles/culture/_lyudi-hochut-pozitivne-ale-profesijne-mistectvovidkrivsya-malij-skulpturnij-salon/527905 Дата публікації: 25.11.2015 (дата звернення: 31.07.2023).
Ніколаєва Ю. Від «Поросятка на апельсині» до «Фонтану достатку»: киянка презентувала у Сумах скульптури із бронзи : (відео). The Sumy Post. URL: https://sumypost.com/sumynews/kultura/vid-porosyatka-na-apelsyni-do-fontanu-dostatku-kyyanka-prezentuvala-u-sumah-skulpturyiz-bronzy-video/ Дата публікації: 21.09.2018. (дата звернення: 31.07.2023).
Даниленко Л. Бронза вышла на парад. Газета 24. 2008. 21 серп. El Gephest. URL: http://elgephest.com/ru/action/publications/129 (дата звернення: 25.05.2023).
Большая экспозиция скульптур Наталии Мудрук / галерея «Триптих». Minprom. URL: https://minprom.ua/news/138770.html Дата публікації: 26.11.2013 (дата звернення: 24.04.2024).
Папета Е. [Легкая вуаль таинственности…]. Вся Европа. 2009. № 1 дек.-янв. С. 164
Папета Е. Галантная любовь в бронзе. Стиль современного дома. 2004. No 3/4(19). С. 76–77.
Papeta E. Natalyia Mudruk. Imaginaire II.Magic Realism. 2010. P. 112–115.
Сидор-Гібелинда О. [Лист про Наталію Мудрук. 21.06.2023]. Архів Шпанко О. Київ, 2023. 1 арк. Рукопис.
Сак Л., Лисенко Л. Історія скульптурного факультету Київського державного художнього інституту (1917–1992). Архів Лисенко Л. 16 арк. Рукопис.
Галантный век Натальи Деревянко. Стиль жизни. 2004. С. 22–23.
Мудрук Н. [Інтерв’ю зі скульпторкою Наталією Мудрук] / спілкувалася Шпанко О. Архів Шпанко О. Київ, 2023. 5 арк. Рукопис.
Мудрук Н. Сон Шекспіра: фото // Facebook. Natalia Mudruk. URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=814680525286592&set=a.814679615286683&locale=. Дата публікації: 24.03.2015. (дата звернення: 05.08.2023).