ТРАФАРЕТНЕ ГРАФІТІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОТЕСТНИХ РУХІВ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-13

Ключові слова:

трафарет, графіті, спрей, протестне мистецтво, активізм, міський простір, комунікація, спільнота, самовираження.

Анотація

Анотація. Мета статті – дослідження трафаретного графіті в Україні як інструменту соціального та політичного висловлювання, його ролі в активістських і протестних рухах. У статті розглядаються ключові періоди використання трафаретного графіті в Україні – Помаранчева революція, Революція гідності, АТО та повномасштабне російське вторгнення – через призму його концептуальних, стилістичних і візуальних особливостей. Особливу увагу приділено аналізу європейської й американської культури трафаретних графіті, її вплив на розвиток цього стилю в Україні згідно з локальним історичним контекстом. Методи дослідження. Стаття ґрунтується на дослідницькому та емпіричному методах, а також на власному досвіді автора, який безпосередньо вивчав розвиток трафаретного графіті та його роль у протестних рухах в Україні. Оскільки тема залишається недостатньо дослідженою в українському мистецтвознавчому середовищі, значна частина інформації була отримана під час інтерв’ю з художниками, активістами та учасниками графіті-спільноти, які працюють із трафаретами. Результати. Проаналізовано феномен трафаретного графіті як складової протестного мистецтва у Західній Європі, США, Південній Америці та Україні. Досліджено історико-політичний і культурний контексти на вітчизняних теренах, їхній вплив на розвиток цього виду графіті, а також його роль у суспільних рухах, громадському та політичному активізмі, в комунікаційних процесах і зміцненні патріотичного духу під час війни в Україні. Розглянуто основні події, фестивалі в Україні, які вплинули на розвиток місцевої культури графіті. Розглянуто творчість українських і західних митців, які працюють з трафаретом як із засобом комунікації, визначено основні стильові особливості їхніх робіт. Окреслено ключові функції та значення трафаретного графіті як мови протесту та засобу комунікації в міському середовищі. Висновки. Трафаретне графіті стало важливим засобом протесту та мистецької виразності, яке розвивалося під впливом молодіжних рухів та політичних змін у Західній Європі, США та Південній Америці. Його естетика була сформована соціальними та історичними подіями. В Україні такий вид графіті не лише відображає глобальні тенденції, але й втілює локальні акценти, активно використовується у протестних та політичних акціях. Зокрема, під час Помаранчевої революції, Революції гідності та повномасштабного російського вторгнення трафаретне графіті стало потужним інструментом візуального опору, засобом мобілізації суспільства та документування історичних подій у публічному просторі. Його використання в українських містах свідчить про нерозривний зв’язок між критичним мистецтвом та соціально-політичними процесами, а також про його роль як альтернативного медіа, що формує громадську думку, зберігаючи пам’ять про боротьбу за свободу і незалежність. Технічні й стилістичні особливості українського трафаретного графіті, сформовані під впливом західних традицій, поєднують у собі протестну естетику, лаконічність форми та специфічну локальну символіку, яка відображає історичні події і суспільні настрої країни.

Посилання

Воротньов В. Нетримання межі: чому київські стінописи не є муралізмом, стріт-артом чи графіті. Хмарочос. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2016/10/11/netrimannya-mezhi-chomu-kiyivski-stinopisi-ne-yemuralami-strit-artom-chi-grafiti/ Дата публікації: 11.10.2016. (дата звернення: 18.01.2025).

Боднар Ю. Двір мистецтва: де з’явився, як розвивався і куди прийшов стріт-арт. PLATFORMA. URL:

https://platfor.ma/magazine/text-sq/street-heroes/street-art-history/?utm_source=chatgpt.com/ Дата публікації: 05.07.2016. (дата звернення: 21.01.2025).

Стріт арт: від французьких революціонерів до Бенксі. OUTLOOK. URL: https://theoutlook.com.ua/article/3899/strit-art-vid-frantsuzkix-revolyutsioneriv-do-benksi.html/ Дата публікації: 16.01.2021 (дата звернення: 18.01.2025).

Трафарет. Wikipedia. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B0%D1%84%D0

%B0%D1%80%D0%B5%D1%82#:~:text=%D0%A2%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B0%D1%80%D0

%B5%D1%82%20(%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB.,%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%80%D1%9

%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%BE%20%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%BD%D0%BE

%D0%BA%2C%20%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%20%D1%87%D0%B8%20

%D1%86%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%B8/ Дата публікації: 10.04.2023. (дата звернення: 21.01.2025).

Федорович І. Візуальний образ Stencil art, як мистецтво трафарета. Українська Гельсінська спілка з прав людини. URL: https://www.helsinki.org.ua/wpcontent/uploads/2018/03/001.pdf/ Дата публікації: 14.03.2018. (дата звернення: 03.02.2025).

Бодріяр Ж. Символічний обмін і смерть. Бібліотека Української Літератури. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=2266&page=25/ (дата звернення: 22.01.2025).

Emelife A. A Brief History of Protest Art. London : Tate Publishin, 2022.160 s.

Manco T. The Stencil Graffiti Handbook. London: Thames & Hudson Ltd, 2020. 288 s.

Грицюк О. Соціально – політичні графіті Революції Гідності (на матеріалах Києва). Етнічна історія народів Європи. 2015. Вип. 45. С. 130–136. URL: http://ethnic.history.univ.kiev.ua/data/2015/45/articles/21.pdf/Дата публікації: 25.03.2015. (дата звернення: 28.01.2025).

Гаврилюк Б. Вплив творчості Блека Ле Рата та Бенксі на мурал-арт у Львові. Шаблонне графіті. Вісник ЛНАМ. 2019. Вип. 40. С. 89–94. URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/en/system/files/201940/visnyk-lnam-no-40-2019-borys-gavryliuk-89-94.pdf/ Дата публікації: 29.07.2020. (дата звернення: 27.01.2025).

Оприщенко А. Мурал Бенксі в Гостомелі зрізано. Заборона. URL: https://zaborona.com/mural-benksi-vgostomeli-rozbyrayemosya-hto-zh-taky-vlasnyk/ Дата публікації: 10.01.2023 (дата звернення: 22.01.2025).

У Сумах чотирьох активістів засудили до 1-2 років за графіті із Януковичем. Український Тиждень. URL: https://tyzhden.ua/u-sumakh-chotyrokh-aktyvistiv-zasudyly-do-1-2-rokiv-za-hrafiti-iz-ianukovychem/ Дата публікації: 15.01.2013. (дата звернення: 20.01.2025).

Джеріпа А. Графіті з трунами в Парижі. У Молдові відреагували на затримання її громадян у Франції. LIGA.net. URL: https://news.liga.net/ua/politics/news/hrafiti-z-trunamy-v-paryzhi-u-moldovi-vidreahuvaly-nazatrymannia-ii-hromadian-u-frantsii/ Дата публікації: 09.06.2024. (дата звернення: 12.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Як цитувати

Ковач, Т. (2025). ТРАФАРЕТНЕ ГРАФІТІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОТЕСТНИХ РУХІВ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (3), 111–119. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-13