СТАНКОВИЙ ЖИВОПИС ВАЛЕНТИНИ ВИРОДОВОЇ-ГОТЬЄ: ТИПОЛОГІЯ ТВОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-17Ключові слова:
українське образотворче мистецтво ХХ ст., типологія живописних творів, станкова картина, портрет, пейзаж, натюрморт, творчість В. Виродової-Готьє, академічна школа.Анотація
Анотація. Мета статті – проаналізувати творчий доробок київської художниці Валентини Гаврилівни Виродової-Готьє, виявити образно-змістовні елементи композиційної побудови її живописних творів як основу типологічної систематизації. У роботі застосовано мистецтвознавчий, історичний, біографічний, системний і типологічний методи дослідження, а також теоретичні методи аналізу та синтезу, емпіричні методи спостереження й порівняння. Отримані результати: завдяки системному аналізу станкових творів художниці в межах традиційного жанрового розподілу картин на портрети, пейзажі та натюрморти запропоновано поділити їх за принципами врахування образно-змістовних елементів композиційної побудови, що є важливою складовою художнього вирішення, зокрема втілення ідеї людиноцентризму та життєствердження. Результати. На підставі запропонованого типологічного розподілу станкових творів В. Виродової-Готьє виявлено та конкретизовано систему їхнього впорядкування за критеріями композиційної побудови; наголошено на ролі конкретних образно-змістовних елементів як чинників смислової сутності твору; з’ясовано значення прийомів та засобів образної мови художниці, що є послідовним розвитком традицій академічної школи як вищого рівня професіоналізму.