ПЛАКАТ ЯК КУЛЬТУРНО-ІМІДЖЕВИЙ ЧИННИК ОЛІМПІЙСЬКИХ ІГОР СУЧАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-19Ключові слова:
мистецтво плаката, графічний дизайн, візуальні комунікації, Олімпійські ігри, культурно-іміджева реклама.Анотація
Анотація. Мета статті – розглянути мистецькі аспекти плаката та стилістичні тенденції графічного дизайну на прикладі плаката Олімпійських ігор сучасності. Методологія. Для проведення дослідження застосовано історико-мистецтвознавчий та системно-структурний методи, а також метод стилістичного аналізу. Результати дослідження. Зазначено, що плакат досі залишається одним із головних носіїв у візуальних комунікаціях. Плакат Олімпійських ігор авторками вперше розглянуто як культурно-іміджевий чинник у процесі його розвитку. На основі проведеного стилістичного аналізу доведено, що відбулася суттєва еволюція засобів виразності від простої зображальності до формалізації. Кольорографічна стилізація фігур спортсменів і навколишнього середовища мала різні рівні спрощення і на початку ХХІ ст. часто демонструвала абстрагування, наприклад, паризькі плакати 2024 року. Важливим моментом у контексті історії плаката є те, що кожна олімпійська дизайн-розробка відображала унікальний дух і культурну спадщину проведених олімпіад. Висновки. У статті теоретично узагальнено, що стилістика олімпійських плакатів ґрунтувалася на елементах мистецьких стилів ар-нуво, авангарду, функціоналізму, мінімалізму, постмодернізму. Виокремлено лише певні періоди розвитку Олімпійських ігор сучасності та зазначено коло питань узагальненого характеру на базі засобів виразно сті плаката. Сучасний плакат використовує переважно пласкі елементи або фотозображення, легко композиційно трансформуючись в інтернет-банери для рекламного супроводу Олімпійських ігор, що буде нами детально розглянуто в наступному дослідженні.
Посилання
Книга-мандрівка. Літні Олімпійські ігри / І. Тараненко, М. Лешак, М. Воробйова, А.Плотка. Львів : Вид-во Старого Лева, 2024. 80 с.
Шевченко В. Композиція плаката. Харків : Колорит, 2004. 123 с.
Чемакіна О., Рубцов А., Свірко В. Дизайн системи візуальної інформації / Український науково-дослідний інститут дизайну та ергономіки. Київ : Олді+, 2019. 200 с.
Шпенглер О. Занепад Європи : у 2-х т. Київ : Наш формат, 2023.
Хмельовський О. Графіка й основи графічного мистецтва. Луцьк : ЛДТУ, 2003. 160 с.
Прищенко С. Графічні системи. Дизайн і реклама: ілюстрований глосарій (основні терміни та поняття). Київ : Кондор, 2020. С. 44.
Borror N. Olympic posters. Pinterest. URL: https://www.pinterest.com/nathanborror/olympic-posters/ (дата звернення: 20.01.2025).
Olympic Summer Games Posters from Athens 1896 to Rio 2016. Reference document 22.05.2017 / Olympic Studies Centre. 70 p. Olympics. com. URL: https://stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/OlympicOrg/Factsheets-Reference-Documents/Games/Posters/Reference-document-OG-Posters-from-Athens-1896-to-Rio-2016.pdf (дата звернення: 23.01.2025).
Kun L. Egyetemes testneveles – es sporttortenet. Budapest : Sport, 1978. 439 р.
Tripkov L. Transformation of the Poster as a Medium Through Virtual Reality Technology. The International Journal of Art and Design. 2024. Issue 1. Vol. 1. Р. 25–38. URL: https://ijad.ibupress.com/articles/transformation-ofthe-poster-as-a-medium-through-virtual-reality-technology (дата звернення: 20.01.2025).