РОЗВИТОК НЕОЕКСПРЕСІОНІЗМУ В ЖИВОПИСІ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ: ДОСВІД БОРОТЬБИ ЗА ГІДНІСТЬ

Автор(и)

  • Ірина Солярська-Комарчук Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури https://orcid.org/0000-0002-3229-9153

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-20

Ключові слова:

польська Нова експресія, польські та німецькі «нові дикі», контркультура, трансавангард, «неофіційне мистецтво», нонконформізм, інтуїтивний неоекспресіонізм, М. Трегуб, В. Баклицький, О. Мінько, Л. Лобода, В. Лобода.

Анотація

Анотація. Українське «неофіційне мистецтво», що в радянській системі було визначальною складовою нонконформізму, подібно до польських митців Нової експресії в лавах контркультури, потребує більш ретельного вивчення щодо творчих методів та технік. Творчість українських заборонених мистців, котра базувалась на зарубіжних та вітчизняних модерністичних традиціях, слід розглядати в контексті світової художньої спадщини, а отже як феномен новітнього українського мистецтва. Метою дослідження є виявлення спільних та відмінних факторів формування неоекспресіоністичних традицій в живописі Польщі і України останньої третини ХХ ст. та їхнього впливу на становлення художніх міфологем. Для досягнення мети дослідження використовувалися такі методи: розглядаючи особливості формування польської Нової експресії та альтернативних творчих груп в її межах були використані методи історико-культурного й міждисциплінарного аналізу. З’ясовуючи взаємозв’язок мистецтва польських та німецьких «нових диких», авторка послуговувалася критико-порівняльним методом. Також були задіяні методи логічного та мистецтвознавчого аналізів. Завдяки методу узагальнення було сформульовано поняття інтуїтивного неоекспресіонізму. Результати. Отже, результатом дослідження стали такі твердження: польська Нова експресія в межах світового трансаванграду постає визначним мистецьким феноменом, художні принципи якого стали наслідком ідеологічних міркувань. Цей мистецький рух об’єднав як самих митців, так і активну громадськість, отримав підтримку церкви, зініціював створення альтернативних центрів сучасного мистецтва. Формування художньо-образної мови представників польської Нової експресії, як зазначають її дослідники, пов’язане з власним авангардним досвідом, впливом німецьких «диких», загостренням уваги на творенні індивідуальних поетик. В українському мистецтві прояви неоекспресіонізму пов’язані з творчістю художників «неофіційного мистецтва». Вимушене перебування у творчому підпіллі, відсутність контактів з громадськістю, ідеологічні та фізичні утиски влади сприяли формуванню інтуїтивної форми неоекспресіонізму. Художньо-образна мова таких митців тісно пов’язана з світоглядними міфологемами, що часто відображали духовні орієнтири української ментальності, посилені низкою історичних трагедій. Для реалізації своїх творчих ідей такі художники використовували авангардний та модерністичний досвід як українських митців, так і зарубіжних. Для реалізації своїх художніх міфологем послуговувались також неспецифічними техніками та матеріалами. Висновки. Польська Нова експресія в період свого розквіту (1986–1989) об’єднала митців різних творчих методів заради боротьби за незалежність країни, тому мала більш соціальний характер, що вплинуло на агресивність зображень. Неоекспресіонізм в українському варіанті отримав інтуїтивний характер, спричинений вимушеною творчою ізоляцією художників (через ідеологічний контроль), котрих зараховують до кола «неофіційного мистецтва». З огляду на це, як польська, так і українська течії неоекспресіонізму мають своєрідні художньо-виражальні прийоми.

Посилання

Kaczyński T. Krzysztof Stanisławski: Jestem zakochany w CSW. To najlepsza placówka w Polsce. Oto Torun.pl. URL: https://ototorun.pl/artykul/krzysztof-stanislawski-n1528303 Дата публікації: 16.02.2024 (дата звернення: 05.02.2025).

Lipsky A. Karnawał bez końca czyli o kłopotach z wolnością. Format. Pismo artystyczne. № 56. 2009. S. 4–6.

Przybysz, P.J. Stefan Morawski and Grzegorz Sztabinski: several comments on the background of Neo-avantgarde art. Art Inquiry. Recherches sur les arts. 2021. Vol. 23. P. 59–74.

Бояров А. Андрій Бояров: Це не різні культури, це все і є наша культура : [інтерв’ю] / розмову вела Катерина Яковленко. Інтерв’ю з України. URL: https://rozmova.wordpress.com/2021/09/26/andriy-boyarov/ Дата публікації: 16.09.2021 (дата звернення: 01.02.2025).

Enzo Cucchi. Galleria Mazzoli. URL: https://www.galleriamazzoli.com/en/artists/cucchi.html (дата звернення: 05.02.2025).

Szczegóła Sara. Malarstwo Nowych Dzikich. arttrakt. URL: https://arttrakt.pl/malarstwo-nowych-dzikich/ Дата публікації: 19.05.2024 (дата звернення: 05.02.2025).

Stanisławski K. Nowa ekspresja. 20 lat. Format. Pismo artystyczne. 2009. № 56. S. 7–9.

Кароль Войтила. Народження. Історія Йоана Павла ІІ : [виставка] / текст Барбари Стефанської ; Центр Думок Йоана Павла ІІ. Google Arts & Culture. URL: https://artsandculture.google.com/story/VQUBToaicSVbKg?hl=uk (дата звернення: 05.02.2025).

Zbigniew Dowgiałło – malarstwo. URL: https://www.zbigdowgiallo.com.pl/ (дата звернення: 01.02.2025).

Смирна Л. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія. Київ : Фенікс, 2017. 480 с.

Історія мистецтва – український павільйон на Венеційській бієнале. URL: https://yak.koshachek.com/articles/istorija-mistectva-ukrainskij-paviljon-na.html (дата звернення: 03.02.2025).

Трегуб Микола. UU Архів. URL: https://archive-uu.com/ua/profiles/mikola-tregub (дата звернення: 03.02.2025).

Баклицький Вудон. Архів. URL: https://archive-uu.com/ua/profiles/baklic-kij-vudon (дата звернення: 03.02.2025).

Мисюга Б. Олег Мінько і його знаки. Збруч. URL: https://zbruc.eu/node/84642 Дата публікації: 15.11.2018 (дата звернення: 28.01.2025).

Завалій І. Феномен майстра: Володимир Лобода : [уривок із альбому]. ArtHuss. URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/fenomen-maystra-volodymyr-loboda (дата звернення: 07.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Як цитувати

Солярська-Комарчук, І. (2025). РОЗВИТОК НЕОЕКСПРЕСІОНІЗМУ В ЖИВОПИСІ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ: ДОСВІД БОРОТЬБИ ЗА ГІДНІСТЬ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (3), 170–179. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-20