РОЗВИТОК НЕОЕКСПРЕСІОНІЗМУ В ЖИВОПИСІ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ: ДОСВІД БОРОТЬБИ ЗА ГІДНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-20Ключові слова:
польська Нова експресія, польські та німецькі «нові дикі», контркультура, трансавангард, «неофіційне мистецтво», нонконформізм, інтуїтивний неоекспресіонізм, М. Трегуб, В. Баклицький, О. Мінько, Л. Лобода, В. Лобода.Анотація
Анотація. Українське «неофіційне мистецтво», що в радянській системі було визначальною складовою нонконформізму, подібно до польських митців Нової експресії в лавах контркультури, потребує більш ретельного вивчення щодо творчих методів та технік. Творчість українських заборонених мистців, котра базувалась на зарубіжних та вітчизняних модерністичних традиціях, слід розглядати в контексті світової художньої спадщини, а отже як феномен новітнього українського мистецтва. Метою дослідження є виявлення спільних та відмінних факторів формування неоекспресіоністичних традицій в живописі Польщі і України останньої третини ХХ ст. та їхнього впливу на становлення художніх міфологем. Для досягнення мети дослідження використовувалися такі методи: розглядаючи особливості формування польської Нової експресії та альтернативних творчих груп в її межах були використані методи історико-культурного й міждисциплінарного аналізу. З’ясовуючи взаємозв’язок мистецтва польських та німецьких «нових диких», авторка послуговувалася критико-порівняльним методом. Також були задіяні методи логічного та мистецтвознавчого аналізів. Завдяки методу узагальнення було сформульовано поняття інтуїтивного неоекспресіонізму. Результати. Отже, результатом дослідження стали такі твердження: польська Нова експресія в межах світового трансаванграду постає визначним мистецьким феноменом, художні принципи якого стали наслідком ідеологічних міркувань. Цей мистецький рух об’єднав як самих митців, так і активну громадськість, отримав підтримку церкви, зініціював створення альтернативних центрів сучасного мистецтва. Формування художньо-образної мови представників польської Нової експресії, як зазначають її дослідники, пов’язане з власним авангардним досвідом, впливом німецьких «диких», загостренням уваги на творенні індивідуальних поетик. В українському мистецтві прояви неоекспресіонізму пов’язані з творчістю художників «неофіційного мистецтва». Вимушене перебування у творчому підпіллі, відсутність контактів з громадськістю, ідеологічні та фізичні утиски влади сприяли формуванню інтуїтивної форми неоекспресіонізму. Художньо-образна мова таких митців тісно пов’язана з світоглядними міфологемами, що часто відображали духовні орієнтири української ментальності, посилені низкою історичних трагедій. Для реалізації своїх творчих ідей такі художники використовували авангардний та модерністичний досвід як українських митців, так і зарубіжних. Для реалізації своїх художніх міфологем послуговувались також неспецифічними техніками та матеріалами. Висновки. Польська Нова експресія в період свого розквіту (1986–1989) об’єднала митців різних творчих методів заради боротьби за незалежність країни, тому мала більш соціальний характер, що вплинуло на агресивність зображень. Неоекспресіонізм в українському варіанті отримав інтуїтивний характер, спричинений вимушеною творчою ізоляцією художників (через ідеологічний контроль), котрих зараховують до кола «неофіційного мистецтва». З огляду на це, як польська, так і українська течії неоекспресіонізму мають своєрідні художньо-виражальні прийоми.
Посилання
Kaczyński T. Krzysztof Stanisławski: Jestem zakochany w CSW. To najlepsza placówka w Polsce. Oto Torun.pl. URL: https://ototorun.pl/artykul/krzysztof-stanislawski-n1528303 Дата публікації: 16.02.2024 (дата звернення: 05.02.2025).
Lipsky A. Karnawał bez końca czyli o kłopotach z wolnością. Format. Pismo artystyczne. № 56. 2009. S. 4–6.
Przybysz, P.J. Stefan Morawski and Grzegorz Sztabinski: several comments on the background of Neo-avantgarde art. Art Inquiry. Recherches sur les arts. 2021. Vol. 23. P. 59–74.
Бояров А. Андрій Бояров: Це не різні культури, це все і є наша культура : [інтерв’ю] / розмову вела Катерина Яковленко. Інтерв’ю з України. URL: https://rozmova.wordpress.com/2021/09/26/andriy-boyarov/ Дата публікації: 16.09.2021 (дата звернення: 01.02.2025).
Enzo Cucchi. Galleria Mazzoli. URL: https://www.galleriamazzoli.com/en/artists/cucchi.html (дата звернення: 05.02.2025).
Szczegóła Sara. Malarstwo Nowych Dzikich. arttrakt. URL: https://arttrakt.pl/malarstwo-nowych-dzikich/ Дата публікації: 19.05.2024 (дата звернення: 05.02.2025).
Stanisławski K. Nowa ekspresja. 20 lat. Format. Pismo artystyczne. 2009. № 56. S. 7–9.
Кароль Войтила. Народження. Історія Йоана Павла ІІ : [виставка] / текст Барбари Стефанської ; Центр Думок Йоана Павла ІІ. Google Arts & Culture. URL: https://artsandculture.google.com/story/VQUBToaicSVbKg?hl=uk (дата звернення: 05.02.2025).
Zbigniew Dowgiałło – malarstwo. URL: https://www.zbigdowgiallo.com.pl/ (дата звернення: 01.02.2025).
Смирна Л. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія. Київ : Фенікс, 2017. 480 с.
Історія мистецтва – український павільйон на Венеційській бієнале. URL: https://yak.koshachek.com/articles/istorija-mistectva-ukrainskij-paviljon-na.html (дата звернення: 03.02.2025).
Трегуб Микола. UU Архів. URL: https://archive-uu.com/ua/profiles/mikola-tregub (дата звернення: 03.02.2025).
Баклицький Вудон. Архів. URL: https://archive-uu.com/ua/profiles/baklic-kij-vudon (дата звернення: 03.02.2025).
Мисюга Б. Олег Мінько і його знаки. Збруч. URL: https://zbruc.eu/node/84642 Дата публікації: 15.11.2018 (дата звернення: 28.01.2025).
Завалій І. Феномен майстра: Володимир Лобода : [уривок із альбому]. ArtHuss. URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/fenomen-maystra-volodymyr-loboda (дата звернення: 07.03.2025).