РЕСТАВРАЦІЯ ЯК ЗАСІБ АДАПТАЦІЇ МОНУМЕНТАЛЬНОЇ СПАДЩИНИ РАДЯНСЬКИХ ЧАСІВ НА ПРИКЛАДІ ДВОХ ПАННО В. СЕРВІНА (ІВАНО-ФРАНКІВСЬК)

Автор(и)

  • Тетяна Тимченко
  • Микита Яворський

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-12

Ключові слова:

реставрація, консервація, вибіркове видалення перемалювань, українське монументальне мистецтво, мозаїка, декомунізація, коригування первісного задуму

Анотація

Метою даної статті є аналіз методики консервації і реставрації та етичних питань переосмислення й адаптації спадщини радянського періоду на прикладі двох парних мозаїчних панно 1960-х років українського митця Владислава Йосиповича Сервіна (1931–1994) [1]. Методи дослідження. Зважаючи на міждисциплінарний характер, застосовано такі методи дослідження, як історичний, політологічний, формальний аналіз та метод безпосереднього натурного обстеження стану мозаїчних панно і спостережень під час підбору реставраційних методик консервації, розкриття й естетичної реінтеграції. Основні результати дослідження. Перед студентами кафедри техніки та реставрації творів мистецтва НАОМА було поставлене завдання – реставрувати два парних мозаїчних панно, розміщених у ліцеї № 3 міста Івано-Франківська, які створив художник-монументаліст В. Сервін у 1960-х роках. Оскільки одне з них було повністю вкрите емалевою фарбою задля цензурування пропагандистського сюжету, було вирішено частково розкрити мозаїчні твори з-під пізнього перемальовування, а також доповнити окремі втрати. Неоднозначність поставлених завдань була зумовлена необхідністю узгодження принципів збереження творів, які мають історичну та художньо-естетичну цінність, але містять символи комуністичного режиму і водночас – сліди пізніших втручань, якими приховували ці символи. Висновки. У результаті проведеного дослідження визначено алгоритм реставрації мозаїчних панно, а саме зняття нашарувань емалевої фарби з усієї поверхні мозаїки, окрім фактурних елементів; доповнення втрат мозаїчного набору та коригування окремих елементів зображення. Сформовано бачення подальшого експозиційного вигляду двох панно з метою консервації оригінального твору та одночасно – пізніших втручань задля ліквідації символів радянської ідеології та зміни сюжету твору з пропагандистського на ліричний та український.

Посилання

Сервін Владислав Йосипович. Вікіпедія. URL: https: //uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%96%D0%BD_%D0%92%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2_%D0%99%D0%BE%D1%81%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 (дата звернення: 09.03.2024).

Корчина Н. Досвід Італії у переосмисленні фашистської монументальної спадщини на прикладі барельєфу Муссоліні в Боцен/Больцано. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». Київ, 2023. Вип. 33. С. 164–177. DOI https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-33-19 (дата звернення: 09.03.2024).

Muñoz Viñas, S. (2012). Contemporary theory of conservation. Contemporary Theory of Conservation. 2012. 47. P. 1–239. https://doi.org/10.4324/9780080476834 (дата звернення: 09.03.2024).

Рішняк О. Критерії автентичності та цінності. Вплив соціальної значущості творів мистецтва на їх збереження. Вісник Харківської державної академії дизайну та мистецтв 2020. Вип. 1. С. 24–32.

Оpus sectile. Wikipedia. URL: https: //en.wikipedia.org/wiki/Opus_sectile (дата звернення 21.03.2024).

Alla Horska/Алла Горська. Secondary Archive. URL: https: //secondaryarchive.org/artists/alla-horska/ (дата звернення 10.03.2024).

Сервін В. Особова справа // Архів Івано-Франківської обласної організації НСХУ. Спр. 467. 16 арк.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17