PROBLEMS OF STUDENTS' ANATOMICAL DRAWING AND POSSIBLE SOLUTIONS AT NAFAA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-36-16

Keywords:

рlastic anatomy, art education, pedagogy, contemporary art, painting, graphic arts, interactive technologies

Abstract

The article analyzes contemporary challenges in teaching plastic anatomy at NAFAA and the difficulties students face in mastering anatomical drawing. It proposes methods to address these problems and enhance interest in traditional academic disciplines. The study focuses on changes in teaching methods, incorporating new media technologies, and broader transformations in academic education. Research Methods. The study employs the empirical method of visual analysis, as well as historical and comparative theoretical methods. These were applied to the accumulated collection of student drawings maintained by the department, some of which were displayed at an exhibition in 2024. Through analysis and synthesis, conclusions were drawn regarding specific difficulties students face when mastering anatomical drawing. Results. Key recurring problems identified among students working on anatomical drawing include insufficient experience drawing from life, fragmented thinking, proportional errors, and a declining interest in tonal rendering. Conclusions. Proposed solutions include updating the learning environment and utilizing modern technologies. The most promising approach appears to be the adaptation of plastic anatomy tasks to students' specializations (painting, graphic arts, design, sculpture, etc.), addressing their specific needs. The findings can be used to update textbooks and curricula.

References

Мельничук А. Анатомічна колекція кабінету пластичної анатомії Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. Науковий журнал «Художня культура. Актуальні проблеми». 2022. № 18(1), С. 43–49.

Мельничук А. Історичний розвиток та становлення методики викладання дисципліни «пластична анатомія» у національній академії образотворчого мистецтва і архітектури. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 35, том 3. С. 51–59.

Піскунов Є. Викладання пластичної анатомії в національній академії образотворчого мистецтва і архітектури: інноваційні методи та мультимедійна форма навчання. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2023. № 33. С. 210–216.

Кошуба-Вольвач О. Педагогічні програми з «Фортеху». Огляд авторських концепцій та їх аналіз. Сучасне мистецтво. Науковий збірник. 2008. Вип. V. С. 191–211.

Наконечна Л. Історія реформ Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури. Курбасівські читання. 2017. № 12. С. 34–43.

Сухенко В., Засипкін, O. Академічний рисунок в умовах дистанційного навчання. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2020. №29. С.72–78.

Ковальчук O. Про дискусії в академічному середовищі НАОМА щодо питань художньої освіти та мистецьких тенденцій другої половини хх століття. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», 2019. № 28. С. 180–186.

Ясенєв О. Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. Формування художньо-естетичних компетентностей у студентів-художників у процесі навчання в ЗВО. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. №4.С. 81–88.

Сабакарь С. Соціокультурні чинники формування образу людини в мистецтві. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», 2022. № 32. С. 125–130.

Наконечна Л. Проти кафедри сучасного мистецтва. Prostory. URL: https://prostory.net.ua/ua/krytyka/505-proty-kafedry-suchasnoho-mystetstva (дата звернення: 10.09.2024).

Мельничук А., Яковенко, А. Наповнення колекції кабінету пластичної анатомії НАОМА остеологічними матеріалами з фондів інституту археології нан україни. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», 2023. № 34. С. 120–126.

Бахтіна Г. Інформатизація суспільства та проблема «кліпового мислення». URL: https://kpi.ua/1102-7 (дата звернення: 10.11.2024).

Published

2024-12-30