TECHNOLOGIES OF 3D AND AR AS A MEANS OF CREATIVE EXPRESSION OF THE SCULPTOR
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-36-22Keywords:
sculpture, art, virtual space, AR technologies, digital techno logies, 3D modelingAbstract
The purpose of the article is to study the impact of modern digital computer technologies on the process of creating a sculpture, expanding the possibilities of creative expression in the virtual space, identifying individual artistic and technological means. This direction is also complemented by consideration of the structural elements of 3D sculpture and the sequence of its execution. Research methods. The research is based on the use of general scientific methods, such as analytical, synthetic, typological, comparative, method of systematization and generalization, as well as interdisciplinary and special methods, which allowed to combine knowledge from the field of new media, art and technologies and to highlight structural-stylistic and compositional elements of digital sculpture. The key is the approach that combines aesthetic analysis and the figurative-stylistic method with the study of technological innovations that affect the forms and functions of sculpture. Research results. The proposed article reveals the relationship between art and modern technologies aimed at the implementation of sculptural projects, provides a detailed overview of the process of creating digital sculptures. The practical and methodological results of the research can be used for further development of current problems of art history, aesthetics, etc. In particular, for a thorough analysis of the processes of style formation in modern art, as well as for the study of artistic and aesthetic features of individual forms of digital and other types of fine art. Conclusions. In the process of research, certain aspects of the technology of creating sculptures using augmented and virtual reality were analyzed, which open up wide prospects for their implementation for the realization of various sculptural compositions and images with the help of special devices, which allows not only to reproduce the creative ideas of the artist, but also to embody them in the material. Technological means of 3D and AR technologies allow to give the sculpture a more perfect image, to develop the necessary surface texture, even to animate some of its parts. Virtual space, in contrast to traditional methods of creating sculptures, provides an opportunity to reproduce ideas without restrictions, such as, for example, the size of the sculpture, or the influence of gravity. That is, it provides an opportunity to experiment, create virtual digital sculptures, using various artistic and technological means.
References
Волинець В. О. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність : альманах. Київ. 2021. №1. С. 9–16. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3530?locale-attribute=en (дата звернення: 11.08.2024)
Попінова О. М., Крюкова Г. О. Інтеграція технологій і образотворчого мистецтва: від комп’ютера до цифрових медіа. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. Київ. 2024. № 1. С. 260–265. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/302078. (дата звернення: 16.08.2024)
Nairn A., Matthews J. Exploring the integration of art and technology. Journal of Pervasive Media. 2023. № 8(1). S. 3–10. URL: https://www. researchgate.net/publication/373250636_Exploring_the_integration_of_art_and_ technology (дата звернення: 16.08.2024).
Reilly, Warren Andrew. An analysis of traditional and digital methods for producing three dimensional artworks. University of Newcastle Research Higher Degree Thesis. Submitted for Doctorate of Philosophy – Design October 2009. URL: https://ogma.newcastle.edu.au/vital/access/manager/Repository/uon:10686 (дата звернення: 17.08.2024).
Білик А. Особливості сучасної скульптури. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2023. Вип. 33. С. 100–105. Київ. 2023. DOI https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-33-12 (дата звернення: 18.08.2024).
Миронова Т. В. Віртуальна і доповнена реальності в творчості українських мистців. Art and Design. Київ. 2021. № 2 (14). С. 141–151. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.2.13 (дата звернення: 10.08.2024).
Чемерис Г. Ю. Тривимірне моделювання та гейм дизайн у професійній підготовці майбутнього дизайнера. Матеріали конференції «Комп’ютерні ігри та мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації. Одеса. 2022. С. 63–65. URL: https://card-file.ontu.edu.ua/items/ff7cce61-bcfd-4fc7-b3a3-45d7d1b45850 (дата звернення: 16.08.2024)
Астахов В. І., Болтач С. В. Порівняльний аналіз використання доповненої та віртуальної реальності в сфері розробки ігор. ІІ Всеукраїнська науково-технічна конференція молодих вчених, аспірантів та студентів «Комп’ютерні ігри та мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації». Одеса. 2022. C. 101–104. URL: https://card-file.ontu.edu.ua/items/96e14597-936d-4342-96be-535436c45ac1 (дата звернення: 16.08.2024).
The digital art of Adam Martinakis. The Re:art. 2020. URL: https://thereart.ro/adam-martinakisworks/(дата звернення: 19.08.2024).
Футуристичні 3D-скульптури від Чада Найта. Nevsepic.com.ua. Дата публікації: 08.05.2018 URL: https://nevsepic.com.ua/skulptury/29274-futuristicheskie-3d-skulptury-ot-chada-nayta-26foto.html (дата звернення: 19.08.2024)
Andrew Hutchinson. Snapchat Facilitates New AR Art Experience With the LincoIn Center. SocialMediaToday. Дата публікації: 21.07.2024. URL: https://www.socialmediatoday.com/news/snapchat-facilitates-ar-art-experience-loncoln-center/721933/ (дата звернення: 11.08.2024)
Digital Sculpture – Definition, Examples, History & More – Digital Art and Technology Glossary. Visual Arts. Дата публікації: 25.03.2024. URL: https://jerwoodvisualarts.org/digital-art-andtechnology-glossary/digital-sculpture/ (дата звернення: 19.08.2024).
Keith Brown Art. Professor Keith Brown. CV. URL: https://keithbrown. art/cv/ (дата звернення: 19.08.2024).
Фоміна К. О. Дизайн систем доповненої реальності – типологія інтерфейсів і принципи проектування : дис... доктор філософії (Ph.D) 022 / Харківська державна академія дизайну і мистецтв. Харків, 2023. 450 с. URL : https://ksada.org/pdf1/Fomina-dysertaciia.pdf.
Шиман К. А. Терміносистема дослідження новітніх прийомів утворення художньої форми у віртуальній реальності. Том 38: українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: мистецтвознавство). Дата публікації: 23.09.2021. URL: https://zbirnyky.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/ article/view/474/492 (дата звернення: 19.08.2024)
Linlin Shi. Application Research of 3D Digital Technology in Sculpture Creation. Jingdezhen Ceramic Institute. Дата публікації: 09.02.2021. URL: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2021/12/e3sconf_icersd2020_ 05101/e3sconf_icersd2020_05101.html (дата звернення: 17.08.2024).
Eleonora Stacchiotti. Unreal city festival by Dazed media and Acute art. Digicult. 17.04.2021. URL: https://digicult.it/vr-ar-case-studies/unreal-city-festival-by-dazed-media-and-acute-art/ (дата звернення: 17.08.2024).
Полігональна сітка – що це таке і навіщо потрібна у комп’ютерній графіці. Termin.in.ua. 2024. URL: https://termin.in.ua/polihonal-na-sitka/ (дата звернення: 23.08.2024).
Сидельов О. Селівьорстова Т. Алгоритм створення тривимірних ігрових моделей високої складності. Геометричне моделювання та інформаційні технології №2 (6). Дніпро. 2018. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/gmit6-72.pdf
Левкович Є. О., Безменов М. І. Аналіз середовищ для створення мобільних додатків з AR технологією. XV Міжнародна науково-практична конференція магістрантів та аспірантів. Харків. 2021 р. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/6fc3e7dd-7855-4fae-9b5b-b71b8857d55c
Відеомеппінг: що це таке і найпростіший спосіб зробити це! HeavyM. URL: https://www.heavym.net/ru/video-mapping-what-it-is-and-the-simplest-way-to-do-it/ (дата звернення: 22.08.2024).
Кучук М. Художник Роман Мінін встановив у Харкові скульптуру в доповненій реальності. Village. Дата публікації: 23.08.2018. URL: https://www.village.com.ua/village/culture/culturenews/275591-hudozhnik-roman-minin-vstanoviv-u-harkovi-skulpturu-v-dopovneniy-realnosti. (дата звернення: 22.08.2024).
Augmented Reality for Museums and Attractions: 10 Venues Leading the Way. Tiqets for Venues Blog Team. Дата публікації: 25.09.2023. URL: https://www.tiqets.com/venues/blog/augmented-realityfor-museums-and-attractions/ (дата звернення: 22.08.2024).