ТЕХНОЛОГІЇ 3D ТА AR ЯК ЗАСОБИ ТВОРЧОГО ВИРАЖЕННЯ СКУЛЬПТОРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-36-22Ключові слова:
скульптура, мистецтво, віртуальний простір, AR-технології, цифрові технології, 3D-моделюванняАнотація
Мета статті – дослідження впливу сучасних цифрових комп’ютерних технологій на процес створення скульптури, розширення можливостей творчого вираження у віртуальному просторі, а також виявлення окремих художніх і технологічних засобів. Цей напрямок доповнюється також аналізом структурних елементів 3D-скульптури та послідовності її створення. Методи дослідження. В основу розвідок покладено використання загальнонаукових методів, зокрема аналітичного, синтетичного, типологічного, порівняльного, методу систематизації та узагальнення. Крім того, застосовано міждисциплінарні та спеціальні методи, що дало змогу об’єднати знання з галузей нових медіа, мистецтва і технологій. Це уможливило виділення структурно-стилістичних та композиційних елементів цифрової скульптури. Ключовим у дослідженні є підхід, який поєднує естетичний аналіз і образно-стилістичний метод із вивченням технологічних інновацій, що впливають на форми та функції скульптури. Результати дослідження. У статті встановлено взаємозв’язок між мистецтвом і сучасними технологіями, націленими на реалізацію скульптурних проєктів, а також представлено детальний огляд процесу створення цифрових скульптур. Практичні й методологічні результати дослідження можуть бути використані для подальшого розгляду актуальних проблем мистецтвознавства, естетики тощо. Зокрема, вони сприятимуть ґрунтовному аналізу процесів стилеутворення в сучасному мистецтві та дослідженню художньо-естетичних особливостей цифрових і традиційних форм образотворчого мистецтва. Висновки. У процесі дослідження проаналізовано окремі аспекти технології створення цифрових скульптур із застосуванням доповненої реальності, що відкриває широкі перспективи для їхньої реалізації у різноманітних скульптурних композиціях та образах за допомогою спеціальних пристроїв. Це дає змогу не лише відтворити творчі задуми художника, але й втілити їх у матеріалі. Технологічні можливості 3D та AR дають змогу надавати скульптурі більш досконалий образ, розробляти необхідну текстуру поверхні та навіть анімувати окремі її частини. Віртуальний простір, на противагу традиційним методам створення скульптур, дає можливість відтворювати ідеї без обмежень, таких, наприклад, як розмір скульптури чи вплив гравітації. Таким чином, він відкриває нові можливості для експериментів зі створення віртуальних цифрових скульптур із застосуванням різних художніх та технологічних засобів.
Посилання
Волинець В. О. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність : альманах. Київ. 2021. №1. С. 9–16. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3530?locale-attribute=en (дата звернення: 11.08.2024)
Попінова О. М., Крюкова Г. О. Інтеграція технологій і образотворчого мистецтва: від комп’ютера до цифрових медіа. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. Київ. 2024. № 1. С. 260–265. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/302078. (дата звернення: 16.08.2024)
Nairn A., Matthews J. Exploring the integration of art and technology. Journal of Pervasive Media. 2023. № 8(1). S. 3–10. URL: https://www. researchgate.net/publication/373250636_Exploring_the_integration_of_art_and_ technology (дата звернення: 16.08.2024).
Reilly, Warren Andrew. An analysis of traditional and digital methods for producing three dimensional artworks. University of Newcastle Research Higher Degree Thesis. Submitted for Doctorate of Philosophy – Design October 2009. URL: https://ogma.newcastle.edu.au/vital/access/manager/Repository/uon:10686 (дата звернення: 17.08.2024).
Білик А. Особливості сучасної скульптури. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2023. Вип. 33. С. 100–105. Київ. 2023. DOI https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-33-12 (дата звернення: 18.08.2024).
Миронова Т. В. Віртуальна і доповнена реальності в творчості українських мистців. Art and Design. Київ. 2021. № 2 (14). С. 141–151. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.2.13 (дата звернення: 10.08.2024).
Чемерис Г. Ю. Тривимірне моделювання та гейм дизайн у професійній підготовці майбутнього дизайнера. Матеріали конференції «Комп’ютерні ігри та мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації. Одеса. 2022. С. 63–65. URL: https://card-file.ontu.edu.ua/items/ff7cce61-bcfd-4fc7-b3a3-45d7d1b45850 (дата звернення: 16.08.2024)
Астахов В. І., Болтач С. В. Порівняльний аналіз використання доповненої та віртуальної реальності в сфері розробки ігор. ІІ Всеукраїнська науково-технічна конференція молодих вчених, аспірантів та студентів «Комп’ютерні ігри та мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації». Одеса. 2022. C. 101–104. URL: https://card-file.ontu.edu.ua/items/96e14597-936d-4342-96be-535436c45ac1 (дата звернення: 16.08.2024).
The digital art of Adam Martinakis. The Re:art. 2020. URL: https://thereart.ro/adam-martinakisworks/(дата звернення: 19.08.2024).
Футуристичні 3D-скульптури від Чада Найта. Nevsepic.com.ua. Дата публікації: 08.05.2018 URL: https://nevsepic.com.ua/skulptury/29274-futuristicheskie-3d-skulptury-ot-chada-nayta-26foto.html (дата звернення: 19.08.2024)
Andrew Hutchinson. Snapchat Facilitates New AR Art Experience With the LincoIn Center. SocialMediaToday. Дата публікації: 21.07.2024. URL: https://www.socialmediatoday.com/news/snapchat-facilitates-ar-art-experience-loncoln-center/721933/ (дата звернення: 11.08.2024)
Digital Sculpture – Definition, Examples, History & More – Digital Art and Technology Glossary. Visual Arts. Дата публікації: 25.03.2024. URL: https://jerwoodvisualarts.org/digital-art-andtechnology-glossary/digital-sculpture/ (дата звернення: 19.08.2024).
Keith Brown Art. Professor Keith Brown. CV. URL: https://keithbrown. art/cv/ (дата звернення: 19.08.2024).
Фоміна К. О. Дизайн систем доповненої реальності – типологія інтерфейсів і принципи проектування : дис... доктор філософії (Ph.D) 022 / Харківська державна академія дизайну і мистецтв. Харків, 2023. 450 с. URL : https://ksada.org/pdf1/Fomina-dysertaciia.pdf.
Шиман К. А. Терміносистема дослідження новітніх прийомів утворення художньої форми у віртуальній реальності. Том 38: українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: мистецтвознавство). Дата публікації: 23.09.2021. URL: https://zbirnyky.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/ article/view/474/492 (дата звернення: 19.08.2024)
Linlin Shi. Application Research of 3D Digital Technology in Sculpture Creation. Jingdezhen Ceramic Institute. Дата публікації: 09.02.2021. URL: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2021/12/e3sconf_icersd2020_ 05101/e3sconf_icersd2020_05101.html (дата звернення: 17.08.2024).
Eleonora Stacchiotti. Unreal city festival by Dazed media and Acute art. Digicult. 17.04.2021. URL: https://digicult.it/vr-ar-case-studies/unreal-city-festival-by-dazed-media-and-acute-art/ (дата звернення: 17.08.2024).
Полігональна сітка – що це таке і навіщо потрібна у комп’ютерній графіці. Termin.in.ua. 2024. URL: https://termin.in.ua/polihonal-na-sitka/ (дата звернення: 23.08.2024).
Сидельов О. Селівьорстова Т. Алгоритм створення тривимірних ігрових моделей високої складності. Геометричне моделювання та інформаційні технології №2 (6). Дніпро. 2018. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/gmit6-72.pdf
Левкович Є. О., Безменов М. І. Аналіз середовищ для створення мобільних додатків з AR технологією. XV Міжнародна науково-практична конференція магістрантів та аспірантів. Харків. 2021 р. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/6fc3e7dd-7855-4fae-9b5b-b71b8857d55c
Відеомеппінг: що це таке і найпростіший спосіб зробити це! HeavyM. URL: https://www.heavym.net/ru/video-mapping-what-it-is-and-the-simplest-way-to-do-it/ (дата звернення: 22.08.2024).
Кучук М. Художник Роман Мінін встановив у Харкові скульптуру в доповненій реальності. Village. Дата публікації: 23.08.2018. URL: https://www.village.com.ua/village/culture/culturenews/275591-hudozhnik-roman-minin-vstanoviv-u-harkovi-skulpturu-v-dopovneniy-realnosti. (дата звернення: 22.08.2024).
Augmented Reality for Museums and Attractions: 10 Venues Leading the Way. Tiqets for Venues Blog Team. Дата публікації: 25.09.2023. URL: https://www.tiqets.com/venues/blog/augmented-realityfor-museums-and-attractions/ (дата звернення: 22.08.2024).