INFLUENCE OF HIGHER ART EDUCATION IN UKRAINE ON CHINESE PEDAGOGICAL SYSTEM
Keywords:
China, art and pedagogical connections, art, art education in China, art education in Ukraine, painting, art teaching.Abstract
Abstract. The aim of the article is to analyze the influence of Ukraine's higher art education on the Chinese educational system. The following methods were used to achieve the goal: theoretical analysis of scientific literature; comparative analysis of the process of art education in the higher art education systems of Ukraine and China. Results. The article analyzes the development of cultural relations between Ukraine and China, the exchange of experience in the field of art and art education. It is found that cross-cultural ties between Ukraine and China existed since the Middle Ages. The transformation of cultural ties and the exchange of art-pedagogical experience between Ukraine and China during the Russian Empire, the Soviet Union, and independent Ukraine are traced. At the same time, the painting of the sovereign authentic Ukrainian people in the process of development formed its own original artistic language and national features. The Ukrainian system of higher art education is an integral factor influencing the development of Chinese easel painting. The socialist period in Ukraine, which existed from the beginning of the 20th century, had a significant impact on the system of Chinese teaching of painting. This was mainly reflected in two aspects: in the process of modeling and in the trends of creating artistic works. Conclusions. An attempt is made to explain the influence of Ukraine's higher art education on Chinese art and teaching process in art schools in China. The analysis examines how the experience gained by Chinese students in Ukrainian art universities during different historical periods influenced the Chinese educational system. It is established that Chinese artists adopt Ukrainian experience in sketching, drawing, and oil painting: the Ukrainian system of painting and higher art education laid the foundations for the development of art and art education in China.
References
Іонова О. М., Пей Ч. Становлення вищої художньої освіти Китаю XX ст. Педагогіка та психологія. Харків, 2019. № 62. С. 79–86. URL: https://doi.org/10.34142/2312-2471.2019.62.09 (дата звернення: 24.02.2023).
Пей Ч. Витоки ідей підготовки майбутніх фахівців мистецького профілю у вищій школі Китайської народної республіки. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наукових праць. Харків, 2020. № 68. Т.1. С. 29–33. URL:
https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-1.5 (дата звернення: 24.02.2023).
Яланський А., Ступакова К. Традиції радянської академічної мистецької школи в художній освіті та мистецтві Китаю XX – поч. XXI ст. Українська академія мистецтва: збірник наукових праць. Київ, 2013. Випуск 21. С. 5-12.
Кіктенко В. О. Історія українського китаєзнавства (XVIII – початок XXI століття) / В. О. Кіктенко. Київ, 2018. 388 с.
Кіктенко В. О. Нарис з історії українського китаєзнавства. XVIII – перша половина XX ст.: дослідження, матеріали, документи. Київ, 2002. 197 с.
Жулінський М. В. Методика опанування образотворчої грамоти у вищій школі засобами фотографії й малюнку. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. Хмельницьк, 2016. Вип. 2 (8). С. 255-264.
王铁崖编:《中外旧约章汇编 》 (第一册),三联书店1982年版,第88页.
Зданєвська К. Українські місіонери в Піднебесній, або 300-річчя першої православної місії в Китаї. Matrix-info. Київ, 2017. URL: https://matrix-info.com/ukrayinski-misionery-v-pidnebesnijabo-300-richchya-pershoyi-pravoslavnoyi-misiyi-v-kytayi/ (дата звернення 25.02.2023).
Сяньчжун Лю. Соціально-культурний обмін між Китаєм та Україною: історія та сучасність. Українська асоціація китаєзнавців. Київ, 2018. URL: https://sinologist.com.ua/lyu-syanchzhunsotsialno-kulturnyj-obmin-mizh-kytayem-ta-ukrayinoyu-istoriya-ta-suchasnist/ (дата звернення
02.2022).
刘洁. "中东铁路的修筑对满洲里的影响." 黑龙江史志 3(2015):1.
周尚文. "新中国成立初期"留苏潮"述评." 毛泽东邓小平理论研究 10 (2012): 6. 第33–34页.
王志军. "20世纪早期哈尔滨的几个外国人社区." 东北史地 (2010).
Литвин В. Україна і Китай в історичних зв’язках. Голос України. Київ, 2004. URL: http://www.golos.com.ua/article/235832 (дата звернення 26.02.2022).
Шаповалова О. О. Туристичний напрямок особливого значення. Україна-Китай. Київ, 2017. № 1 (7). С. 78–83.
周尚文、李鹏、郝宇青编著:《新中国初期“留苏潮”实录与思考》,华东师范大学出版社,2012年. 第 228–229页.
Кошовий С. А., Юань Тянь, Цзайцзи Лю, Цзенцзюнь Куан. Центр дослідження України при Уханьському університеті: історія та сучасність. Україна-Китай. Київ, 2018. № 14. С. 132–137.
张力. "新中国70年教育事业的辉煌历程(三)." 中国农村教育 29 (2019): 1.
Clunas C. Chinese Painting and Its Audiences. Princeton: University Press, 2017. 293 p.
Храпачов О. Українські художники в сучасному мистецькому середовищі Китаю. Україна-Китай. Київ, 2014. № 1(6). С. 84-85.
Грищенко І. КНУТД експортує українську освіту в Китай. Голос України. Київ, 2021. URL: http://www.golos.com.ua/article/346711 (дата звернення 25.02.2022).
Федорук В. Живопис у навчально-творчому процесі: аспект побудови освітлення кольороформи. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Львів, 2011. Випуск 22. С. 131–149.
Шевнюк О. Л. Методика навчання образотворчого мистецтва у ЗВО: робоча програма. Київ, 2021. 13 с.
Кардашов В. М. Теорія і методика викладання образотворчого мистецтва: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2007. 296 с.
Sullivan M., Vainker S. The Arts of China. Sixth Edition, Revised and Expanded. University of California Press, 2018. 376 р.
Zhen Lian Quan. Chinese Painting Techniques for Exquisite Watercolors. North Light Books, San Francisco, 2000. 144 р.
Ковальова М. Олійний пейзажний живопис у Китаї XX ст. (традиційні та інноваційні особливості). Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2020. Випуск 33. Том 1. С. 68–75.