ІНТЕРВЕНЦІЯ В МУЗЕЙНИЙ ПРОСТІР ЯК МЕТОД ІНСТИТУЦІЙНОЇ КРИТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-36-19

Ключові слова:

сучасне мистецтво України, музей, інституційна критика, інтервенція, музейна справа, концептуальне мистецтво, музейні архіви

Анотація

Мета статті – дослідити художню практику інтервенції як спосіб дослідження та переосмислення музейного простору, його колекції та архіву; проаналізувати передумови появи практики інтервенції; порівняти методи та способи втілення інтервенції американського художника Фреда Вілсона в музеях США з практиками українських митців в Національному художньому музеї України. Методи дослідження. У статті використані історичний, порівняльний, аналітично-описовий, метод узагальнення та інтерв’ю митців для систематизації і встановлення основних рис практики художньої інтервенції. Головні результати. У статті розглянуті історичні передумови виникнення практики інтервенції художників у мистецьких установах; проаналізовані методи та види взаємодії митців з музейним простором, його приміщенням, колекцією, архівом та ідеологією. Висновки. Аналіз дослідженого матеріалу розкриває тему взаємодії сучасного мистецтва з колекціями, експозиціями й архітектурою та ідеологією класичних музейних установ у формі інтервенцій. Інтервенції створюються для дослідження питань музейної політики комплектування, інтерпретації та експонування, часто таким чином кидаючи виклик традиційній неупередженості інституційного контексту. Інтервенції можуть відбуватися не тільки в музеях історичного та сучасного мистецтва, але й в інших музейних установах зі спеціалізованими колекціями. В статті проаналізований досвід взаємодії Національного художнього музею України з художниками у питаннях переосмислення й реконтекстуалізації його експозиції та архіву. Відкритість до аналізу своїх колекцій також демонструють інші музейні установи України, що може бути темою наступних досліджень.

Посилання

Kynaston McShine. The museum as muse: Artists reflect. New York : Museum of Modern Art, 1999. 296 p.

Bronson A.A., Peggy G. Museums by artists. Toronto, Canada : Art Metropole, 1983. 287 p.

Buchloh B. H. D. Conceptual Art 1962–1969: From the Aesthetic of Administration to the Critique of Institutions. October. 1990. Vol. 55. P. 105–143. https://doi.org/10.2307/778941 (дата звернення: 31.08.2024).

Alexander A., Blake S. Institutional critique: An anthology of artists' writings Cambridge : MIT Press, 2009.

Ward F. The Haunted Museum: Institutional Critique and Publicity. October. 1995. Vol. 73. P. 71–89. https://doi.org/10.2307/779009 (дата звернення: 31.08.2024).

Тофан І., Шевцова Д. Від реакції до думки. Частина 2: Недооцінені проєкти. Your Art. URL: https://supportyourart.com/specialprojects/researchplatform/from-reaction-to-thought-part-2/ Дата публікації: 18.04.2020. (дата звернення: 02.09.2024).

Хайло П. Що постає з повітря, що в ньому розчиняється. Creating Ruin. URL: https://creatingruin.net/project/what_emerges_from_the_airukr Дата публікації: 30.10.2020. (дата звернення: 02.09.2024).

Соціалістичний реалізм. Здаватися іншим. Зошит № 1 / за ред. Катерини Бадянової, Лади Наконечної, Дениса Панкратова. Київ, Україна : АДЕФ, 2017. 88 с.

Соціалістичний реалізм. Здаватися іншим. Зошит № 2 / за ред. Катерини Бадянової, Лади Наконечної, Дениса Панкратова. Київ, Україна : АДЕФ, 2017. 84 с.

Art intervention. Tate. URL: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/art-intervention Дата публікації: 04.05.2017. (дата звернення: 28.08.2024).

Installation art. Tate. URL: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/i/installation-art Дата публікації: 04.05.2017. (дата звернення: 28.08.2024).

Kosuth J. Art after philosophy and after: Collected writings, 1966–1990. Cambridge : MIT Press, 1991. 289 p.

Corrin L. G. Mining the Museum: An Installation Confronting History. Curator: The Museum Journal. 1993. Vol. 36, №. 4. P. 302–313. URL: https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1993.tb00804.x (дата звернення: 31.08.2024).

Про нас / About. Method Fund. URL: https://www.methodfund.org/metod-fund Дата публікації: 01.10.2015. (дата звернення: 30.08.2024).

Музей. Підвалини. Method Fund. URL: https://www.methodfund.org/founders/muzej-pidvalini Дата публікації: 02.02.2016. (дата звернення: 30.08.2024).

Соцреалізм. Здаватися іншим. Method Fund. URL: https://www.methodfund.org/founders/socrealizm-zdavatisa-insim Дата публікації: 01.10.2018. (дата звернення: 30.08.2024).

Lada Nakonechna / Лада Наконечна. Secondary Archive. URL: https://secondaryarchive.org/artists/lada-nakonechna/ Дата публікації: 22.02.2023. (дата звернення: 01.09.2024).

Буцикіна Є. Дивитися сюди: “Дисципліноване бачення” Лади Наконечної. Korydor – журнал про сучасну культуру. URL: http://korydor.in.ua/ua/stories/15223.html Дата публікації: 19.07.2021. (дата звернення: 02.09.2024).

Bishop C. Radical Museology, Or, What's Contemporary in Museums of Contemporary Art? London : Koenig Books, 2013. 80 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО